تبیان، دستیار زندگی

سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران

دستاوردهای علمی پس از انقلاب +اینفوگرافی

سرعت پیشرفت علمی در ایران بر اساس گزارش محافل علمی بین‌‌المللی، 11 برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان اعلام شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دهه فجر
انقلاب اسلامی در ایران، سرآغاز تحولی عظیم و فراگیر بود. تحولی که زوایای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و ... را در نظر گرفته بود. در واقع انقلاب ایران نقطه عطفی بود برای خود کفایی و ایجاد استقلال همه جانبه، تا دستان غربی و شرقی را از مداخله در هر زمینه‌ای قطع کند. یکی از این حوزه‌ها که متخصصان داخلی تمام همت خود را به‌کار گرفتند تا در آن پیشرفت کرده و از زیر یوغ دستان بیگانه خارج شوند؛ بخش علمی بود.

پیشرفت‌ها در حوزه علوم و فناوری

با کمی تامل و نگاه به آنچه که در این چهل سال از علم و فناوری‌ها به‌دست آورده‌ایم، به سهولت تفاوت تکیه به علم و تخصص داخلی را با واردات علم و متخصصان خارجی متوجه می‌شویم. کشور ما تا پیش از انقلاب اسلامی، برای بسیاری از امور به کشورهای دیگر وابسته بود و اغلب فناوری‌های با متخصص خارجی به کشور وارد می‌شد تا علم و تخصص آن منحصر در دستان غرب بماند.

فناوری نانو، فناوری سلول های بنیادی، دستیابی به فناوری هسته‌ای، دستاوردهای حوزه هوافضا و حوزه داروهای پزشکی و ... تنها گوشه‌ای از پیشرفت‌های علمی دوران انقلاب اسلامی ایران است.

دستاوردهای علمی ایران در سطح جهانی

در زمینه فناوری و تحقیقات "سلول‌های بنیادی" (Stem Cells) ایران اکنون، جزوء ۱۰ کشور برتر جهان محسوب می شود و محققان ایرانی توانسته اند پیشرفت های خوبی را در این زمینه داشته باشند.

در حوزه‌ی "فناوری هسته‌ای" (Nuclear technology)، ایران بعد از پیروزی انقلاب و به خصوص در سال های اخیر گام های بزرگی را برداشته است. این پیشرفت ها باعث شد تا در سال 2013، "بریتیش پترولیوم" با معرفی ۲۹ کشور فعال در زمینه‌ی هسته‌ای جهان، ایران را در رتبه‌ی بالاتری نسبت به هلند معرفی کند.

ایران با اینکه فعالیت خود در حوزه هوافضا را بسیار دیر آغاز کرد اما، اکنون موفق شده است در میان ۹ کشور صاحب چرخه کامل فناوری ماهواره در دنیا قرار گیرد.



حوزه "هوافضا" (Aerospace) یکی دیگر از حوزه هایی است که ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال های اخیر پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است. ایران با اینکه فعالیت خود در این حوزه را بسیار دیر آغاز کرد اما، اکنون موفق شده است در میان ۹ کشور صاحب چرخه کامل فناوری ماهواره در دنیا قرار گیرد.

پیشرفت‌های پزشکی ایران بعد از انقللاب اسلامی و با تکیه بر متخصصان داخلی، یکی دیگر از موفقیت‌ها در زمینه تولید علم و فناوری است. همچنین تولید داروهایی خاص از جمله داروی مقابله با ایدز، تولید داروی درمان زخم پای دیابتی و تولید دارو برای درمان كم خونی بیماران تالاسمی برای نخستین بار در جهان از دیگر دستاوردهای دارویی مختص كشور به شمار می رود.(1)

نانو
                                                             اینفوگرافی فناوری نانو در ایران

نگرانی غرب از پیشرفت ایران

در دوران قبل از انقلاب اسلامی، عقب ماندگی علمی و فناوری در ایران، بسیار آزاردهنده بود و غلبه بر این عقب ماندگی و عبور از مرزهای علمی و همچنین دستیابی به پیشرفته‌ترین دستاوردهای بشری آرزوی ایرانیان شده بود. از همین جهت، یکی از اولویت‌های انقلاب اسلامی پیشرفت در زمینه‌های گوناگون و جبران عقب ماندگی‌های جهانی بود.

پیشرفت‌های علمی و دستیابی ایران به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز است که غربی‌ها به شدت از آن ابراز نگران کرده و تحریم و اِعمال انواع فشارها را تنها راه چاره‌ی توقف و یا کاهش سرعت پیشروی ایران دانسته‌اند تا از ایجاد خودکفایی، استقلال و به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کنند.

دانش پزشکی در ایران خصوصاً در حوزه‌هایی چون شبیه‌سازی حیوانات پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته و در ردیف اولین‌ها قرار دارد.



سرعت پیشرفت علمی در ایران بر اساس گزارش محافل علمی بین‌‌المللی، 11 برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان اعلام شده است. این عدد نشان می‌دهد که ایران با چه سرعت بالایی در حال کم‌کردن فاصله خود نسبت به کشورهای پیش‌رفته جهان بوده و با این سرعت می‌تواند روزی از تمامی‌ کشورها در عرصه تولید علم سبقت بگیرد. اکنون ایران در جایگاه دوازدهم علم جهان قرار دارد و برخی از نتایج این پیشرفت‌های علمی و فناوری را می‌توان در حوزه‌های زیر ملاحظه کرد:

- ایران عضو باشگاه هسته‌ای جهان است.
- جمهوری اسلامی ایران، در حال تبدیل شدن به قطب پزشکی در غرب آسیا می‌باشد.
- ورود به باشگاه فضایی جهان از دیگر آثار و نتایج دستاوردهای علمی و فناوری کشور در دوران پس از انقلاب است.
- دانش پزشکی در ایران خصوصاً در حوزه‌هایی چون شبیه‌سازی حیوانات پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته و در ردیف اولین‌ها قرار دارد.(2)

کلام آخر

هر چه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد توجه به موضوع دستاوردهای انقلاب و پیشرفت علمی بیشتر می شود. یکی از اهداف اصلی دشمنان در جنگ نرم نیز، تضعیف و به عقب راندن ایران اسلامی از حوزه‌های علمی و دستاوردهای روز جهان است. از این رو، توجه به این حوزه و افزایش دستاوردهای همه جانبه از اولویت‌های اصلی محسوب می‌شود.

پی‌نوشت:

1- مروری بر مهم‌ترین دستاوردهای ۳۵ساله انقلاب اسلامی، خبرگزاری تسنیم، بهمن ماه 1392
2- دستاوردهای علمی بعد از انقلاب، پایگاه خبری تابناک، 1395