تبیان، دستیار زندگی

ترک نگاه به عکس های مستهجن

چیكار كنم كه دیدن فیلم یا عكسهای مستهجن رو ترك كنم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم مستهجن

پرسشگر گرامی؛ ازاین كه این مجموعه را پاسخگوی سوالات خود قرار می دهید صمیمانه سپاسگذاریم و از این كه به دنبال اصلاح رفتار خود بر آمده اید به شما تبریك می گوئیم و امیدواریم كه در این جهاد با نفس موفق باشید.

الف ) حکم نگاه کردن به فیلم و عکس مستهجن

نگاه به عكس و فیلم های سكسی و سایت های مبتذل، غالبا موجب تحریك شهوت و مقدمه ارتكاب گناه است و لذا دیدن آن حرام است؛ هر چند كه تاثیری در شخص نداشته باشد.(آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتاآت , ج 2, ص 40)

ب ) شیوه های کلی مبارزه
دوست محترم خداوند انسان را به صورت موجودی هوشمند آفریده است، كه توان تغییر رفتارها و سبك زندگی خود را دارد و بر همین اساس هم است كه دری به نام توبه به روی او گشوده است و این در را تا آخرین لحظه، برای بازگشتن او باز نگه داشته است؛ بنابراین هیچ گاه از اصلاح و رشد در زندگی خود ناامید نباشید و با این افكار منفی خودتان را در مسیر هلاكت قرار ندهید. بنابر همین مبنا در ادامه قدری راجع به مساله هرزه بینی، علل و عواقب آن با شما سخن خواهیم گفت و در نهایت نیز راهكارهایی برای ترك آن خدمت شما ارائه می نماییم. امیدواریم با مطالعه این پاسخ و همچنین عزم و اراده ای جدی و استوار، اقدام به ترك این عمل نمایید و این بار برای همیشه، از شر این گناه خلاص شوید.
در این زمینه، شیوه های بسیاری در متون حدیثی، مطرح گردیده اند كه به تعدادی از آنها اشاره می كنیم:

1 ـ خویشتنداری

هر فردی باید توجه داشته باشد كه تأثیر پذیری از محرك ها و تسلیم شدن در برابر خواهش ها و تمایلات جنسی، با عزت و كرامت انسانی سازگار نیست. بر عكس، خویشتنداری، از قدرت و توانمندی عقلی و شرافت وی حكایت دارد. امام علی – علیه السلام- با اشاره به این كه كسی كه احساس كرامت و بزرگی دارد، به امیال و شهوات انحرافی توجهی نمی كند، می فرماید:« من كرمت علیه نفسه لم یهنها بالمعصیة؛ كسی از كرامت نفس بهره مند باشد، شخصیت خود را با گناه و معصیت، خوار و پست نمی گرداند».[7] حضرت می فرماید:« من حصر شهوته فقد صان قدره؛ هر كس كه شهوتش را محدود كند، به درستی كه ارزش خود را نگه داشته است».[8] حضرت در حدیثی دیگر می فرماید:« الشهوة داءٌ و عصیانها دواءٌ؛ خواهش های انحرافی، بیماری است و درمانش، مقابله با آن».[9] امام علی – علیه السلام- می فرماید:« با مخالفت عملی با هواها، اگر در برابر شهوات، مقاومت كند، حتماً پیروز می شود».[10]

2 ـ ذكر و توجه

توجه به خدا و درك آگاه بودن خدا از انجام شدن رفتارهایی كه بشر را از آن نهی كرده است، حیا و ترسی در فرد پدید می آورد كه می تواند از انحرافات جنسی جلوگیری كند. امام صادق –علیه اسلام- می فرماید:« با استمرار بخشیدن به یاد خدا و توجه به لزوم پیروی از دستورهای او، ریشه هایی كه سرچشمه ای امیال شهوانی اند، بكنید».[11] یاد آوری مرگ و زندگی در عالم برزخ نیز از عوامل پیشگیری از امیال شهوانی، دانسته شده است. در حدیثی آمده كه خداوند به حضرت موسی –علیه السلام- فرمود:« به خود یادآوری كن كه در قبر، سكونت خواهی كرد. پس این یاد آوری، مانع می شود از این كه در شهوت ها غرق شوی».[12]

