تبیان، دستیار زندگی

گذری کوتاه بر کارنامه سینمایی اکبر عبدی

روزگار اکبر آقا

«مرد هزار چهره»؛ این بهترین صفتی است که برای اکبر عبدی به کار برده می شود. او متولد ۴ شهریور ۱۳۳۹ است ، حدود 130 فیلم و سریال بازی کرده و چندین نسل با نقش هایش خاطره دارند. به بهانه بزرگداشت او در جشنواره فجر کارنامه سینمایی او را مرور کرده ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اکبر عبدی
عبدی ابتدا روی صحنه نمایش، مشق بازیگری کرد و با سریال های محله «بروبیا» و «بازم مدرسه‌ام دیر شد» نام خود را به عنوان بازیگری توانمند سر زبان ها انداخت. او نمی خواست در یک نقش محصور بماند برای همین هر بار وارد جلد کاراکتری می شد که هیچ قرابتی با دیگری نداشت.کارنامه عبدی بالا و پایین زیاد داشته اما آن چه در اذهان مانده، یک بازیگر خوش نقشِ خاطره ساز است.

دهه 60

تعداد فیلم : 16

مهم ترین فیلم ها: مادر، ای ایران، سفر جادویی، ناصرالدین شاه آكتور سینما

بیشتری همکاری : با زنده یاد علی حاتمی/ 2 فیلم

دستاورد فجر: دریافت سیمرغ نقش مکمل برای فیلم مادر

اکبر عبدی شروعی توفانی در سینما داشت. فقط دو سال از بازیگری اش در این عرصه می گذشت که با «آقای قندی» فیلم «اجاره نشین ها» چشم ها را خیره کرد. عبدی سه سال بعد، یکی دیگر از شاه نقش های کارنامه اش را رقم زد. شخصیت پسرک عقب افتاده فیلم ِزنده یاد حاتمی با گریم استادانه عبدالله اسکندری،چنان توسط عبدی جان گرفت که همچنان خاص و عام تحسیش می کنند. عبدی در دهه شصت نقش های بیادماندنی کم ندارد؛ از سرگرد مکوندیِ «ای ایران» تا فیلم های کودکانه ی «دزد عروسک‌ها» و «سفر جادویی».  

 دهه 70

تعداد فیلم: 21

مهم ترین فیلم ها: دلشدگان، هنرپیشه،روز فرشته،آدم برفی

بیشترین همکاری: با همایون اسعدیان و داریوش مودبیان / 2 فیلم

دستاورد فجر: نامزد دریافت سیمرغ نقش اصلی برای هنرپیشه،جنگجوی پیروز و آدم برفی

کارنامه اکبر عبدی در دهه هفتاد همچنان رو به رشد است. هرچند فیلم و نقش ضعیف کم ندارد اما کفه آثار خوبش سنگین تر است. در وصف وزانت کارنامه عبدی اشاره به نقش او در فیلم های هنرپیشه، دلشدگان، روز فرشته و آدم برفی کفایت می کند. در این میان «آدم برفی»داود میرباقری جایگاه ویژه تری نسبت به سایر آثارش دارد؛ این وجاهت صرفا بخاطر زن پوشی نیست . اهل فن در پس آن ، متوجه ظرایف بازی عبدی شده اند و می دانند مغلوب گریم نشده.

 دهه 80


تعداد فیلم: 24

مهم ترین فیلم ها: نان و عشق و موتور  1000 ، سه گانه اخراجی ها

بیشتری همکاری : با مسعود ده نمکی / سه فیلم

در دهه هشتاد بنظر می رسد اکبر عبدی حساسیت قبل را ندارد.او پیشنهادهایی را می پذیرد که روی کاغذ تکلیف فیلم مشخص است. نمی خواهیم توانمندی او را زیر سوال ببریم چرا که بوضوح تلاش عبدی مشخص است اما وقتی فیلم از پایه مشکل داشته باشد، این تلاش حاصلی به همراه ندارد. با این حال کارنامه عبدی در دهه هشتاد خالی از نقش های خاص نیست. بایرام لودر، یک تنه فیلم اخراجی ها را نجات داد و وجهی دیگر از توانمندی عبدی در جان دادن به شخصیت های کمدی را به رخ کشید.

دهه 90


تعداد فیلم:16

مهم ترین فیلم ها:رسوایی، خواب زده ها، در مدت معلوم،پدر آن دیگری،قندون جهیزیه

بیشترین همکاری:مسعود ده نمکی / 3 فیلم

دستاورد فجر: دریافت سیمرغ بلورین برای خوابم می‌آد ، نامزد دریافت سیمرغ نقش اصلی برای رسوایی

در دهه نود همچنان فیلم و نقش های کمتر قابل دفاع در کارنامه اکبر عبدی خودنمایی می کند اما تعداد آثار شاخصش کم نیست. او در«خوابم می آد»و«خواب زده ها» یک بار دیگر زن پوش شد، منتها کاملا متفاوت از «آدم برفی». در اهمیت نقش همین بس که موقع تماشای فیلم یادمان رفت در پس این شخصیت، بازیگری حضور دارد به نام اکبر عبدی. حیف است به «رسوایی» اشاره نکنیم: روحانی  فیلم مسعود ده نمکی نهیب زد که آقای عبدی بازیگری تمام نشدنی است اگر از وسواسش در پذیرش پیشنهادها نکاهد.