تبیان، دستیار زندگی

محیط زیست قربانی ناامیدی جامعه است

معاون آموزش سازمان محیط زیست گفت: وقتی امید از جامعه سلب شود محیط زیست یکی از قربانیان اصلی و اولیه است اما انجام کارهای کوچک اثرگذار به ما انرژی می‌دهد تا سنگ بزرگ را هم جابجا کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خبر
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، معاون آموزش و پژوهش و سرپرست مرکز امور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست پس از تشکر از خبرنگارانی که در پاکسازی پارک طبیعت پردیسان از زباله همراهی کردند گفت: بعد از ورود به سازمان مثل هر مدیر دیگری به دنبال پیدا کردن نقاط قوت و ضعف و آنچه باید انجام شود بودم. طبیعتاً مجموعه‌ای با این قوت نقاط قوت زیادی دارد اما در کنار آن نقاط ضعف زیادی هم دارد که مختص این مجموعه هم نیست و در سایر نهادهای دولتی و حتی مجموعه‌های خصوصی هم دیده می‌شود.

کاوه مدنی افزود: یکی از این نقاط ضعف فقدان قوت برنامه‌ریزی مدون و برنامه‌ریزی عملگرا و اصولی است. ما در خیلی از موارد آرمانگرا هستیم و اگر به اسناد بالادستی نگاه کنیم می‌بینیم در مرحله برنامه‌ریزی ایده آل‌گرا هستیم و خیلی بزرگ فکر می‌کنیم اما در اجرا نمی‌توانیم آنچه می‌گوییم را اجرا کنیم. متأسفانه قبح اجرا نکردن هم خیلی کم شده و خیلی راحت قول می‌دهیم و عمل نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: باید به جای آنکه روی کمیت و عددها تمرکز کنیم روی کیفیت تمرکز کنیم. یکی از معضلات ما در سازمان همین بوده است. وقتی به ارزیابی عمل‌کرد نگاه می‌کنیم خیلی از شاخص‌ها کمی بودند و جوابی وجود نداشت. مثلاً در پاسخ به این سؤال که در مشارکت عمومی چه کرده‌ایم پاسخ می‌شنیدیم ۸۵۰ سمن محیط زیستی فعال کردیم بدون اینکه مشخص باشد این تعداد سمن چه تغییری در جامعه ایجاد کرده است. البته این معضل مختص سازمان محیط زیست نیست و حتی در جامعه دانشگاهی ما هم از استادان که درباره عملکردشان سؤال می‌کنی به تعداد مقاله‌هایشان اشاره می‌کنند.

معاون آموزش و پژوهش و سرپرست مرکز امور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تغییر در رویکردهای این معاونت سازمان گفت: فرایندی را تعریف کردیم که برنامه مدونی برای صد روز دوم دولت داشته باشیم. تاکیدمان هم این بوده که به جای سنگ بزرگ به دنبال سنگ‌ریزه‌ها باشیم چون ما اعتقاد داریم سنگ بزرگ البته باید جا به جا شود اما اگر همه کشور به دنبال سنگ بزرگ باشند ما به دنبال نزدن هستیم و نمی‌توانیم اتفاقی ایجاد کنیم اما شاید انجام کارهای کوچک و اثرگذار به ما انرژی بدهد و ایمان بیاوریم به توانایی خودمان و بتوانیم سنگ بزرگ را هم جا به جا کنیم.

مدنی تصریح کرد: نگاه حاکم این است که همه کارها باید بزرگ انجام شود و مثلا حکمرانی آب عوض شود اما اگر بگوییم موقع مسواک زدن شیر آب را ببند می‌گویند ۹۰ درصد آب در کشاورزی هدر می‌رود من چرا شیر آب را ببندم.