3 ـ عقل

عقل در وجود فرد، راهنمایی كردن به سوی هنجارها و باز داشتن از روی آوردن به نابهنجاری ها را به عهده دارد. هر قدر عقل، كامل تر شود و توانایی اش در درك مسائل و ارزیابی عملكردها بیشتر گردد، بهتر می تواند در برابر انگیزه های شهوانی، مقاومت كند و تحت سیطره ی آنها در نیاید؛ بلكه هواهای نفسانی را تعدیل نماید و تحت نفوذ و هدایت خود، جهت دهی مطلوبی برای آنها داشته باشد. به عبارت دیگر، هر چه عقل، توانمندتر، نقش خود را ایفا كند، تهاجم هواهای نفسانی، ضعیف تر می گردد. امام علی –علیه السلام- می فرماید: هنگامی كه عقل، كامل و توانمند می گردد، شهوت و میل، فروكش می كند».[13] در روایتی حضرت می فرماید:« خشمگینی را با سكوت، و شهوت را با تدبیر عقلی، درمان كنید».[14]

4 ـ حساب رسی

در احادیث بسیاری، به مواظبت از عملكرد خویش امر شده تا با حسابرسی و ارزیابی نسبت به آن چه انجام گرفته و با مراقبت پی در پی، تعهدات فرد با خدا و خودش را عملی گرداند و فرد، به نابه هنجاری ها روی نیاورد. حضرت موسی –علیه السلام- فرموده است:« از ما نیست آن كسی كه همه روزه، به حساب نفس خود رسیدگی نكند».[15]

5 ـ تقوای چِشم

چشم نعمت الهی است كه برای كاركردهای خاصی آفریده شده و هرگونه بهره برداری از آن باید مطابق با ضوابط الهی باشد و بر خلاف رضایت خداوند، نباید آن را به كار گرفت. چشم، از اعضای مهم آدمی است كه عملكردش در قیامت، مورد سوال قرار می گیرد.امام صادق –علیه السلام- در مفهوم آیه ی:« إن السمع و البصر و الفواد كل أولئك كان عنه مسئولا»[16] فرمود:« از گوش می پرسند كه: به چه گوش دادی؟ و از چشم سوال می شود كه: به چه نگاه كردی؟ و از دل سوال می شود كه: به چه چیزی دل بسته شدی؟». كسی خدمت امام صادق –علیه السلام- رسید و عرض كرد: من همسایه ای دارم كه كنیزان خواننده دارد. آنها می خوانند و می نوازند و من گاهی كه برای قضای حاجت، به دستشویی می روم، نشستن خود را طولانی می كنم تا نغمه های آنها را بشنوم، در حالی كه برای چنین منظوری نرفته ام. امام همان آیه بالا را تلاوت فرمود، كه یعنی چشم وگوش تو مسئولند. مرد عرض كرد: گویا هرگز این آیه را از هیچ كس نه عرب و نه عجم، نشنیده بودم و من اكنون این كار را ترك می گویم و به درگاه خدا توبه می كنم.[17] شخصی خدمت امام حسن –علیه اسلام- وارد شد و عرض كرد: من انسان گناه كاری هستم. صبرم بر گناهم تمام شده است، مرا راهنمایی كن. امام فرمودند:« پنج چیز را انجام دهید، بعد هر كاری خواستید انجام دهید: اول، از روزی خداوند نخور بعد هر كاری می خواهی انجام بده؛ دوم، از ولایت خداوند خارج شو و بعد هر كاری می خواهی انجام بده؛ سوم، برای گناه، جایی را انتخاب كن كه خداوند نبیند و بعد هر كاری می خواهی انجام بده؛ چهارم، به ملك الموت، اجازه نده كه جانت را بگیرد و بعد هر كاری می خواهی انجام بده؛ پنجم، از دست مالكان جهنم خلاص شو و به جهنم نرو، و بعد هر كاری دلت می خواهد انجام بده».[18] ما هم اگر خطائی می كنیم، به این امور توجه كنیم، یقیناً راه گشا خواهد بود، آیا این طور نیست؟! توجه به آثار مثبت و مطلوب پرهیز از رو گرداندن از امور حرام، در پیشگیری از ابتلا به آن، موثر است. وقتی انسان بداند چشم پوشی از حرام، آثار ارزشمند و بزرگی برایش به بار می آورد، سختی چشم پوشی از لذات را برای رسیدن به لذات بالاتر، جامع تر و پایدارتر، تحمل می كند و به آسانی از آن لذات پست می گذرد. در روایات تزویج با حورالعین، تضمین بهشت، آرامش دل، گریان نبودن در قیامت، درك لذت عبادت و درك لذت ایمان برای این گونه افراد در نظر گرفته شده است.

