تبیان، دستیار زندگی

قواعد تبیانی برای یک گفتگوی موفق

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با هدف تحکیم بنیان خانواده و در مقاله ای به بررسی «قواعدی برای یک گفتگوی موفق» پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گفتگو
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش خانواده ایرانی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس علم روابط جتماعی تهیه و منتشر کرده است.
راحله فلاح در این مقاله می نویسد:« بعضی ها از کم حرفی همسرشان شاکی هستند. برای مثال از این گله مندند که اگر حتی برای یک ساعت بنشینند و با همسرشان حرف بزنند، به جز همان دو سه جمله اول، صحبت دیگری از سوی او مطرح نمی شود. معمولاً این افراد تمام تقصیر را به گردن همسرشان می اندازند غافل از آنکه رفتار و گفتار خود آنها هم نقش مهمی در ساکت شدن همسرشان دارد. شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که می‌گوید یک رابطه زن و شوهری تا وقتی زنده است که دو طرف حرف هایی برای گفتن داشته باشند. گفتگو یکی از مهمترین مهارت های زندگی زناشویی است و برای داشتن آن، باید به معنای واقعی یک زبان و دو گوش باشید. یعنی خوب بگویید و خوب تر گوش کنید. اگر به دنبال یک رابطه زنده و پویا با همسرتان هستید، اگر دلتان می خواهد بازار «گفت» و «گو» در رابطه تان همیشه داغ باشد و اگر دوست دارید قفل زبان همسرتان را باز کنید، بایستی که قبل از هر کاری گوش هایتان را برای حرفهای او حسابی تیز کنید. گوش های شما می توانند زبان همسرتان را باز کنند و به قول قدیمی ها او را بر سر ذوق بیاورند. بر عکس آن هم صادق است؛ یعنی اگر همسرتان احساس کند که شما به او خوب گوش نمی کنید، عقب می کشد و یا با چند کلمه مختصر سر و ته گفتگو با شما را هم می آورد. موقعیت های زیادی می توانند احساس «گوش داده نشدن» را در همسر شما به وجود بیاورند. در ادامه به چند نمونه از این موقعیت ها که بدون شک همسرتان را از صرافت گفتگو کردن با شما می اندازند اشاره می‌شود. ممکن است بگویید که «وقتی همسرم حرف می زند، من کاملاً ساکتم ولی باز هم او از صحبت کردن استقبال نمی کند». درست است که ساکت ماندن شما موقع صحبت کردن همسر، نکته مهمی در تداوم گفتگو است اما به تنهایی کافی نیست. به عبارت دیگر، رفتارها و مسائل دیگری هم هستند که اگر از شما سر بزنند، احساس گوش داده نشدن را در همسر شما به وجود خواهند آورد و تمایل او را برای ساکت شدن تقویت خواهند کرد. گاهی اوقات همسرتان به قصد راهنمایی شدن با شما صحبت نمی کند بلکه فقط می خواهد حرف هایش را با شما در میان بگذارد؛ اما شما خیلی زود باب پند و راه و چاه نشان دادن را باز می‌کنید و باعث می شوید همسرتان احساس کند که شما اصلاً او را درک نکرده اید. نتیجه این رفتار نیز چیزی به جز سکوت پیشه کردن همسرتان نخواهد بود. »
متن کامل در نشانی https://article.tebyan.ne قابل مشاهده است.