تبیان، دستیار زندگی
چیزی به عنوان رابطه ی بدون تعارض وجود ندارد. تعارض و اختلاف بخشی از زندگی است و به‌عنوان واقعیت هر رابطه‌ای وجود دارد و ضرورتاً بد نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه جوری بگم بهتره؟

تبدیل تلخی رابطه ها به شیرینی شکلات

چیزی به عنوان رابطه ی بدون تعارض وجود ندارد. تعارض و اختلاف بخشی از زندگی است و به‌عنوان واقعیت هر رابطه‌ای وجود دارد و ضرورتاً بد نیست.

در حقیقت، یك رابطه‌ای كه در ظاهر بدون تعارض است، ممكن است ناسالم‌تر از یك رابطه ی همراه با تعارضات و اختلافات مكرر باشد.اختلافات یا تعارضات، رویدادهای انتقادی‌ای هستند كه می‌توانند رابطه را تضعیف یا تقویت كنند.

تعارضات می‌توانند سودمند، موجب درك عمیق‌تر و نزدیكی و احترام بیشتر بین زن و مرد نسبت به یكدیگر شوند. اما در عین حال می‌توانند مخرب، موجب آزردگی، خصومت و جدایی نیز شوند.

الگوهای حل اختلاف

اكثر افراد ترجیح می‌دهند كه تسلیم شوند تا این‌كه با تعارضات درگیر شوند؛ به این صورت كه آنها وجود تعارض و اختلاف در رابطه‌شان را انكار می‌كنند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند كه طرف مقابل را مقصر جلوه دهند و از دست او عصبانی می‌شوند.

برخی رقابت‌جو هستند و می‌خواهند در مشاجراتشان برنده شوند. آنها از قدرت و تأثیرشان بر همسر خود برای كنترل و رسیدن به خواسته‌شان استفاده می‌كنند.

برخی به نظر می‌رسد كه با یكدیگر به توافق می‌رسند، اما به طرزی زیركانه كوشش می‌كنند تا در بیشتر مسائل برنده شوند. تعدادی از افراد می‌توانند خشم و حس رقابت‌جویی‌شان را در رابطه كنترل كنند و صادقانه به دنبال مطلوب‌ترین راه‌حل برای هر دو نفر می‌گردند.

چند راه حل ...

برد- برد:

بیشتر اختلافات در مواردی است كه بیشتر از دو راه، برای انتخاب كردن دارند. اگر شما آنچه را كه همسرتان می‌خواهد نمی‌خواهید انتخاب كنید و همسرتان نیز انتخاب شما را نمی‌پسندد، با قدری تلاش بیشتر قادر خواهید بود كه راه و چاره دیگری را بیابید كه هر دو آن را بخواهید و دوست داشته باشید.

بدون باخت:

هنگامی كه نمی‌توانید یك راه حل جایگزین بیابید كه هر دو را دوست داشته باشید به دنبال انتخابی باشید كه نسبتاً برای هر دو مورد قبول باشد یا این‌كه برای رسیدن به یك توافق خوشایند با یكدیگر مذاكره كنید.

برد- باخت به صورت مساوی:

هنگامی كه اختلاف شدیدی بر سر موضوعی است كه تنها دو انتخاب دارد، یعنی یك طرف چیزی را می‌خواهد و طرف مقابل آن را نمی‌خواهد. در اینجا یك برنده و یك بازنده وجود دارد. اگر شما با همدیگر صادق باشید و معمولاً نیمی از اوقات، انتخاب را در این موارد به طرف مقابل واگذار كنید، برای هر دوی شما كار ساده‌تر خواهد شد.

زیرا بازنده اطمینان خواهد داشت كه دفعه ی دیگر، انتخاب او ملاك قرار خواهد گرفت.درك حل سالم اختلافات از لحاظ نظری آسان است، اما استفاده و كاربرد آن به صورت مداوم و پیوسته آسان نیست. البته، هنگامی كه اعتماد بین دو طرف و همچنین مهارت‌های ارتباطی گسترده‌تر شود، این كار آسان‌تر خواهد شد.

زن و مرد می‌بایست به اختلافاتشان به عنوان مشكلی كه برایشان قابل حل است، بنگرند، نباید به دنبال بهترین راه حل برای خود باشند بلكه بایستی به دنبال بهترین راه حل برای هر دو باشند. هریك از آنها بایستی در یافتن راه‌حل‌هایی كه منصفانه‌ و قابل قبول برای هر دو است، فعالانه شركت كنند.

اگر شما دیدگاه همسرتان را نادیده بگیرید یا كوچك بشمارید و بی‌اثر كنید یا این‌كه دیدگاه خودتان را دنبال كنید، به رابطه‌تان آسیب خواهید رساند.

نبود حساسیت، توجه و احترام شما به دیدگاه همسرتان موجب آسیب رابطه خواهد شد و همچنین اگر از ترس و قدرت برای به كرسی نشاندن حرفتان استفاده كنید، رابطه شدیداً خدشه‌دار خواهد شد.

اگر دائماً سعی می‌كنید كه همسرتان را با ارضاء تمامی نیازهایش شاد نگه دارید و از تعارض اجتناب‌ كنید نیز به رابطه‌تان آسیب خواهد رسید. شما با این كار، ناخواسته به همسرتان یاد داده‌اید كه به نیازهای شما بی‌توجه باشد.