6 ـ توجه به زشتی عمل

بسیاری از خطاهایی كه انسان مرتكب می شود، از ناآگاهی وی سرچشمه می گیرد؛ به طوری كه وقتی از كسی كه دچار مشكلی شده می پرسیم، چرا این كار را مرتكب شدی تا نتیجه آن چنین شود، می گوید نمی دانستم. بنابراین اگر انسان واقعاً به امری علم داشته باشد، امید می رود عملی موافق و مطابق با آن از او سر بزند. بنابراین می توان چنین گفت: شناخت مقدمه عمل و رفتاری همگون با آن است. رفتار انسان از معرفت و اندیشه وی ناشی می شود. بنابراین اگر بخواهیم رفتارمان را تغییر دهیم، باید در ابتدا دیدگاه همان را دگرگون سازیم. [19] تحقیقات محققان نشان می‌دهد كه دیدن فیلم ها و عكس های مبتذل و مشاهده رفتارهای ضد اخلاقی، اعمال غیراخلاقی را در پی دارد، به همین دلیل «رابرت مریوخ» مالك شبكه ماهواره ای تی،وی استار آمریكا در مصاحبه ای در هندوستان گفت: «من هرگز به بچه هایم اجازه تماشای این برنامه ها را نمی دهم» . [20] یكی از روشهای كه می توان به كمك آن، از چشم چرانی در اجتماع و در سایت ها در امان ماند، و كسی را كه عادت كرده درمان نمود، آگاهی دادن نسبت به زشتی عمل است. امام صادق- علیه السلام- می فرماید:« هیچ عضوی نیست، مگر آن كه بهره ای از زنا دارد. زنای چشم، نگاه حرام و زنای دهان، بوسیدن حرام و زنای دست، لمس حرام، چه به زنای فرج بیانجامد و چه نینجامد».[21]

7 ـ توجه به خدا

انسان باید به این نكته توجه كند كه خداوند در همه حال، از رفتارهای چشمی و انگیزه های درونی او آگاه است. در حقیقت، اگر خود را در محضر خدا ببیند، حیا می كند و به سراغ نابهنجاری های چشمی نمی رود، و به راحتی خود را آلوده گناه نمی كند و اگر غفلتی از او سر زد، سریع توبه می كند. خداوند، این توجه را به افراد می دهد و می فرماید:« ألم یعلم بأن الله یری؛ آیا نمی داند كه خداوند می بینید».[22] وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ بگو: عمل كنید، خدا و پیامبرش و مؤمنان اعمال شما را خواهند دید و شما به نزد داناى نهان و آشكارا بازگردانده مى‏شوید و او از اعمالتان آگاهتان خواهد كرد».[23] امام صادق- علیه اسلام- برای درمان گناهان چشمی از این روش استفاده می كند و می فرماید:« هیچ كس با چیزی چون چشم پوشیدن از نامحرم، خود را حفظ نكرده است؛ زیرا چشم های خود را به حرام باز نمی كند كه قبلاً عظمت و جلال خداوند را در دل خویش مشاهده كرده باشد».[24] سپس امام اضافه می كنند: از امام علی –علیه السلام- سوال شد برای چشم پوشی از نگاه حرام، از چه وسیله ای می توان كمك گرفت؟ امام فرمود:« با در نظر گرفتن قدرت خداوند كه از نهان تو آگاه است».[25]

8 ـ استعاذه

استعاذه یكی از روشهای بسیار مؤثرتربیتی است، كه طی آن فرد با پناه بردن خویش به خداوند، خود را تحت حفاظت و مراقبت او قرار می دهد و بدین ترتیب از رفتارهای نابهنجار مصون می ماند. همان طوركه در قرآن به این روش اشاره شده و می فرماید«وَامَّاینزَغَنّك منَ الشَّیطانِ نَزغٌٌ فَستَعِذ بِالله اِنَّه سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ وچنانچه از طرف شیطان به تو وسوسه ای رسد،به خدا پناه ببر،كه او شنوا ودانا است».[26] در داستان حضرت یوسف پیامبر- علیه اسلام-، زمانی كه زلیخا به وسوسه شیطان برای كامجویی از آن حضرت، تمام درهای خلوتگاه خود را بست، آن ولی خدا به پناهگاه خداوندی پناه برد وگفت«مَعاذَاللهِ»یعنی( پناه می برم به خدا )؛ تا با روش استعاذه خدا را به كمك خود خواند، و از رفتار نابهنجار مصون ماند. البته روش استعاذه نیاز به خودسازی دارد و چون حضرت یوسف انسان خود ساخته ای بود و با خداوند رابطه خاص داشت، توانست در آن لحظات خوف ناك خود را با پناه بردن به خداوند نجات دهد. در این رابطه آیه 22 تا 25 سوره یوسف را با دقت بخوانید.

