تبیان، دستیار زندگی
هنوز یك هفته از انتشار خبر درمان بزرگی خوش خیم پروستات با مدرن‌ترین نوع لیزر موسوم به KTP برای اولین بار در ایران و در یكی از بیمارستان‌های خصوصی تهران در مطبوعات و خبرگزاری‌ها نگذشته بود كه رئیس جامعه ی جراحان ایران(دکتر فاضل)، تبلیغاتی كه در خصوص ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واكنش به انتقاد تند علیه جراحی با لیزر

هنوز یك هفته از انتشار خبر درمان بزرگی خوش خیم پروستات با مدرن‌ترین نوع لیزر موسوم به KTP برای اولین بار در ایران و در یكی از بیمارستان‌های خصوصی تهران در مطبوعات و خبرگزاری‌ها نگذشته بود كه رئیس جامعه ی جراحان ایران(دکتر فاضل)، تبلیغاتی كه در خصوص مزایای گسترده ی لیزر در انواع جراحی "توسط برخی افراد" انجام می‌ شود را "عوام ‌فریبی"خواند، جملاتی كه واكنش‌هایی را در محافل پزشكی برانگیخت.

جراحی با لیزر

بخش قابل توجهی از صحبت‌های روز دوشنبه ی(10 اردیبهشت) دكتر ایرج فاضل در جمع خبرنگاران، در مورد تبلیغات گمراه ‌كننده ی پزشكی بود.

رئیس جامعه ی جراحان با بیان اینكه پزشكان حق ندارند به غیر از معرفی خود و یا اعلام تغییر مكان خود از لحاظ دیگری تبلیغات انجام دهند، گفت: لیزر نیز مانند نخ جراحی یكی از ابزار پزشكی است كه بیشتر در چشم پزشكی كاربرد دارد، اما متأسفانه برخی پزشكان با تبلیغ اینكه خدمات پزشكی و اعمال جراحی را با لیزر انجام می ‌دهند ،در صدد القای این پیام هستند كه خدمات بهتری ارائه می ‌كنند و این عوام ‌فریبی مثل این است كه فردی نخ جراحی خارجی خود را به رخ مریض بكشد و پول بیشتری بگیرد. به گفته ی دكتر فاضل برخی تبلیغات كه در خصوص كاربرد لیزر در جراحی‌های زیبایی بینی ، جراحی استخوان و سایر جراحی‌ها می‌ شود، نوعی روش برای جلب توجه مردم است.

زنجیره ی به ‌هم پیوسته

كارشناسان می ‌گویند مشكلات نظام سلامت در كشور ما، كه تبلیغات پزشكی بخش كوچكی از آن است، زنجیره ی به‌ هم پیوسته ‌ای است، چنانكه معضلاتی مثل تبلیغات و زیرمیزی هم به وضعیت اقتصادی پزشكان و به بحث تعرفه‌ها و بالاخره سرانه سلامت ربط پیدا می ‌كند.

واكنش رئیس جامعه جراحان ایران به تبلیغات غیر واقعی پزشكی هم اگرچه با الفاظ تندی بیان شد، اما در بخش دیگری از گفته‌های خود او، می‌ توان آن را ریشه ‌یابی كرد.

جایی كه او به بحث تعرفه ‌های پزشكی پرداخت و گفت: ما نمی ‌خواهیم وضعیت كشور را با اروپا و آمریكا مقایسه كنیم، اما حتی در مقایسه با كشورهای عربی اطراف یا حتی پاكستان و بنگلادش نیز می ‌بینیم كه معدل ویزیت یك پزشك عمومی در این كشورها 4 برابر تعرفه پزشك عمومی در كشور ماست و در حالی كه در این كشورها متوسط‌ ویزیت یك پزشك عمومی 20 دلار است، هزینه ی یك خودرو 12 هزار دلار است، اما در كشور ما بدون دلیل قیمت یك خودرو 3 برابر است و هیچ كس هم اعتراض نمی ‌كند.

فاضل افزود:‌ حتی تعرفه‌های پزشكی بخش خصوصی كه نظام پزشكی اعلام می ‌كند نیز عادلانه و واقعی نیست و حداقل باید 10 برابر شود و متأسفانه این خود ما هستیم كه با واقعی نكردن تعرفه‌های پزشكی زمینه رشوه گرفتن و پول‌های زیرمیزی و اجحاف در حق بیمار و پزشك را فراهم می ‌كنیم.

وی گفت: این وضعیت نابسامان باعث شده است كه تعداد زیادی از پزشكان جوان اكنون در حاشیه ی خط  فقر زندگی می ‌كنند. تعداد زیادی از پزشكان وضعیت معیشتی بیماران و مردم را در نظر می ‌گیرند اما هیچ‌ وقت درباره ی آن صحبت نمی‌ شود. اما همین كه یك پزشك پول زیادی گرفت، همه ی رسانه‌ها می ‌نویسند.

