تبیان، دستیار زندگی

دفع کننده گیاهی حشرات، دستاورد تقدیری دوره دوم دبیرستان تزکیه (شهر ری) در بخش غرفه

بسیاری از گیاهان پر برگ معطر مثل كاسنی ، نعنا ، پونه ، برنجاسف و افسنطین، خاصیت دفع كنندگی حشرات را دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161 گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: ساخت دفع کننده طبیعی حشرات
نام مدرسه: دبیرستان تزکیه (شهر ری)
نام استاد: خانم نسیم پازوکی
دانش آموزان: فاطمه سادات مشکاتی، فاطمه عادلی فر
دفع کننده گیاهی حشرات، دستاورد برتر دوره دوم دبیرستان تزکیه (شهر ری) در بخش غرفه
 مقدمه:
بسیاری از گیاهان پر برگ معطر مثل كاسنی، نعنا، پونه، برنجاسف و افسنطین، خاصیت دفع كنندگی حشرات را دارند. همیشه گفته می‌شود كه ریحان حشرات را دفع می‌كند به طوری كه زمانی در كشور مدیترانه رسم بوده است كه ظرف های پر از ریحان را در اطراف قهوه‌ خانه‌ ها قرار می ‌دادند.

در تابستان، پارچ یا قوری حاوی این گیاه با بوی تندی كه دارد، آشپزخانه را از حشرات پاك می‌كند. گفته می ‌شود كه پونه مورچه‌ ها را نیز مثل حشرات فراری می ‌دهد. چند شاخه‌ ی پونه را بر سر راه مورچه ‌ها و یا در نزدیكی سوراخ آن ها خرد كنید و یك جوشانده‌ ی غلیظ از برگ ‌های گردو را روی چهار چوب ‌ها و سطوح درها بپاشید تا مورچه‌ ها و حشرات فراری شوند. فلفل قرمز نیز همین خاصیت را دارد.

قیصوم بستانی كه در فرانسه به نام «گارد روب» یعنی محافظ لباس نامیده می‌شود، دفع كننده‌ی حشرات موذی بخصوص بید است. گل های اسطوخودوس ، اكلیل كوهی، بنجاسف و بابونه‌ی چشم گاوی نیز دارای همین خاصیت هستند.

تركیب میخك نیز سالهاست كه برای دفع بید به كار می ‌رود و یك پوماندر یا قوطی معطر یا پرتقالی را كه بر روی پوست آن ادویه میخك نشانده شده است، در قفسه‌های لباس آویزان می‌كنند. پوم د آمبر یا سیب عنبر در قدیم به شكل توپ‌های كوچك طلایی، چوبی و یا استخوانی ساخته و برای دفع بوی بد به گردن آویزان می ‌شده است.

شما هم می‌توانید پوماندر خود را به ترتیب زیر بسازید:
یك پرتقال كه پوست سفتی دارد، انتخاب كنید و آن را در جای خشكی كه هوا در آن جریان دارد مثل قفسه كمد یا هر جای گرم دیگری به مدت سه روز قرار دهید تا خشك شود. سپس روی سطح پرتقال خشك شده تا آنجا كه می‌توانید میخك كار بگذارید و بعد پرتقالی را كه بدین ترتیب آماده شده است در مخلوط پودر دارچین، ریشه‌ی زنبق زرد و پوست جوز هندی بغلتانید. سپس آن را در یك كاغذ روغنی بپیچید و در یك جای گرم و خشك به مدت سه هفته نگه دارید. وقتی با تكاندن، پودرهای اضافی را خارج كردید، پوماندر شما آماده‌ی استفاده است.

بیرون ساختمان
برگ های گیاهانی كه دافع حشرات هستند، مانند اوكالیپتوس، میخك و مانند آن ها را روی صورت، گردن و بازوان خود بمالید تا حشرات از شما دور شوند یا اینكه یك دم كرده‌ی غلیظ از این برگ ‌ها درست كرده و پوست خود را با آن مرطوب كنید. روغن گیاهی اسطوخودوس نیز مثل یك دور كننده‌ حشرات عمل می‌كند، در حالی كه روغن سنبل هندی پشه را بخوبی دور می‌كند.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: نسرین صادقی