9 ـ توجه به پیامدهای نامطلوب

از شیوه های پیشگیری در زمینه ی نابهنجاری دیداری و جنسی، توجه به پیامدهایی است كه برای فرد، به بار می آورد. امام علی –علیه السلام- با توجه به این كه هیچ میل و رفتار انحرافی ای نیست مگر آن كه موجب آفات و آسیب هایی برای شخص و اجتماع می شود، می فرماید:«كسی كه به امیال و رفتارهای شهوانی می شتابد، آفات و آسیب ها به سوی او شتاب می گیرند».[27] آسیب های نابهنجاری دیداری و جنسی، زیاد است. در این برخی از آنان را بیان می كنیم:
الف- آسیب شخصیتی: كسی كه از هواهای نفسانی اش تبعیت می كند و به رفتارهای نابهنجار روی می آورد، شخصیت انسانی و معنوی خود را از دست می دهد و احساس پستی و رذالت، جایگزین آن می شود، خود را به امیال حیوانی، وابسته می داند و هویت مطلوبی برای خویش نمی یابد. چنین شخصی، تعارض درونی، او را فرا می گیرد، و وحدت و انسجام شخصیت در خود نمی یابد. امام علی –علیه السلام- می فرماید:« كسی كه هوای نفسش او را تسخیر كرده، قدر و منزلت خویش را به ذلت تبدیل كرده است».[28]
ب- آسیب شناختی: پرداختن به نابهنجاری های جنسی، پیامدهای زیادی دارد؛ ذهن را مشغول می سازد، پراكندگی ذهنی ایجاد می كند، توانایی ادراك حقایق را كاهش می دهد، انگیزه ی پرداختن به مسائل علمی را از بین می برد و یا بسیار كم می كند و از شناخت واقعیات هستی جلوگیری می كند. امام علی –علیه السلام- می فرماید:« هواهی نفسانی، ضد عقل فعالیت می كند».[29]
ج- آسیب های معنوی: انحرافات چشمی و جنسی از مصادیق بارز گناه اند. این نوع انحرافات نه تنها مانع رشد معنوی انسان اند، بلكه به ایمان و پایه های باور دینی آدمی و روابط او با خدا، آسیب جدی وارد می سازد. امام علی –علیه السلام- می فرماید:« كسی كه با تمایلات انحرافی موافقت كند، با رشد( همه جانبه) خویش مخالفت كرده است».[30] امام علی –علیه السلام- می فرماید:« پیروی مستمر از شهوت جنسی، پایه های دینداری را در فرد متزلزل می سازد».[31]
د ـ آسیب جسمی: علم پزشكی هنوز تا مرز شناخت بسیاری از بیماری ها فاصله ای طولانی دارد و چه بسا اموری كه در زندگی روزمره ما وجود داشته باشد و ما به عنوان امور مفید از آنها استفاده كنیم و در آینده ای نزدیك ضرر آنها از نظر پزشكی ثابت شود. نگاه به عكس و فیلم های مبتذل غالبا موجب تحریك سیستم عصبی خودكار (سمپاتیك و پاراسمپاتیك) و تحریك شهوت می گردد؛ هم زمان ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش پیدا می كند؛ ترشح برخی از هورمون ها در خون بالا رفته و تعادل هورمونی و روانی شخص برای دقایق و گاه ساعات و گاه روزها به مخاطره می افتد. اگر این رفتار به مدت طولانی ادامه یابد آثار آن همه عمر فرد را دربر خواهد گرفت. سلامت جنسی انسان كه تأثیر عمیقی در سلامت جسمی و روانی او دارد، حاصل ارضاء معقولی است كه در پی تحریك واقعی و نیاز حقیقی فیزیولوژی بدن اتفاق افتاده باشد. عدم حفظ این تعادل، از عقلانیت انسان می كاهد و او را وادار به گناه می كند.

