تبیان، دستیار زندگی

سالمندان با تغذیه مناسب به جنگ بیماری ها روند

۹ تدبیر ساده برای حفظ سلامت سالمندان

سالمندان از گرسنه خوابیدن پرهیز کنند، زیرا گرسنه به خواب رفتن سبب از بین رفتن قوت آنها می‌شود همچنین مالش و دلک معتدل برای پیران مناسب است, سبب تقویت آنها می‌شود، بطور کلی ماساژ، ورزش، روغن‌مالی مناسب و حمام معتدل برای این گروه مناسب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گرسنگی، سالمندان،سلامتی،ماساژ، تغذیه
از دیدگاه طب ایرانی سالمندی دارای طبع سرد و خشک است از این رو سالمندان باید مراقب باشند که با رعایت تدابیری مانع بروز بیماری‌ها در بدن شوند.

مزاج افراد سالمند مختلف است به طوری که اعضای اصلی آنها سرد و خشک است اما رطوبات  اضافه در داخل اعضای آنها انباشته می‌شود, پس لازم است به علایم بیمار توجه شود, اگر علایم بر سردی و خشکی دلالت کنند، باید غذا و بقیه تدابیر گرم و خشک باشد اما اگر سرد و تر بود, باید تدابیر گرم و خشک به کار برده شود.

تدابیر دوران سالمندی
1.بدن سالخوردگان را با روغن بنفشه‌ در پایه بادام و بابونه چرب کنند.

2.غذای آنها باید کم حجم اما از نظر کیفیت بالا باشد, به طور کلی کاهش حجم غذا, افزایش دفعات غذا, اجتناب از غذاهای سودازا و بلغم‌زا توصیه می‌شود, غذاهایی مانند آبگوشت، شوربا، حلیم گندم، شیر و عسل، زرده تخم‌ نیم‌برشت, آبگوشت و گوشت جوجه خروس, نان خوب پخته با میزان نمک متوسط مفید است.

3.سبزی‌هایی مانند کاهو با ادویه گرم که مصلح آن است، میل کنند.

4.چغندر,کرفس و تره و از میوه‌ها انجیر تازه, خشک, انگور و مویز با مغز گردو و بادام برای افراد سالمند مناسب است. 

5.از چیزهای ترش خصوصاً سرکه  به تنهایی اجتناب کنند.

6. آشامیدن شیر با مصلح برای ایشان مفید است به شرط آنکه بعد از آشامیدن شیر در ناحیه کبد و شکم احساس تمدد و نفخ نکنند.

7. از گرسنه خوابیدن پرهیز کنند زیرا گرسنه به خواب رفتن سبب از بین رفتن قوت آنها می‌شود.

8. یبوست یکی از مشکلات این سنین است و بهتر است با غذاهایی مانند انواع سوپ‌ها درمان شود و اگر با این تدابیر برطرف نشد از انجیر خشک جوشانده در ماءالعسل و مسهل‌های خفیف استفاده شود, خوردن انجیر تازه در فصل آن و انجیر خیسانده در زمستان، از بهترین چیزها برای نرم کردن شکم است.

9.مالش و دلک معتدل برای پیران مناسب است, سبب تقویت آنها می‌شود، بطور کلی ماساژ، ورزش، روغن‌مالی مناسب و حمام معتدل برای این گروه مناسب است.
منبع : تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.