تبیان، دستیار زندگی

بازدید از پروژه‌هایی که مجوز ارزیابی می‌گیرند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخشنامه‌ای بر ضرورت بازدید دوره ای و برای هر سال حداقل دو بار از پروژه ها و برنامه های توسعه ای که مجوز فعالیت دریافت کرده اند، تاکید کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محیط زیست
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این بخشنامه خطاب به معاونان و مدیران کل ستادی و استانی ضمن یادآوری وظیفه سازمان برای نظارت بر ساخت و سازها و فعالیت های اقتصادی، بر ضرورت بازدید دوره ای و برای هر سال حداقل دو بار از پروژه ها و برنامه های توسعه ای که مجوز فعالیت دریافت کرده اند، تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور در این بخشنامه تصریح کرده است: تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست به معنی کاهش خسارات ناشی از فعالیت های تولیدی و اقتصادی بر منایع طبیعی و الزام فعالان عرصه های تولیدی و اقتصادی به اجرای استانداردهای زیست محیطی است.

متن بخشنامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بدین شرح است

بی تردید نظارت بر ساخت و سازها و بیشتر فعالیت های اقتصادی از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست می باشد و تایید سازمان به معنی کاهش خسارات ناشی از این فعالیت ها بر منابع طبیعی است که ملزم به اجرای استانداردهای زیست محیطی خواهد بود.

ولی آنچه که مشهود است، سخت گیری بسیار و گاهی بی منطق در صدور مجوز و تایید فعالیت از سوی سازمان و سپس رها شدن کار و نبود نظارت می باشد. به گونه ای که هیچوقت درخواست و شرح فعالیت در آغاز و پیش از دریافت مجوز با آنچه به اجرا درآمده است، مطابقت داده نمی شود. تاسف بارتر اینکه هیچ نظارتی از سوی سازمان در زمان بهره برداری از فعالیت های اقتصادی صورت نمی گیرد و بنگاه های اقتصادی به هر نحوی که مناسب بدانند به تولید می پردازند.

این رویه در مورد فعالیت های ماهیگیری، آبزی پروری و صنایع ذیربط آن به خوبی صادق است و کمتر دیده شده پس از سالیان دراز، نظر متولیان این سازمان به مراکز تولیدی در این زیربخش های کشاورزی معطوف گردد.

لذا ضرورت دارد به صورت دوره ای و برای هر سال حداقل دو بار از پروژه ها و برنامه های توسعه ای که به آنان مجوز فعالیت داده شده است، بازدید و بررسی به عمل آورده و فعالیت در اجرا، با آنچه برای آن مجوز دریافت شده است، مطابقت داده و در این خصوص گزارشی تهیه شود.

بدیهی است این رویه ضمن افزایش و تحکیم جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست، می تواند هشدار به صاحبان فعالیت های تولیدی و اقتصادی باشد و نیز در کاهش بار آلودگی به طبیعت نقش ارزنده ای داشته باشد.
منبع: خبرگزاری مهر