تبیان، دستیار زندگی

چگونه از وقت خود استفاده می‌کنیم؟

آیا زمان برای افراد موفق آهسته‌تر می‌گذرد؟

معمولا فراد موفق کارهای بسیاری را در یک بازه‌ی زمانی انجام می‌دهند که افراد معمولی از انجام آن کارها در آن زمان عاجز هستند. اما علت چیست؟ آیا زمان برای افراد موفق آهسته‌تر می‌گذرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیا زمان برای افراد موفق آهسته‌تر می‌گذرد؟
هر روز 24 ساعت است و هر هفته هفت روز دارد و هر سال از 365 روز تشکیل شده است. تفاوتی ندارد که چه کسی هستیم و یا در کجا زندگی می‌کنیم. زمان برای همه یکسان است و تفاوتی برای افراد مختلف قائل نیست.

اما برخی از افراد هستند که گویی کارهای بسیار بزرگتر و بیشتری در یک‌زمان، در مقایسه با افراد معمولی انجام می‌دهند. در واقع اینطور به نظر می‌رسد که افرادی مثل ایلان ماسک، بیل گیتس و یا جف بزوس، می‌توانند کارهای بیشتری نسبت به بقیه انجام دهند؟ اما دلیل آن چیست؟ آیا آن‌ها زمان بیشتری در اختیار دارند؟

چیزی که به‌وضوح مشخص است این است که این افراد زمان بیشتری نسبت به سایرین در اختیار ندارند. در این صورت چطور امکان دارد که برخی از افراد می‌توانند کارهای بسیار زیاد و بزرگی انجام دهند اما برخی دیگر به کارهای اولیه و روزمره خود هم نمی‌توانند رسیدگی کافی داشته باشند؟

تفاوت زمان برای افراد موفق و سایرین در چیست؟

همانطور که بیان شد، تفاوت محسوسی از لحاظ مقدار زمان و یا حتی توانایی‌های جسمی در بین افراد موفق و افراد معمولی وجود ندارد. اما تفاوت‌های دیگری وجود دارد که باعث موفق شدن برخی افراد می‌شوند و آ

  فرض کنید فردی که تمام طول روز خود را در چایخانه می‌گذارند، چطور امکان دارد که این فرد پیشرفت کند؟

ن‌ها را به ابر انسان‌ها تبدیل می‌کنند. ابر انسان‌هایی که کارهای بزرگتر و بیشتری را در مقاسه با سایر فراد انجام می‌دهند. در واقع این رمز موفقیت ابر انسان‌ها است که بسیاری از افراد معمولی در تلاش برای دستیابی به این رمز موفقیت هستند.

رمز موفقیت افراد موفق

لیون هو، مدیر یک کمپانی اینترنتی در این‌باره می‌گوید: "من برای یافتن رمز موفقیت این افراد، تحقیقات و مطالعات فراوانی انجام دادم. همچنین زندگی‌نامه آن‌ها را مطالعه و اخبارشان را رصد کردم. بعد از مدتی تحقیق و مطالعه بر روی زندگی این افراد به یک الگو رسیدم. زندگی تمامی این افراد یک الگو دارد. الگوی زندگی آن‌ها به این شکل است که این افراد فقط کارهایی انجام می‌دهند که در ساختن آینده‌ی آن‌ها، به آن‌ها کمک خواهد کرد. "

آن‌ها همیشه در تلاش برای پیشرفت، داشتن زندگی و تغذیه سالم، تمرین برای بهبود توانایی‌ها، مطالع برای افزایش دانش و تقویت مغز و تفکر خود هستند. به بیان دیگر خیلی سخت است اگر بخواهید این افراد را در حال انجام کاری بیهوده ببینید و حتی غیر ممکن است که ببینید در حال انجام کاری هستند که هیچ نتیجه‌ی مثبت و بزرگی نخواهد داشت. حتی برخی از آن‌ها جویدن آدامس را کاری بیهوده می‌دانند و معتقدند به جای صرف انرژی برای جویدن آدامس، می‌توان کارهای هدفدارتری انجام داد. چرا که جویدن آدامس هیچ‌موقع به سرانجام نمی‌رسد و هیچ‌موقع هم کسی را سیر نخواهد کرد.

در نتیجه متوجه می‌شویم  افراد موفق، زمان بیشتری در اختیار ندارند بلکه اتلاف وقت را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده‌اند.

بیشترین زمان خود را صرف تفکر درمورد کارها کنید

منظور از این جمله این است که در مورد اینکه کدام کار را انجام دهید و کدام کار را انجام ندهید، بسیار تفکر کنید. به بیان بهتر، قبل از اینکه اقدام به انجام کاری کنید با خود فکر کنید که آیا با انجام اینکار انسان بهتر و پیشرفته‌تری خواهید شد؟ یا به‌طور مثال انجام این کار چه کمکی به من در زندگی خواهد کرد؟ آیا انجام این کار من را به اهدافم خواهد رساند؟ انجام این کار چه ارزشی برای آینده‌ی من خواهد داشت؟

اگر جواب قانع کننده‌ای برای سوال‌های بالا نداشتید بهتر است از انجام آن کار منصرف شوید و وقت و انرژی خود را در جایی که به نفع شما خواهد بود مصرف کنید.

شاید برای درک بهتر این موضوع بتوان مثال دیگری زد. فرض کنید شما را به یک میهمانی دعوت کرده‌اند و هدف از این میهمانی فقط دور هم بودن است. خوب این میهمانی می‌تواند 5 یا 6 ساعت از زمان شما را به هدر دهد در صورتی که شما می‌توانید آن 6 ساعت را به تجارت و کار بپردازید.

در واقع اگر قبل از انجام کاری در مورد آن تفکر کنیم و این سوال‌ها را از خود بپرسیم، شاید از آن کار صرف نظر کرده و به سمت کار بهتری برویم که باعث پیشرفتمان خواهد شد و از هدر رفتن زمان ما جلوگیری خواهد کرد.

فرض کنید فردی تمام طول روز خود را در چایخانه می‌گذارند. چطور امکان دارد که این فرد پیشرفت کند و به اهداف خود برسد؟
یقینا اگر بیل گیتس هم بیشتر ساعات خود را در اینستاگرام می‌گذراند و وقت خود را صرف سلفی گرفتن می‌کرد قطعا به بزرگی بیل گیتس امروزی نبود.

همیشه باید یادمان باشد که هدف مهم است. در انجام کارها باید به هدف فکر کنیم. هدفمان از انجام این کار چیست؟ آیا برای انجام کارها هدف و دلیلی داریم؟ اگر هدفی وجود ندارد پس چرا در حال اتلاف وقت خود هستیم و اگر هدفی وجود دارد باید تلاشمان را برای رسیدن به هدف انجام دهیم. البته توجه داشته باشید که گاهی اوقات اهدافی که برای خود در نظر می‌گیریم اهدافی پوچ و لحظه‌ای هستند و ارزشی برای تلاش کردن ندارند. همچنین برخی از اهداف، اهداف درستی نیستند. به‌طور مثال هدف یک دزد، هدف درستی نیست.

اما شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از افراد قبل از انجام کارها، به هدف خود فکر نمی‌کنند و همین مسئله باعث عدم موفقیت این افراد می‌شود.