تبیان، دستیار زندگی

بیست و یکم بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه بیست و یکم بهمن 1396 هجری خورشیدی، بیست و سوم جمادی الاولی 1439 هجری قمری و دهم فوریه 2018 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
21 بهمن 1362
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات تحریرالقدس را با رمز «لبیک یا خمینی» در جنوب غربی مریوان و مناطق کوهستانی دربندیخان عراق آغاز کردند. این عملیات با هدف نابود کردن ماشین جنگی ارتش عراق، پاسخ محکم به حمله های موشکی دشمن به شهر دزفول، گمراه کردن عراقی ها از عملیات خیبر و آزادسازی ارتفاع های مهم منطقه شاخ شمیران صورت گرفت. در این عملیات علاوه بر تسلط رزمندگان اسلام به ارتفاعات منطقه، حدود 110 کیلومترمربع از خاک عراق به تصرف ایران درآمد.


21 بهمن 1357
مهدی بازرگان در اجتماع کارگران و کارکنان شرکت نفت و شرکت ملی گاز اعلام کرد: با استقرار دولت موقت، اعتصاب شرکت نفت پایان یافت که در موقع خود دستور لازم داده خواهد شد.
 

21 بهمن 1357
فرماندار نظامی تهران و اطراف در اعلامیه شماره 40 خود مقررات منع عبور و مرور را از ساعت چهار و 30 دقیقه بعدازظهر تا ساعت پنج بامداد برقرار کرد. به دنبال انتشار این اعلامیه امام خمینی در پیامی از مردم خواستند تا مقررات منع رفت و آمد را نادیده گرفته و به خیابان ها بیایند.


21 بهمن 1357
توطئه کودتای نظامیان شاهنشاهی علیه انقلاب اسلامی به وسیله مردم خنثی شد. در ساعات پایانی عمر حکومت پهلوی، سپهبد مهدی رحیمی فرماندار نظامی تهران، در فرستادن دستور به یگان های پیرو خود، از آنها خواست تا همه رهبران نهضت اسلامی را دستگیر و با هواپیما به یکی از جزایر منتقل کنند. اما سنگربندی خیابان ها به وسیله مردم انقلابی، حرکت تانک ها را ناممکن ساخت و این کودتا با شکست روبه رو و بعدها فاش شد که در این توطئه، سران ارتش محمدرضا پهلوی با همکاری شاپور بختیار، قصد داشتند تهران را به توپ ببندند.
 

21 بهمن 1352
نیروهای مسلح عراقی شامل یگان های تانک، پیاده و زرهی، توپخانه پاسگاه های مرزی ایران را در منطقه های مهران و حوالی رضاآباد مورد تجاوز قرار دادند.
 

21 بهمن 1348
به دلیل ارتباط نزدیک محمدرضا پهلوی با رژیم صهیونیستی اخراج ایرانیان ساکن عراق به وسیله رژیم بغداد آغاز شد.
 

21 بهمن 1347
به دنبال چاپ فتوای امام خمینی در مورد مجاز بودن پرداخت زکات به مبارزین فلسطینی در روزنامه النور عراق، رئیس ساواک ایران دولت عراق را به خاطر آزاد گذاردن امام خمینی در اقداماتش مورد نکوهش قرار داد.
 

21 بهمن 1346
منوچهر اقبال برای سه سال دیگر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران شد.


21 بهمن 1340
همزمان با ورود «چستر پاولز» مشاور جان اف کندی رئیس جمهوری آمریکا به تهران، علی امینی نخست وزیر، اصلاحات ارضی محمدرضا پهلوی را انقلاب سفید نامید.
 

21 بهمن 1326
سرتیپ علی اکبر درخشانی فرمانده سابق لشکر تبریز که در جریان غائله حزب دمکرات در آذربایجان تسلیم این حزب شده بود در دادگاه تجدید نظر به 25 سال زندان محکوم شد. وی در 10 تیر ماه همین سال در دادگاه به حبس ابد محکوم شده بود.

 

21 بهمن 1307
وزیر پست و تلگراف، در باره مشارکت دولت ایران در همایش هواپیمایی لاهه، از ریاست وزرا درخواست کرد تا با اعزام یک نماینده آشنا به زبان فرانسه، برای شرکت در این همایش موافقت کند.

 

21 بهمن 1303
«سرپرسی لورن» وزیر مختار انگلیس در تهران، در گزارش به وزارت امور خارجه کشورش نوشت، تلاش های تازه ای برای کنار زدن احمدشاه قاجار دیده می شود. این تحرکات از همان زمانی که رضاخان در خوزستان بود، ظهور یافت.


21 بهمن 1302
روزنامه ستاره ایران در سرمقاله امروز خود با عنوان «ایران و جمهوریت» جا به جایی سلطنت در ایران را یکی از پدیده های مرسوم تاریخ کشور عنوان کرد و با اشاره به دست به دست شدن حکومت ها و سلسله ها، خاندان قاجاری را مورد انتقاد قرار داد.


21 بهمن 1302
آیت الله سیدحسن مدرس، با نوشتن نامه ای به موتمن الملک رئیس مجلس چهارم، از حضور پیدا نکردن خود در مراسم گشایش مجلس پنجم عذرخواهی کرد.

 
21 بهمن 1300
به دلیل وجود نا آرامی های تبریز، دولت ایران از سفارت فرانسه در تهران تقاضا کرد که کنسول فرانسه در تبریز، شهر را ترک نماید.