تبیان، دستیار زندگی
فردی در باره ایمان و تعریف آن از امیر مومنان – كه درود و سلام خدا برو و خاندانش باد – پرسید. امام با بیانی شیوا منطقی و منظم بیان فرمودند كه : «ایمان بر چهار پایه استوار است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در گلستانه

(2)

برایم بگو ایمان چیست

فردی در باره ایمان و تعریف آن از امیر مومنان – كه درود و سلام خدا برو و خاندانش باد – پرسید. امام با بیانی شیوا منطقی و منظم بیان فرمودند كه :

«ایمان بر چهار پایه استوار است :

الف- صبر

ب-   یقین

ج-   عدل

د-   جهاد

الف- صبر نیز بر چهار پایه قرار دارد .

1- شوق ،

2- هراس ،

3- زهد

4- انتظار.

 آن كس كه اشتیاق بهشت دارد ، شهوت‌هایش كاستى گیرد ،

 و آن كس كه از آتش جهنّم مى ترسد ، از حرام دورى مى‌گزیند ،

• و آن كس كه در دنیا زهد مى ورزد ، مصیبت را ساده پندارد ،

 و آن كس كه مرگ را انتظار مى كشد، در نیكى‌ها شتاب مى‌كند .

ب- یقین نیز بر چهار پایه استوار است :

1- بینش زیركانه ،

2- دریافت حكیمانة واقعیت‌ها ،

3- پند گرفتن از حوادث روزگار ،

4- و پیمودن راه درست پیشینیان .

 پس آن كس كه هوشمندانه به واقعیت ها نگریست ، حكمت را آشكارا بیند ،

 و آن كه حكمت را آشكارا دید ، عبرت آموزى را شناسد ،

 و آن كه عبرت آموزى را شناخت، گویا چنان است كه با گذشتگان مى زیسته است .

ج- عدل نیز بر چهار پایه بر قرار است :

1- فكرى ژرف اندیش ،

2- دانشى عمیق و به حقیقت رسیده ،

3- نیكو داورى كردن

4- استوار بودن در شكیبایى .

• پس كسى كه درست اندیشد به ژرفاى دانش رسید

 و آن كس كه به حقیقت دانش رسید ، از چشمة زلال شریعت نوشید ،

 پس كسى كه شكیبا شد در كارش زیاده روى نكرده با نیكنامى در میان مردم زندگى خواهد كرد .

د- جهاد نیز بر چهار پایه استوار است :

1- امر به معروف

2- نهى از منكر

3- راستگویى در هر حال

4- و دشمنى با فاسقان

• پس هر كس به معروف امر كرد ، پشتوانه نیرومند مؤمنان است ،

• و آن كس كه از زشتى‌ها نهى كرد ، بینى منافقان را به خاك مالید ،

• و آن كس كه در میدان نبرد صادقانه پایدارى كند حقّى را كه بر گردن او بوده ادا كرده است ،

 و كسى كه با فاسقان دشمنى كند و براى خدا خشم گیرد ، خدا هم براى او خشم آورد ، و روز قیامت او را خشنود سازد» .

    متن كلام امام علیه السلام:

وَ سُئِلَ [علیه السلام] عَنِ الْإِیمَانِ فَقَالَ الْإِیمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى الصَّبْرِ وَ الْیَقِینِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ وَ الصَّبْرُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ وَ الزُّهْدِ وَ التَّرَقُّبِ فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنْیَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِیبَاتِ وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَى الْخَیْرَاتِ وَ الْیَقِینُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ الْحِكْمَةِ وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِینَ فَمَنْ تَبَصَّرَ فِى الْفِطْنَةِ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ وَ مَنْ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِى الْأَوَّلِینَ وَ الْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ وَ غَوْرِ الْعِلْمِ وَ زُهْرَةِ الْحُكْمِ وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُكْمِ وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ یُفَرِّطْ فِى أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِى النَّاسِ حَمِیداً وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الصِّدْقِ فِى الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِینَ فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْكَافِرِینَ وَ مَنْ صَدَقَ فِى الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَیْهِ وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِینَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ


نهج البلاغه حكمت 31 - معرفة اقسام الایمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.