تبیان، دستیار زندگی

چرایی و چگونگی صدور انقلاب اسلامی در جهان

واقعیت ماجرای صدور انقلاب+فیلم

بسیاری از منتقدان و مخالفان انقلاب اسلامی، هدف از صدور انقلاب را دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و به تبع آن، ملتهب کردن فضای سیاسی بیان کرده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صدور انقلاب اسلامی
امروزه بر همگان آشکار است که روی کار آمدن انقلاب اسلامی ایران و سرنگونی رژیم شاهنشاهی، آغازگر تغییر و تحولات گسترده‌ای در معادلات سیاسی جهان، بخصوص منطقه خاورمیانه بود. انقلاب اسلامی ایران که بر پایه‌ی دین مبین اسلام و با هدف احیای ارزش‌های دینی و ظلم‌ستیزی به وقوع پیوست؛ بیشترین تاثیر را بر ملت‌های مظلوم به ویژه مسلمانان سراسر جهان گذاشت، زیرا اینان انقلاب اسلامی را نویدبخش آزادی و در هم شکستن پایه‌های حکومت ستمگران می‌دانستند که در نهایت به بر پاییِ حکومت جهانی اسلام می‌انجامید.

بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) نیز با ژرف‌اندیشی به این مهم، بر صدور انقلاب اسلامی تاکید داشته و از نخستین روزهای پیروزی انقلاب، همگان را به انجام این اصل مهم و اساسی فراخوانده و زوایای مختلف آن را بیان می‌کردند تا راهنمای راه آنان باشد.

صدور انقلاب

صدور انقلابی با عظمتِ انقلاب اسلامی، بی‌شک مستلزم بررسی‌ها، پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی‌های خاص و دقیقی است. از این رو، سه رکن استراتژیک اساسی برای آن در نظر گرفته شده است:

1- استراتژی دینی: این رکن بیانگر اهمیت دین‌مداری انقلاب بوده و حفظ اصول دینی و عدم انحراف از مسیر دین‌گرایی را از الزامات می‌داند. برای انتقال انقلاب اسلامی باید چارچوب‌های دینی رعایت شده و از شعارهای ماکیاولیستی (Machiavellist) کاملا دوری شود. آنان معتقدند که "هدف، وسیله را توجیه می‌کند."


2- استراتژی ملی (مرکزیت): این بخش یکی از ارکان لاینفک صدور انقلاب اسلامی است. حفظ اتحاد و وحدت از اهمیت خاصی برخوردار است، بنابر این باید مرکزیت انقلاب اسلامی، که کشور ایران است، حفظ شده و از پراکندگی و چندمرکزی دوری شود تا دشمن در تحریف و تضعیف ابعاد انقلاب اسلامی، ناکام بماند.

3- استراتژی گفتمان دینی: این اصل از هر گونه جنگ طلبی، اجبار و خشونت، جلوگیری کرده و بر اصل گفتمان با رعایت خط قرمزها و مفاد دینی تاکید دارد، زیرا اسلام همواره پیروانش را به این مهم توصیه می‌کند. "لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ ..."

اصل صدور انقلاب، بر مبنای شناساندن انقلاب اسلامی و واگو کردن ابعاد مختلف آن، روشنگری در زمینه‌ی آثار و نتایج آن است.



انقلاب و دخالت در امور داخلی کشورها!

بسیاری از منتقدان و مخالفان انقلاب اسلامی، هدف از صدور انقلاب را جمهوری اسلامی مطرح کرده است را دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و به تبع آن، ملتهب کردن فضای سیاسی بیان کرده‌اند. حال آنکه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، بارها به تبیین اصل صدور انقلاب، نحوه‌ی آن و نتایج احتمالی پرداخته و صراحتا اعلام کرده‌اند که این جریان با دخالت در امور داخلی کشورها منافات دارد.



در واقع "اصل صدور انقلاب"، بر مبنای شناساندن انقلاب اسلامی و واگو کردن ابعاد مختلف آن، روشنگری در زمینه‌ی آثار و نتایج آن و ... است که بخش عمده، از طریق برنامه‌ها و امور فرهنگی و تبلیغاتی صورت می‌پذیرد. پس باید این ذهنیت از بین برود که انقلاب کالایی است که قرار بر صدور آن گذاشته شده. خیر! انقلاب نه تنها کالا نیست که ارزش آن غیر قابل تصور است و منظور از صدور، به نمایش گذاشتن جلوه و جمال انقلاب اسلامی و تاثیرات شگرف آن می‌باشد. در این شرایط است که مردم جهان باید خود به قضاوت نشسته و برای رد یا پذیرش آن تصمیم بگیرند.


پان_اسلامیسم (Islamisme-Pan)

وحدت و دوری از تفرقه یکی از مسائلی است که در روند انقلاب اسلامی و صدور آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و هدف آن، ایجاد زنجیره‌ای غیر قابل گسستن در برابر دسیسه‌های دشمن است. وقتی سخن از پان_اسلامیسم به میان می‌آید منظور، ایجاد جنبشی یک‌پارچه و برابر زیر پرچم اسلام است.

سلسله کنفرانس‌های وحدت اسلامی، نمونه‌ی بارز پان_اسلامیسم است که با هدف بررسی جایگاه اسلام در جهان، رفع موانع و تقویت نقاط قوت برگزار می‌شود.

نتیجه گیری

باید بیش از پیش بر مسئله‌ی صدور انقلاب در داخل و خارج از کشور، اهمیت داده شده و ضمن بررسی روش‌های نوین موثر در این روند، هماهنگی و همکاری جوامع مسلمان مطالبه شود تا با استحکام بیشتری قدم برداشته و نتیجه‌ی مطلوبی حاصل آید. اگر ایم مهم با جامعیت بیشتری تحقق یابد، تردیدی نیست که پایه‌های ظلم و ستم در سراسر جهان به لرزه در آمده و نوید بخش حکومت اسلامی خواهد بود.