تبیان، دستیار زندگی

رویدادهای مهم سیاسی آل سعود

تأسیس هیئت بیعت در عربستان

هیئت بیعت، بخشی از پادشاهی سعودی است که در سال 2006 تأسیس شده و وظائف این هیئت در اختیار پادشاه و ولیعهد است و در آن تعدادی از امرای خاندان آل سعود عضو هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هیئت بیعت
اولین بار ایده تأسیس این هیئت از سوی "عبدالله بن عبدالعزیز" در بیستم اکتبر 2006، مطرح شد. وی مایل بود که اختیار این هیئت در دست پادشاه، ولیعهد باشد. او در ابتدای امر، برادر خود "امیر مشعل بن عبدالعزیز" را در رأس این گروه قرار داد.

در اکتبر 2007، "ملک عبدالله" لایحه اجرایی که در آن مکانیسم استفاده از سیستم این هیئت را الزامی می‌کرد، را اعلام و وظایفی که متوجه اعضا بود را منتشر کرد.برخی از این وظایف عبارتند از: حفاظت از کیان دولت و وحدت خانواده سلطنتی، همکاری همه جانبه با شاه و عدم جدایی از آن، حفظ و رعایت وحدت ملی.

مقر هیئت بیعت

مَقر این هیئت در پایتخت عربستان، ریاض است و از ریش سفیدان خانواده سلطنتی تشکیل می شود. این اجتماع با حضور یک سوم اعضا، رسمیت می یابد و تصمیم گیری های آن ها توسط اکثریت و با رأی مخفی اعلام می‌شود.

اعضای این هیئت

اعضای هیئت بیعت در عربستان سعودی از سی و چهار تن از پسران ملک عبدالعزیز و نوادگان وی تشکیل شده است و مأموریت آنها انتقال قدرت از بین اعضای خانواده سعودی است. بر اساس تصمیم بنیانگذار، اعضای این هیئت در شرایطی که حکومت آل سعود مورد تهدید قرار می‌گیرد، باید اوضاع را کنترل و رو به آرامش ببرند.


مطابق لایحه اجرایی، اعضای این هیئت می توانند به مدت چهار سال در آن عضویت داشته باشند و این مدت قابل تجدید نیست مگر این که اعضا، مایل به خروج شخصی از هئیت نباشند و پادشاه نیز راضی به ادامه عضویت وی باشد. رئیس هیئت بیعت، بزرگترین عضو از پسران ملک عبدالعزیز است و جانشین وی کسی است که از نظر سنی از برادرانش بزرگتر باشد و اگر هیچ کدام از آن‌ها در قید حیات نبودند، ریاست این هیئت بر عهده  بزرگترین عضو از پسرانِ پسران خواهد بود.

در ماه می 2017، "مشعل بن عبدالعزیز" که به عنوان رئیس هیئت بیعت فعالیت می‌کرد، درگذشت. وی تا پایان حیاتش ریاست هیئت را بر عهده داشت.

حکومت باید از میان پسران بنیانگذار پادشاهی عبدالعزیز باشد .. و پسران پسران وی و اصلح ترین آن ها برای قضاوت با استفاده از کتاب خدا و سنت پیامبر.



مجلس موقت

این هیئت، شامل چند پزشک است که وظیفه اصلی آن‌ها، تایید صحت جسمانی پادشاه و ولیعهد است. در شرایط گزارش ناتوانی دائمی، «شورای موقت دولت» تشکیل می شود که شامل پنج عضو است و امور دولت را اداره می کنند. در هفت روز، هیئت انتخاب، بهترین نامزد برای حاکمیت را از میان فرزندان شاه انتخاب خواهد کرد.

پادشاه به هیئت بیعت، چند نفر را برای جایگاه ولیعهدی پیشنهاد می دهد و این امکان وجود دارد که این هیئت، افراد تعیین شده توسط پادشاه را رد کرده و دیگری را به عنوان ولیعهد تعیین کنند. (اختیارات لازم را در این زمینه دارد.)

آخرین انتخاب

همین هیئت در آخرین انتخاب خود، با اکثریت سی و یک عضو از میان سی و چهار عضو، محمد بن سلمان را به عنوان ولی عهد برگزید و با محمد بن نایف مخالفت کرد.

یکی دیگر از مسائلی که در این میان اهمیت ویژه‌ای دارد، به آن معنا که حکومت باید از میان پسران بنیانگذار پادشاهی عبدالعزیز باشد و پسرانِ پسران وی و اصلح ترین آن ها باشد.