نگرش‌هایی برای رفع تعارض

با اصلاح وضع روحی‌تان شروع كنید. با تعارضات به عنوان دو شخص همتا كه برای حل یك مشكل با همدیگر تلاش می‌كنند، برخورد كنید. زیاد با خواسته‌ها و نیازهای موقتی و آنی‌تان درگیر نشوید، زیرا نیاز بسیار مهم داشتن یك رابطه ی سالم و طولانی‌مدت را فراموش خواهید كرد. اگر بسیار خشمگین یا ناراحت هستید، سعی كنید احساساتتان را كنترل كنید و قبل از پرداختن به موضوع خود را آرام كنید.

كنترل تعارض با شخصی كه دوستش دارید و می‌خواهید كه یك رابطه ی طولانی‌مدت و خوب را با او داشته باشید، از مذاكره با كسی كه نگران نیازهای شما نیست مانند یك فروشنده، متفاوت است.

هر دو باید پذیرا و صادق باشید و به همدیگر احترام بگذارید.اعتماد متقابل، هسته ی ضروری موضوع در یك رابطه سالم و طولانی‌مدت است. وقتی به همدیگر اعتماد ندارید راهی وجود ندارد كه بتوانید یك رابطه ی سالم داشته باشید.

هیچ‌یك از دو طرف نباید كاری انجام دهند كه این اعتماد تضعیف شود. به یاد داشته باشید كه صداقت با اعتماد همراه است و اعتماد به كسی كه صداقت ندارد، بسیار دشوار است. داشتن یك نگرش منفی و بدگمانانه برای این فرآیند مضر است.

مثلاً باور این مسئله كه حتماً می‌بایستی در مشاجره برنده شوید و همچنین احساس برتری یا حقارت نسبت به طرف مقابل، دیدگاه‌های مضری هستند.

مراحل حل اختلافات

ابتدا مشكل را مشخص كنید. برای درك مشكل، تعارض، نیازها و نتیجه مورد دلخواه هر دو طرف با همدیگر گفت‌وگو كنید. برای یكدیگر، دقیقاً آنچه تعارض یا مشكل را شامل می‌شود، تشریح كنید.

مرحله اول این است كه شما آنچه می‌خواهید را بگویید و آنچه را كه همسرتان می‌خواهد بشنوید. هدف در این مرحله، این است كه هریك از شما آنچه می‌خواهد را آشكارا بیان كند و آنچه دیگری می‌خواهد را درك كند. در گفت‌وگوی با هم، از سرزنش كردن یكدیگر بپرهیزید. همچنین، از مهارت‌های گوش دادن فعال در زمانی كه به نظرات همسرتان گوش می‌دهید، استفاده كنید.

سپس، چند راه حل مناسب را طرح كنید. بر روی راه‌حل‌هایی فكر كنید كه هر دو بر روی آن توافق دارید.تا زمانی كه هر راه‌حل، تنها به عنوان یك پیشنهاد است، از ارزیابی و قضاوت اجتناب كنید.

پس از این مرحله، راه‌حل‌ها را ارزیابی كنید. به هر راه‌حل پیشنهاد شده توجه كنید و آنهایی را كه برای هریك از شما قابل قبول نیست حذف كنید. سپس، راه‌حل‌ها را به یك یا دو راه‌حل كه به نظر می‌رسد برای هر دوی شما بهترین است، محدود كنید.

در این مرحله، هر دو می‌بایست صادق باشید و آنچه را كه به نظرتان غیرمنصفانه و آزاردهنده می‌باشد به یكدیگر بگویید. پس از آن، بهترین راه‌حل را انتخاب كنید. راه‌حلی را انتخاب كنید كه متقابلاً برای هر دو قابل قبول است. یقین حاصل كنید كه یك تعهد دوجانبه برای این تصمیم وجود دارد.راه حل را اجرا كنید.

رسیدن به تصمیم یك مسئله است و انجام دادن آن چیز دیگری است. گاهی اوقات ضروری است كه در مورد چگونگی اجرای آن با همدیگر صحبت كنید و مشخص سازید كه چه كسی مسئول انجام چه چیزی در چه هنگامی است؟

ارزیابی راه‌حل انتخاب شده را در طول اجرای آن، فراموش نكنید. پس از طی زمان، ممكن است میزان توافق بر سر راه‌حل‌ها به آن اندازه‌ای نباشد كه در ابتدا وجود داشت. به صورت منظم و همیشگی از همسرتان بپرسید كه راه‌حل تعیین شده چگونه است و چه احساسی در مورد آن دارد.

ممكن است در انتخاب راه‌حل، مسئله‌ای نادیده گرفته شده باشد یا چیزی به اشتباه تشخیص داده شده باشد یا یك مورد غیرمنتظره اتفاق بیفتد. هر دو بایستی درك كنید كه تصمیمات گرفته شده، همیشه به روی بازبینی و تجدید نظر باز هستند، اما این تغییرات بایستی به صورت دوجانبه اعمال شود؛ همان‌گونه كه در تصمیم‌گیری اولیه بود.

منبع: WWW.drnadig.com

مقالات مرتبط:

زن و شوهر باتقوا

20روش عاشقانه(8)

خانواده سالم، جامعه سالم

کمی به من گوش بده

سنگ صبورم باش!

نیروی اعجاز گونه

یک زن دیگر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.