تبیان، دستیار زندگی

کشمکش فرهنگی بر سر مخارج دختر در دوران عقد

مخارج دختر در دوران عقد با کیست ؟

دوران عقد دورانی است که هر دختر و پسری قبل از رفتن زیر یک سقف شیرینی و تلخی آن را تجربه می کنند. از انجا که دو خانواده با دو فرهنگ متفاوت با یکدیگر وصلت می کنند در این بین چالش ها و اختلاف نظرهای زیادی در مسائل مختلف به وجود خواهد امد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوران عقد، زوج های جوان، انتظارات خانواده،جلسات خواستگاری،قانون، نفقه، کلوب ازدواج، دردسرهای دوست داشتنی
بسیاری اوقات مدیریت ناصحیح خانواده ‌ها باعث می ‌شود نه‌ تنها زوج جوان برای این گذار آماده نشوند، بلکه با مشکلات جدیدی مواجه شوند. در این دوران همسران جوان عمدتاً هنوز با خانواده‌ های خود زندگی می‌کنند. به دلیل اینكه هنوز وابستگی ‌های اقتصادی به خانواده ‌ها وجود دارد؛ مسئولیت اقتصادی خانواده به طور کامل منتقل نشده و در این دوران ابهاماتی در پذیرش مسئولیت ‌های اقتصادی و غیر اقتصادی وجود دارد که می ‌تواند منشا مشکلاتی برای زوجین شود. این مشکلات از سوی خانواده ‌ها تشدید می ‌شود.

 خوب است دختر و پسر در جلسات خواستگاری و دفعات پایانی، درباره ی رسوم خانواده هایشان با یکدیگر صحبت کنند و به تفاهم برسند. بی شک گفت و گو در مورد این مساله می تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند.



زوجین ممکن است انتظارات خانواده ‌ها را تأمین نکنند و این دلخوری از سوی خانواده ‌ها به زوجین منتقل می‌شود. درخانواده ‌های مختلف حدود مسۆولیت ‌ها در این دوران متفاوت است و این می ‌تواند به تعریف انتظارات متفاوت والدین منجر شود و اختلافاتی بین خانواده ‌ها نیز به وجود آورد. این اختلافات وقتی تشدید می‌ شود که هر یک از طرفین بخواهند انتظارات طرف مقابل را براساس فرهنگ خود یا حتی کمبود‌های خود تعریف کنند و در برابر تفاوت انتظارات، انعطاف‌پذیری نشان ندهند.

تفاوت در فرهنگ خانواده ‌ها به انتظارات پیش‌بینی نشده محدود نمی ‌شود و در همه امور، اسباب دخالت خانواده ‌ها را فراهم می‌ کند. حتی درباره‌ حدود روابط زوجین در این دوران در فرهنگ ‌های مختلف اختلاف ‌نظر پیش می ‌آید و زمینه دخالت والدین را فراهم می‌کند. در این دوران والدین با بحران روحی دیگری نیز مواجه می ‌شوند و آن ترس از دست دادن فرزندشان است. آنان از این که فرزندشان جذب خانواده همسرش شود، وحشت دارند و کشاکشی بین والدین به وجود می ‌آید که برای زوجین نیز ایجاد مشکل می‌کند.

در این دوران والدین سعی در دیکته‌ فرهنگ خود به خانواده‌ تازه تشکیل شده دارند و آن ها را تحت فشار می‌گیرند تا در این خانواده‌ جدید فرهنگ خودشان رشد و نمو پیدا کند. این کشاکش غلبه‌ فرهنگی نیز منجر به بروز مشکلاتی بین زوجین می‌شود.

 یکی از موضوعاتی که معمولاً زوج های جوان را با چالش روبرو می کند، مسائل اقتصادی است. در میان مسائل اقتصادی این دوران، آنچه گاهی فکر بسیاری از دخترها و پسرها را به خود مشغول می کند این است که مخارج و هزینه های مورد نیاز دختر در دوران عقد بر عهده ی کیست؟

تفاوت فرهنگی خانواده ها
مشکل اصلی در این زمینه، تفاوت نگاه و فرهنگ دختر و پسر و به ویژه خانواده های آنان است. گرچه عرف بر این است که پسر در این دوران تعهدات مالی زیادی نسبت به هزینه های مالی دختر بر عهده نداشته باشند، اما برخی خانواده ها معتقدند با جاری شدن خطبه عقد تمام مخارج دختر بر عهده همسرش قرار می گیرد؛ چه در دوران عقد باشند و چه زندگی مشترک.

بنابراین این موضوع می تواند موجب بروز مشکلات و درگیری های زیادی میان همسران و خانواده های آنان شود. به عنوان مثال برخی خانواده ها عقیده دارند، پسر باید در دوران عقد، مخارج و هزینه های دانشگاه دختر را بر عهده بگیرد، در حالی که این موضوع از جانب خانواده ی پسر اصلاً منطقی و مورد پذیرش نیست.

 مطابق ماده 1102 قانون مدنی با وقوع عقد نکاح وظایف و تکالیف زوجین در برابر هم برقرار می گردد یکی از تکالیف زوج دادن نفقه است مگر اینکه زوجه بدون مانع مشروع تمکین ننماید و لذا نفقه قبل از عروسی هم تعلق می‌گیرد.


در این میان آنچه اهمیت دارد، تشابه فرهنگی و آداب و رسوم خانواده دختر و پسر در این زمینه است. درک این موضوع باید از دوران خواستگاری صورت بگیرد. خوب است دختر و پسر در جلسات خواستگاری و دفعات پایانی، درباره ی رسوم خانواده هایشان با یکدیگر صحبت کنند و به تفاهم برسند. بی شک گفت و گو در مورد این مساله می تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند.

 اما قانون چه می گوید؟
تنها در ازدواج دایم نفقه زن بر عهده شوهر است اما در نكاح منقطع، شوهر ملزم به پرداخت نفقه نیست؛ مگر اینکه در عقد شرط شده باشد.

زن هنگامی می‌تواند نفقه مطالبه كند كه از شوهر خود تمكین کرده باشد؛ اما حال جای این سئوال باقی است که آیا در دوران عقد نفقه به زن تعلق می‌گیرد یا خیر؟

مطابق ماده 1102 قانون مدنی با وقوع عقد نکاح وظایف و تکالیف زوجین در برابر هم برقرار می گردد یکی از تکالیف زوج دادن نفقه است مگر اینکه زوجه بدون مانع مشروع تمکین ننماید و لذا نفقه قبل از عروسی هم تعلق می‌گیرد.

اما همان طور که گفته شد این موضوع از خانواده ای به خانواده ی دیگر متفاوت است و آنچه اهمیت دارد رسیدن به توافق بر سر آن است.

منابع : میزان/ تنظیم خانواده / باشگاه همسران جوان 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.