تبیان، دستیار زندگی

نقد کنید اما داستان فیلم را لو ندهید!

حجازی فر و مهدویان علیه رشیدپور

شب گذشته برنامه «هفت» میزبان محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم «لاتاری» بود. گفتگوی رشیدپور و مهدویان و در ادامه نظرات تند منتقدین برنامه درباره فیلم حاشیه هایی را به دنبال داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رشید پور -مهدویان

بعد از شروع مجدد برنامه «هفت» و گذشت چهار شب از پخش این برنامه، همچنان وضعیت سرگردانی دارد و هنوز نتوانسته گفت وگو یا میان برنامه ای بدون نقص را روی آنتن ببرد که مورد تحسین طرفداران «هفت» قرار بگیرد.
مرور چند اتفاق از شب اول پخش برنامه: گفتگو با حمید نعمت الله و هادی مقدم دوست از طولانی بودن و عدم تسلط مجری به کسالت و خستگی مخاطب کشیده شد، حضور نامربوط مهران مدیری در «هفت» و اختصاص بخش قابل توجهی از زمان به او ماهیت برنامه را زیرسوال برد، امسال خبری از مسعود فراستی در برنامه نیست اما بخش نقد تا اینجا آورده قابل توجهی برای مخاطب نداشته و .... .
اما برنامه دیشب؛ محمدحسین مهدویان کارگردان «لاتاری» مهمان برنامه بود. برخلاف شب های گذشته و دیگر فیلم ها، رشیدپور فیلم را دیده بود و از قضا از حاصل کار چندان رضایت نداشت. اما اینکه «لاتاری» فیلم خوبی است یا نه مهم نیست و اینکه مورد پسند رشیدپور واقع نشده است هم اهمیت ندارد. آنچه مهم است نحوه مواجهه مجری برنامه در حین گفت و گو است. رشیدپور آنقدر وارد جزئیات فیلم شد و از تمام سکانس ها گفت که مهدویان بارها از او خواست داستان را لو ندهد. رشیدپور همچنان ادامه داد و حتی در آخر گفت ما داستان را لو ندادیم چون از اواسط فیلم فهمیدیم که انتهای داستان چطور تمام می شود! شاید برای آقای رشیدپور از اواسط فیلم این آگاهی شکل گرفته باشد اما هستند تماشاگران زیادی هم که وقتی فیلم را دیدند این احساس را نداشتند.

پیام تند حجازی فر و همراهی مهدویان با او

حاشیه اصلی بعد از برنامه رقم خورد. هادی حجازی فر در واکنش به گفت وگوی رشیدپور و مهدویان با لحنی تند در اینستاگرام نوشت: « ضمن احترام به نظر منتقدین برنامه هفت درباره لاتاری ، از حسین مهدویان به شدت ناراحتم که چرا با پشت دست نزد توی دهن مجری پرت و بی اطلاعِ صبحگاهی برنامه ، آن هم زمانی که داشت داستانِ کامل و ریز فیلمِ اکران نشده را لایِ خواهش هایِ حسین ، تعریف می کرد . اگر مجری در طول حیاتش لااقل پنج برنامه از هفت های قدیمی را دیده بود می فهمید که اینکارش از بین بردن سرمایه و تلاش یک گروه بزرگ است. قهقرا از این بیشتر؟ رسیدن از جیرانی به رشیدپور! چقدر جای فرزاد حسنی ها، یحیوی ها و … در تلویزیون خالی است».
برای پست حجازی فر کامنت های زیادی نوشته شد، اما مهمترینش پاسخ مهدویان به صحبت های او بود: «من معذرت میخوام. باید می زدم؛ زیادی خویشتن داری کردم».

دفاع رشیدپور

از طرفی جدای از گفت و گوی رشیدپور و مهدویان بخش نقد هم حاشیه ساز شد. نقد فیلم در چند جمله کوتاه خلاصه شد و با برخورد نامناسب منتقدین برنامه همراه بود. این حواشی سبب شد برنامه دیشب با واکنش های زیادی مواجه شود و ماجرا به اعتراض عوامل فیلم ختم نشد.
رشیدپور که مورد خطاب اعتراضات زیادی قرار گرفت در پاسخ به حجازی فر در اینستاگرام نوشت: « ختم نشد آقای هادی حجازی فر عزیز را هرگز ملاقات نکرده ام و افتخار دوستی نداشته ام. اما بازی های متفاوت و زیبای ایشان را تحسین کرده ام . حتی در همین برنامه دیشب . حالا ایشان من را ابله ،در قهقرا ، بی سواد و پرت خطاب کرده و از جناب مهدویان پرسیده که چرا با پشت دست به دهان من نکوبیده است !
یک - جناب حجازی فر گرامی ، این چند کلمه شما را هرگز به دل نخواهم گرفت چون جنابعالی را برخاسته از متانت و اصالت تئاتر می دانم و کسی که چند روزی را در کنار بزرگان هنر نفس کشیده باشد محترم می شمارم حتی اگر به من فحش داده باشد.
دو - اتفاقا تمام حرف دیشب من همین بود که اگر دیگران را به کوبیدن دهان یکدیگر دعوت کنیم چه اتفاقی در جامعه خواهد افتاد .
سه - وقتی تمام داستان یک فیلم پرهیاهو از چند کلمه فراتر نمی رود و با چند اشاره کوتاه به گمان دوستان لو می رود ، به جای فحش دادن به من باید دنبال منشا این اشکال رفت.
چهار- البته برنامه دیشب در دقایقی به قهقرا رفت ، نه زمانی که فیلم را نقد می کردیم . بلکه زمانی که فردوسی بزرگ که فخر فرهنگ پارسی ست در مقابل میلیون ها بیننده فرهیخته ، فاشیست خطاب شد و شاهنامه اش را خرج شاهکار لاتاری کردند .
پنج - درشتی ز کس نشنود نرم گوی/ سخن تا توانی به آزرم گوی»

ظاهرا رشیدپور از برنامه دیشب راضی است و قبول ندارد برخوردش با فیلم «لاتاری» برای مخاطبی که هنوز فیلم را ندیده مناسب نبوده. منظور تایید ادبیات آقای کارگردان و بازیگر «لاتاری» نیست اما حداقلی ترین اتفاق در پرداختن به فیلم ها حتی اگر بدترین فیلم های جشنواره امسال هم باشند این است که داستان را لو ندهیم. بهتر است حالا که سکان برنامه «هفت» در اختیار رضا رشیدپور قرار گرفته مراقب باشد اعتبار اجراهای خوبش را از بین نبرد.
منابع: صفحات اجتماعی هنرمندان/ تبیان