ج ) راهکارهای عملی
1. موقعیت هایی كه شما را بیشتر تحریك می كند تا چنین برنامه های را ببینید را شناسایی كنید و آن زمینه‌ها را از بین ببرید. آیا وقتی بی حوصله هستید یا وقتی عصبانی می باشید؟ یا وقتی دلتان شكسته؟ خسته یا احساس تنهایی می كنید؟
2. اوقات خالی خود را با برنامه های مفید پر كنید؛ به گونه‏اى كه اصولاً مجال دیدن آن فیلم‏ها را نداشته باشید.
3. تلاش كنید تنها و بیكار نمانید، بویژه شبها.
4. تهیه فهرستی از فعالیت های جایگزین برای تان مفید است. به تناوب دیدن این گونه فیلمها را با دیگر سرگرمی ها و مشغولیت های جذاب كه قبلا انجام می شدند جایگزین كنید.
5. فیلم‏هاى سالم و جذاب دیگرى در صورت امكان تهیه و آنها را در معرض قرار دهید. فیلم‏هاى سینمایى، فیلم‏هاى علمى بسیار شیرین، راز بقا، مناظر تاریخى و طبیعى دلكش و جذابى كه بتدریج ایشان را از فیلم‏هاى مبتذل منصرف سازد.
6. یك عادت تازه و مورد علاقه‌ای را شروع كرده تا جایگزین عادت به هرزه‌بینی شود. مثلا رمان زیبایی بخوانید یا به ورزش با دوستان بروید.
7. اگر رایانه یا تلوزیون در اتاق شخصی یا در محل مجزا قرار دارد، انتقال آن به مكانی مثل آشپزخانه، اتاق ناهارخوری، هال یا هر مكانی در منزل كه براحتی بتوان آن را مشاهده كرد می تواند به شما كمك كند و حتی می توانید برای مدتی از شخصی دیگر بخواهید در كنار شما باشند، و شما از اینترنت استفاده كنید.
8 . به حداقل رساندن تماس های بی دلیل وغیر موجه با اشیاء یا افرادی كه شما بیشتر توسط آنها دچار آسیب می شوید و زمینه های فساد جنسی را در شما تقویت می كنند. مثلاً برای مدتها شما با خود این تصمیم را بگیرید كه با كامپیوتر یا اینترنت وصل نشوید- در صورت امكان- و یا در حد ضرورت از آن استفاده كنید، كه این تصمیم، خویشتنداری را وهمچنین اراده را در شما تقویت خواهد كرد.
9. چون تصمیم ترك عادتی را دارید كه با آن انس گرفته اید، لذا ساعتی را كه با خود خلوت می كرده اید، ممكن است نفس در آن موقع شما را وسوسه كند و شما باز دنبال اینترنت بروید، تا دوباره دچار مشكلات شوید، اما با به كارگیری روش جایگزینی، زمانی كه نفس شما را به عادت قبلی سوق می دهد، به جای اینكه به سراق اینترنت بروید، مثلا برنامه تلویزیون می بینید، یا كتابهای مفید مطالعه می كنید، و یا هرچیز مفیدی كه جایگزین آن وقت شود انتخاب می كنید.
10. رفتارها و صفات ناپسندی كه انسان در خود ایجاد كرده است را باید با تكرار، تمرین و ریاضت از وجود خویش پاك كنید.[36]
11 . نسبت به نماز به خصوص نماز اول وقت (و درصورت امكان جماعت) اهتمام داشته باشید. همان طور كه می دانید نماز انسان را از فحشاء و منكرات باز می دارد و این وعده حق الهی است. «ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنكر؛ همان نماز،بازدارنده از فحشا و منكر است».[37]
12 . در هیچ شرایط زندگی، از خداوند قادر ناامید نشوید، و همیشه به او توكل كنید، و دست به دعا بردارید، از خداوند بخواهید، تا شما را در جوانی پاك نگه دارد. از خدا حقیقتاً بخواه، مطمئن باش یاریش را حس خواهی كرد، فقط بخواه از ته دل.
13 . یكی از عوامل موفقیت شما در هركاری، خصوصا در مشكل یاد شده، تقویت اراده است، پس در تقویت آن كوشا باشید. در این راستا گرفتن روزه برای دوری از گناه، تقویت اراده و رویش تقوا در درون بسیار موثر است. امام علی – علیه السلام- می فرماید:« هنگامی كه نفس انسانی، قوی شود، شهوتش كاهش می یابد».[38] در سوره ای بقره آیه 45 می فرماید، كه از نماز و روزه كمك بگیرید.

منبع : پرسمان دانشجویی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.