اخلاقیات حرف اول را می‌ زند

دكتر فاضل با بیان این كه دریافت هزینه ی اضافی كه در برخی بیمارستان‌های خصوصی از بیماران در هنگام عمل جراحی اخذ می ‌شود تخلف است، گفت: پزشكانی كه بیماران خود را به بیمارستان‌های خصوصی برای انجام عمل جراحی ارجاع می ‌دهند هم متخلفند، اما برخی پزشكان تمام اعمال جراحی خود را در بیمارستان‌های خصوصی انجام می ‌دهند كه این مانعی ندارد.

رییس جامعه ی  جراحان ایران، اگرچه در بخشی از سخنانش درباره ی تبلیغات پزشكی به پزشكان انتقاد كرد، اما در جای دیگری هم گفت: اخلاقیات همچنان در جامعه ی پزشكی بسیار بیشتر از سایر اقشار رعایت می‌ شود، در هیچ حرفه ‌ای مثل پزشكی چنین خدمات رایگانی به مراجعان ارائه نمی‌ شود، همچنان كه در بسیاری از موارد پزشكان، بیماران را بدون دریافت حق ویزیت معاینه می ‌كنند.

گفتنی است همزمان با صحبت‌‌های دكتر فاضل، سازمان نظام پزشكی هم اعلام كرد كلیه ی پزشكان از این پس برای امور تبلیغاتی خود باید از سازمان نظام پزشكی مجوز بگیرند، زیرا تبلیغات برخی از پزشكان در شأن جامعه ی پزشكی نیست.

لیزر آن‌قدر هم بی ‌فایده نیست

علیرغم گفته‌های دكتر فاضل، كارشناسان می‌ گویند كاربردهای لیزر حتی در اعمال جراحی روز به روز بیشتر می ‌شود.

دكتر كامران كامروا، متخصص گوش، حلق و بینی می ‌گوید: لیزر نیز مانند تیغ جراحی یك وسیله است كه به دلیل دقت بیشتر و ضایعات كمتری كه به جای می ‌گذارد، در عمل‌های جراحی گوش، حلق و بینی بسیار كاربرد دارد.

او ‌با بیان اینكه لیزر در عمل‌های گوش، حلق و بینی كاربردهای مختلفی دارد كه بسته به نوع آن به كار می ‌رود، می ‌گوید: لیزرهای پُرتوان، در از بین بردن ضایعات توموری، برداشتن لوزه، استفاده در بیماری سینوزیت، از بین بردن پولیپ‌ها و از بین بردن ضایعات داخل تراشه و حنجره كاربرد دارد و به دلیل ضایعات كمتر و دقت كار بیشتر، نسبت به تیغ و ابزارهای دیگر مزیت دارد.

وی درمورد كاربرد لیزرهای كم توان در گوش، حلق و بینی نیز می‌ گوید: لیزرهای كم توان نیز در از بین بردن ضایعات التهابی با افزایش سرعت ترمیم ضایعات و كاهش زمان بهبودی، بسیار در گوش، حلق و بینی كاربرد دارند.

به گفته ی دكتر كامروا این كاربرد لیزر حدود 4 سال است كه در ایران به انجام رسیده و مهم ترین كاربردش در تشخیص تومورهای سرطانی است كه با استفاده از آن، از نمونه برداری‌های بی‌ مورد در ناحیه ی سرطانی جلوگیری می‌ شود.

همچنین دکتر مژگان شفیعی شهیدلو دکترای جنین شناسی نیز می ‌گوید: دستگاه لیزر و لیزر درمانی در تمام رشته‌های پزشکی کاربرد موثری دارد، به طوری‌ كه در سال‌های اخیر این روش توانسته در تسهیل درمان‌های ناباروری نیز نقش داشته باشد.

به گفته ی وی، عدم توانایی جنین در شکفتن و تکثیر بعد از لقاح و تشکیل تخم یکی از عوامل بروز نازایی‌هاست که به کمک لیزر درمانی شرایطی فراهم می‌ شود تا جنین ناشکوفا در زمان مقرر بدون عوارض جانبی، برای تکثیر و شکوفا شدن جنین مهیا شود.

وی در ادامه با بیان این که لیزر در درمان‌ ناباروری، کاربردهای وسیعی دارد، افزود: به کمک روش لیزر درمانی امکان دسترسی به سلول جنین و تشخیص قبل از لانه گزینی نیز فراهم می‌ شود. به این وسیله جنین‌هایی که در خطر ابتلا به ناهنجاری‌های ژنتیکی هستند، مورد بررسی قرار می‌ گیرند.

منبع : همشهری

*مطالب مرتبط:

لیزر و كاربرد آن در بیماری های پوستی

ممنوعیت عمل جراحی لیزر چشم برای افراد زیر 18 سال

مزایای لیزر نسبت به الکترولیز مو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.