تبیان، دستیار زندگی

افزایش انواع مواد مخدر صنعتی در ایران

هجوم زامبی‌ها به ایران!

"فلاکا" ماده مخدر توهم‌زایی است که پس از مصرف، فرد را به صورت زامبی در ‌آورده و با تاثیرات خاص بر سیستم عصبی و مغز، زمینه‌ساز جنون آنی می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زامبی
هر روزه اخبار و گزارش‌های فراوان و نگران‌کننده‌ای به گوش می‌رسد که حکایت از تولید و توزیع ماده‌مخدر جدید و خطرناک‌تری نسبت به‌ قبل دارد. تنوع روزافزون موادمخدر در دنیا باعث ایجاد دلواپسی‌های بسیاری در جوامع بشری شده است. بنا به ضرورت، در این مقاله به معرفی چند نمونه از جدیدترین و توهم‌زا‌ترین نوع موادمخدر می‌پردازیم که طی سه سال اخیر وارد کشورمان شده است.

ماده مخدر فلاکا (Flakka)

ماده مخدر توهم زایی که پس از مصرف، فرد را به صورت زامبی می‌کند و شخص با رفتارهای خشونت آمیز به اطرافیان حمله‌ور می‌شود. ماده مذکور، با تاثیر بر سیستم عصبی فرد، جنون آنی ایجاد می‌نماید. این ماده مخدر نوظهور "فلاکا" نام دارد.

فلاکا ماده مخدر خطرناکی است که از ترکیبی به نام "آلفا- پی وی پی" تولید می‌شود. ماده مخدر فلاکا مانند سنگ های کریستالی است و از این جهت که ظاهر فلاکا شبیه دانه‌های کوچک و رنگی داخل گلدان‌های دکوری است، به آن سنگ‌ریزه نیز می‌گویند. طریقه مصرف آن بصورت بلعیدن، بالا کشیدن از راه بینی، تزریق و یا در یک سیگار الکترونیکی تبخیر و دود می‌شود.(1)


مدت اثر بخشی این ماده مخدر در شخص، 3 تا 4 ساعت است اما احتمال اینکه چندین روز هم این ماده در بدن بماند وجود دارد. این ماده مخدر وحشتناک، هم از نظر فیزیکی و هم از لحاظ روانی شدیدا اعتیاد آور است و از آنجایی که می‌توان به راحتی با یک سیگار آن را مصرف کرد، هیچگونه سوء ظنی در اطرافیان فرد ایجاد نمی‌کند و در نتیجه فرد استعمال کننده، با خیالی آسوده آن را مصرف می کند.

متاسفانه با تمام تدابیری که برای کنترل و کاهش واردات مواد مخدر در کشور انجام می شود، باز هم شاهد ورود جدیدترین انواع مواد مخدر به کشورمان هستیم.



عوارض مصرف فلاکا 

از عوارض اصلی این ماده، بروز خشونت و از دست دادن کنترل رفتاری است، اما این تنها عارضه‌ی فلاکا نیست. از دیگر عوارض مصرف این ماده مخدر می‌توان به "ایجاد نیروی مافوق انسانی"، "حالت تهاجمی"، "تعریق بیش از حد و غیر عادی" و "توهم" اشاره کرد.

ماده مخدر گل

ماده مخدر بعدی، "گل" نام دارد. ماده‌ای با عنوانی جذاب، عوارضی خطرناک، قیمتی نسبتا پایین و در دسترس. این ماده مخدر از ترکیب "کوش افغان" و "ماری‌جوانا" تولید می‌شود. "ماری‌جوانا" در برخی از کشورهای جهان بعنوان، ترکیبی برای برخی داروهای پزشکی استفاده می‌شود.

در واقع ماده مخدر گل از ایجاد تغییرات عمده و ترکیبات خاص ماری‌جوآنا حاصل می‌شود که تاثیرات فراوانی بر مغز انسان می‌گذارد زیرا سه برابر ماری‌جوانای خالص، توهم‌زا است. فرد مصرف کننده در اولین دقایق مصرف "گل"، باعث افزایش ضربان قلب، پُر اشتهایی، التهاب چشم و ... می‌شود.

ماده مخدر دستمال

دستمال (NPS) نام جدیدترین ماده مخدری است که اخیرا وارد ایران شده شبیه به دستمال مرطوب است. این ماده به علت سهولت در مصرف، بین جوانان طرفداران بسیاری پیدا کرده است و جزو سریع‌ترین مواد مخدری است که بر بدن تاثیر می‌گذارد که البته تنها 10 دقیقه پس از مصرف اثر آن از بین می‌رود.

شکل ظاهری این ماده، شبیه یه دستمال کاغذی با ابعاد یک سانتیمتر در یک سانتی‌متری است و تنها با تماس آن با پوست، جذب بدن فرد می‌شود.

این ماده مخدر مانند حشیش و گل و ... کاشتنی نیست بلکه در آزمایشگاه و با بن‌مایه‌ی شیمیایی تولید می‌شود و اثرات مخرب و غیرقابل جبرانی دارد.

ورود انواع مواد مخدر به ایران

متاسفانه با تمام تدابیری که برای کنترل و کاهش واردات مواد مخدر در کشور انجام می شود، باز هم شاهد ورود جدیدترین انواع مواد مخدر به کشورمان هستیم. موادی که در کشورهای چین، هندوستان یا پاکستان تولید و بسته‌بندی می‌شود و به طُرُق مختلف از مرزهای کشورمان عبور داده می‌شوند و خسارات جبران‌ناپذیری را به جامعه وارد می‌کنند.

کلام آخر

باتوجه به آنچه که اجمالا گفته شد، باید به عمق فاجعه‌ای که مواد مخدر در کشور ما رقم می‌زنند پی برد. فاجعه‌ای که اگر تصمیمات کاربردی و به موقع برای آن اتخاذ نشود، بی شک ضربات جبران ناپذیری به بنیان‌های جامعه به‌ویژه قشر جوان وارد می‌کند و این موضوعی است که بر هیچ کس بخصوص مسئولین پوشیده نبوده و نیست و از آن‌جایی که مسئولین مربوطه تابحال و با به‌کارگیری تدابیر کنونی، توانایی جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور را نداشته‌اند، ضروری است که برنامه‌های جدیدی را در نظر بگیرند تا شاید این بار مثمر ثمر واقع شود.
براستی پیشنهاد شما برای جلوگیری از ورود انواع مواد مخدر به کشور چیست؟

پی‌نوشت:

1. جایگزین های تریاک و حشیش چیست؟، خبرگزاری مهر، 1395