تبیان، دستیار زندگی

گاو سامری یا گاو هارون؟

پروردگار شما خداوند رحمان است، پس از من پیروى كنید و فرمانم را اطاعت نمایید، ولى آن‌ها گفتند: ما هم چنان به پرستش گوساله ادامه مى‏‌دهیم تا موسى به‌سوی ما بازگردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گاو سامری یا گاو هارون؟

در كتاب تورات كه مورد پذیرش همه مسیحیان است، داستان هارون به این شكل بیان‌ شده است: «و چون‌ قوم‌ دیدند که‌ موسی‌ در فرود آمدن‌ از کوه‌ تأخیر نمود، قوم‌ نزد هارون‌ جمع‌ شده‌، وی‌ را گفتند: برخیز و برای‌ ما خدایان‌ بساز که‌ پیش‌ روی‌ ما بخرامند... هارون‌ بدیشان‌ گفت‌: گوشواره‌های‌ طلا را که‌ در گوش‌ زنان‌ و پسران‌ و دختران‌ شماست‌، بیرون‌ کرده‌، نزد من‌ بیاورید. پس‌ تمامی‌ قومْ گوشواره‌های‌ زرین‌ را که‌ در گوش‌های‌ ایشان‌ بود بیرون‌ کرده‌، نزد هارون‌ آوردند... و از آن‌ گوسالۀ ریخته‌ شده‌ ساخت‌... و چون‌ هارون‌ این‌ را بدید، مذبحی‌ پیش‌ آن‌ بنا کرد و هارون‌ ندا درداده‌، گفت‌: فردا عید یهوه‌ است.» [1]
این داستان بیان می دارد که هارون که جانشین پیامبر الهی است، مردم را به پرستش گاوی که ساخته بودند ترغیب می کند. اما در قرآن ماجرا به گونه ای دیگر بیان شده است.
در قرآن كریم قصه هارون علیه‌السلام در سوره مباركه طه بیان‌ شده است، وقتی حضرت موسی علیه‌السلام برای مناجات از میان قوم بیرون رفت، هارون را جانشین خود قرار داد، اما در غیاب موسی علیه‌السلام قوم او توسط شخصی به نام سامری، گوساله‌ای از طلا ساختند و آن را پرستش كردند، هارون نیز به آنان اخطار داد كه این‌ یک فتنه و آزمایش الهی است و باید از این كار پرهیز كنید: «وَ لَقَدْ قَالَ لهَُمْ هَارُونُ مِن قَبْلُ یَاقَوْمِ إِنَّمَا فُتِنتُم بِهِ وَ إِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمَانُ فَاتَّبِعُونىِ وَ أَطِیعُواْ أَمْرِى»[2]؛ و هارون به آن‌ها گفته بود: اى قوم من، شما به این وسیله مورد آزمایش قرارگرفته‌اید، پروردگار شما خداوند رحمان است، پس از من پیروى كنید و فرمانم را اطاعت نمایید، ولى آن‌ها گفتند: ما هم چنان به پرستش گوساله ادامه مى‏‌دهیم تا موسى به‌سوی ما بازگردد.

پی نوشت:
[1]. ترجمه قدیم کتاب مقدس، سفر خروج 32: 1 – 5.
[2]. سوره مبارکه طه، آیه 90 و 91.
منبع:
کانال پاسخ به شبهات
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.