تبیان، دستیار زندگی

تبیان بررسی می‌کند:

پیشینه حجاب بانوان در شرق و غرب عالم

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) به بررسی «پیشینه حجاب بانوان در شرق و غرب عالم» در قالب مقاله ای علمی پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجاب ایران باستان، پوشش
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش اخلاق و عرفان اسلامی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را با تاکید بر روایات تاریخی تهیه و منتشر کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی بهشتی در این مقاله می نویسد:«سکولاریزم به مفهوم جدایی دین از نظام سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه است و جامعه سکولار به جامعه ای اطلاق می‌شود که دین، تعیین کننده ارزش ها، روش ها و نظام اجتماعی آنان نبوده و بر ارگان های آن حاکم نباشد.بنابراین سکولاریزاسیون به مفهوم سکولار کردن جامعه، صرفا به هر روندی گفته می‌شود که دین زدایی جامعه را در پیش گیرد.باید توجه داشت که عمده ترین دلیل پیدایش چنین بینشی نسبت به دین، وضعیت کلیسا در قرون وسطی بود. پدران روحانی کلیسا، با ترویج خرافات و محتویات آیین تحریف شده مسیحیت، دین را در برابر علم و دانش و رشد و پیشرفت و کمال انسان قرار دادند و در نتیجه جامعه بشری به سوی تعارض میان دین با دانش و پیشرفت سوق پیدا کرد.بسیار طبیعی بود که پس از پیروزی دانش بر کلیسا، این فکر برای عموم مردم آن سامان پیدا شود که دین، طرفدار جهالت و اوهام است و سازش میان آن دو، به هیچ وجه ممکن نیست؛ از این رو، دین مخالف دانش معرفی گردید، تا جایی که بین دین واقعی ـ یعنی اسلام ـ با دین تحریف شده ای چون مسیحیت، هیچ تفاوتی قائل نشده، همه را به‌عنوان مخالف و معارض با دانش، معرفی کردند. به همین جهت دین زدائی از نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه سرعت روز افزون گرفت و فرهنگ عمومی مردم از بسیاری از آموزه های دینی ـ خواه ریشه دار و صحیح و خواه خرافی و باطل ـ فاصله گرفت.در این میان پوشش بانوان نیز که به‌عنوان یکی از آموزه های مشترک میان تمامی ادیان به حساب می آمد، مورد هجمه اعتقادی و فرهنگی قرار گرفت و برهنگی و ولنگاری در پوشش جایگزین حجاب وعفاف گردید.برخی از تحلیل گران در این باره می نویسند: به طور طبیعی تحولات پیش آمده در دوران مدرنیته بر زندگی فردی و اجتماعی زنان و در نتیجه بر الگوهای خانواده تأثیر فراوانی داشته است. چراکه تأکید آموزه های مدرنیته بر فردگرایی، مرجعیت زدایی، سکولاریسم در کنار ارزش های حاکم در اقتصاد جدید که عمدتاً بر مبنای انباشت سرمایه و افزایش تولید شکل می گرفت،به تدریج جامعه و زنان غربی را به بازنگری در شیوه ها و سبک های سنتی زندگی زن غربی ملزم کرد. با این حال جالب است که بدانیم مساله حجاب نه تنها در میان مسلمانان بلکه در میان سایر ادیان و مذاهب از شرق تا غرب عالم، به‌عنوان مساله ای پذیرفته شده و متداول بوده است. چنانکه برخی از اندیشمندان، تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل از تاریخ و عصر حجر نسبت می دهند.»
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.