تبیان، دستیار زندگی

فیلمها به حمایت نیاز دارند

فیلمی مثل «دارکوب» باید از مسیر درست و فرمول درست عبور کند تا به حقش برسد. خیلی‌ها باید حمایت کنند تا این فیلم به‌شکل مناسبی اکران شود و بتواند به اصلاح فرهنگ جامعه کمک کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امین حیایی


آقای حیایی! اولین جذابیت فیلمی مثل «دارکوب»، برای شما که بازیگر آن هستید چه بود؟

«داركوب» فوق‌العاده پرداخت تاثیرگذاری دارد و از منظر بسیار درستی با موضوع اصلی فیلم و معضل اعتیاد برخورد كرده و به آن پرداخته است. فكر می‌كنم این فیلم می‌تواند برای كسانی كه به هر نحوی با اعتیاد دست به گریبان هستند، فوق‌العاده تاثیرگذار باشد.

فکر می‌کنید که «دارکوب» مخاطب خاص دارد یا عموم مردم می‌توانند بیننده آن باشند؟

برای اصلاح فرهنگ جامعه‌مان این فیلم‌ها باید همگانی بشوند و همه ایرانی‌ها باید این فیلم را ببینند. هر ایرانی که این فیلم را ببیند، روی زندگی خودش و اطرافیانش تاثیر خواهد گذاشت و این تاثیر مثبت هم خواهد بود چون کمکشان می‌کند که بتوانند از معضلی که در آن گیر کرده‌اند، بیرون بیایند.

شما اسمتان ضمانت گیشه است. این پول‌ساز بودن چقدر در انتخاب‌های شما موثر است؟

انتخاب‌های من براساس فیلمنامه است. من فیلمنامه‌ای را قبول می‌کنم که احساس کنم برای مردم جذاب است و البته این‌که؛ نو باشد و موقعیت‌هایش جدید باشند و کاراکتر جدید و متفاوتی ارائه دهد. یک موفقیت سینمایی فرمولی دارد که از فیلمنامه خوب شروع می‌شود و بعد به عوامل خوب، سرمایه‌گذاری مناسب، اکران متناسب و تبلیغات موثر می‌رسد. ما خیلی از اوقات، این فرمول را ناقص اجرا می‌کنیم. مثلاً حتی یک فیلم خوب ساخته می‌شود اما به اکران بد می‌خورد یا با یک تبلیغ ضعیف مواجه می‌شود. فیلمی مثل «دارکوب» هم باید از مسیر درست و فرمول درست عبور کند تا به حقش برسد. خیلی‌ها باید حمایت کنند تا این فیلم به‌شکل مناسبی اکران شود و بتواند به اصلاح فرهنگ جامعه کمک کند.

تجربه کار با بهروز شعیبی که خودش هم یک هنرپیشه است، چطور بود؟

بهروز شعیبی كاملاً بر كار و داستان اثر سوار و مسلط بود و به‌خوبی می‌دانست چه چیزی می‌خواهد.

او چه در صحنه و چه در پشت‌صحنه مدیریت مقتدری داشت و فوق‌العاده از حضور و تجربه همكاری با او راضی بودم.

وقتی این نقش را در چنین فیلمی را می‌پذیرفتید، آیا حضور در جشنواره و احتمالا جایزه گرفتن هم مدنظر شما بود؟

به هر حال زمانی كه بازیگری از یك جشنواره جایزه می‌گیرد به‌خاطر هنرش تشویق شده و احساس می‌كند نتیجه زحمات چندین‌ساله خود را گرفته است. از این منظر جشنواره و جایزه برای هر بازیگری جذاب است اما از طرفی كارش سخت‌تر می‌شود و مسئولیت بیشتری برایش به همراه دارد. او بعد از جایزه مجبور است در انتخاب‌های خود دقت بسیاری بكند و تن به هر انجام هر كاری و قبول هر نقشی ندهد. حتی ممكن است خانه‌نشین شود. بالاخره وقتی حرفه‌ات بازیگری است باید از این طریق درآمد كسب كنی و زمانی كه درآمدی در میان نباشد، شاید مجبور شوی نقشی را قبول كنی كه دوست نداری و دست به انتخاب اشتباه بزنی. البته سابقاً این تصور هم بود كه وقتی بازیگری در جشنواره جایزه می‌گیرد رقم قراردادش بالا می‌رود و دیگر سراغ او نمی‌رفتند و همین مسئله باعث می‌شد كه او مدتی خانه‌نشین شود. به هر حال بازیگری كه در جشنواره دیده می‌شود سختی‌هایی از این دست را هم تجربه می‌كند.

اگر در فجر به فیلم شما توجه نشود، چقدر به حضور در فستیوال‌های خارجی فکر کرده‌اید؟

معمولا فیلمی كه در جشنواره فجر دیده می‌شود در جشنواره‌های خارجی هم موفق می‌شود. اگر فیلمی به‌حق جایزه گرفته باشد و داورها به‌حق به آن رای داده باشند مسلما در جشنواره‌‌های خارج از كشور هم با اقبال روبه‌رو خواهد شد.

برای «دارکوب» در کدام بخش توقع جایزه دارید؟

من دوست دارم فیلم جایزه خودش را بگیرد چون همه عوامل زحمت كشیدند تا یك فیلم دیده شود. البته كه فیلم‌ها حمایت می‌خواهند و باید در شرایط خوب و مطلوب اكران شوند اما معمولا سینمادارهای ما به این دسته از آثار اكران خوب نمی‌دهند و واهمه عدم فروش و توجه مخاطب عام را دارند. اما این فیلم‌ها کارشان آن‌قدر تاثیرگذار و درست است که می‌توانند در جهت اصلاح فرهنگ جامعه نقش پررنگی داشته باشند.

آقای حیایی سال‌ها گذشته است و دیگر نه شما آن امین حیایی قدیم هستید، نه خانم افشار همان هنرپیشه سابق است. هر دوی شما به پختگی قابل قبولی رسیده‌اید و حالا با جلوه متفاوتی روبه‌روی هم قرار می‌گیرید. تحلیل خودتان از این وضعیت چیست؟

البته خانم سارا بهرامی هم بودند که ایشان هم خوب ظاهر شدند. فکر می‌کنم ما صحنه‌هایمان واقعاً بدون نقص اجرا شد و غیر از بازی، فیلمبرداری و کارگردانی و همه چیزهای دیگر هم عالی بود. به‌عبارتی تمام نکات و جزییات ساخت یک فیلم خوب، در «دارکوب» رعایت شده بود و به همین خاطر است که چنین ترکیب خوب و بدیعی از دو بازیگر دیده می‌شود

منبع: خبرگزاری صبا /میلاد جلیل‌زاده