وی تاکید کرد: رسانه‌های ما در یک سال گذشته چند بار خبر خوب محیط زیستی به مردم داده‌اند و چقدر خبرهای منفی دادیم؟ آیا این امید را از جامعه سلب نمی‌کند؟ وقتی امید از جامعه سلب شود محیط زیست یکی از قربانیان اصلی و یکی از قربانیان اولیه است. در اینجا هم تغییر لازم است و باید انجام شود.

وقتی بتوانیم سطح دانش مردم را بالا ببریم و الگوی رفتار را اصلاح کنیم بیشترین برداشت را خواهیم داشت. کمک کنیم و حرکات کوچک را تشویق کنیم تا این حرکات مثبت شناخته شوند، تکرار شوند و اخلاق عوض شود و با افتخار رفتارهای بد را انجام ندهیم.



معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ما در آغاز فرایند را در معاونت خودمان آغاز کردیم و بعد ساده‌تر آن را در استان‌ها آغاز کردیم و ماحصل آن یک برنامه مدون شد.

مدنی ادامه داد: یک کار دیگر هم کردیم که اعتقادمان است. ما در کشوری هستیم که مشکلات متعددی دارد و هر بار از مشکلی به مشکلی دیگر می‌رود و به سیستم مدیریت بحران دچار شده‌ایم. وقتی از آب صحبت می‌کنیم و آلودگی هوا می‌شود آب را فراموش می‌کنیم. بعد سانچی غرق می‌شود و آلودکی هوا را از یاد می‌بریم.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم در یک بازه زمانی اولویت‌ها را در نظر بگیریم اما یک موضوع را برای یک بازه زمانی انتخاب کنیم که بتوانیم روی آن تمرکز کنیم و حساسیت در جامعه و دولت و حاکمیت نسبت به یک موضوع ایجاد کنیم و پنجره فرصت را از دست ندهیم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: برای اینکه بتوانیم نوروزی داشته باشیم که از سال قبل پاک تر باشد نباید تنها شب عید به مردم کیسه بدهیم. طرحی را با هشتگ #بی‌زباله کلید زدیم تا از یکم دی ماه تا ۱۳ فروردین روی پسماند و زباله تمرکز کنیم. موضوعی که برخلاف خیلی از معضلات بزرگ محیط زیستی مردم می‌توانند در آن نقش بزرگی ایفا کنند. روش ما هم این است که جنگ لشکری نکنیم و جنگ چریکی کنیم. یعنی هر کس هر چه می‌تواند در کوچه و خیابان خود انجام دهد. هر کس هر «دشمن» پسماندی که می‌بیند کاری انجام دهد.

مدنی گفت: مسئولان ما باید در زندگی شخصی و دولت در زندگی اداری باید پاسخگو باشند و این تأکید رئیس جمهور هم هست. پس باید منی که امروز در دولتم کمک کنم دولت هم دست کم در بخش سازمان محیط زیست در قبال رفتارهای محیط زیستی خودش پاسخگو باشد که نمونه آن بحث گرمایش همین سالن در آغاز این جلسه است.

وی گلایه کرد: ما حرکت منع آب بطری در سازمان را آغاز کردیم. از ما می‌پرسند که مگر چقدر آب در این موضوع صرفه‌جویی می‌شود بدون اینکه به اثر پسماند آن فکر شده باشد. موضوعی که حتی گاهی از فعالان محیط زیستی هم می‌شنویم. وقتی می‌گوییم معضل پسماند یکی از چهار اولویت مهم ماست چرا نباید همین مساله کوچک در حوزه پسماند را از خودمان شروع کنیم؟

مدنی تاکید کرد: جایی که بالاترین ارزش افزوده را دارد هزینه کردن در بخش اجتماعی است. وقتی بتوانیم سطح دانش مردم را بالا ببریم و الگوی رفتار را اصلاح کنیم بیشترین برداشت را خواهیم داشت. کمک کنیم و حرکات کوچک را تشویق کنیم تا این حرکات مثبت شناخته شوند، تکرار شوند و اخلاق عوض شود و با افتخار رفتارهای بد را انجام ندهیم. 
منبع: خبرگزاری مهر