تبیان، دستیار زندگی

در «شعله‌ور» اصلا شبیه خودم نیست

«نقش و خصوصیات اخلاقیش خیلی از من فاصله داشت و یا بهتر است بگویم اصلا در من وجود نداشت. من نه آدم حسودی هستم و نه عقده‌ای؛ اما باید آن را بازی می‌كردم.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امین حیایی
 
روایت کشاکش‌های درونی با خود، کلنجار با بود و نبود، با بایدها و نبایدها، شعله‌های بی‌امانی که هر‌دم زبانه می‌کشند و گیرودارهایی که در آستانه‌ی چهل‌سالگی، سراغ یک مرد آمده‌اند؛ همه در فیلمی به‌نام «شعله‌ور»؛ کاری متفاوت با بازی امین حیایی؛ نامی آشنا که این‌بار جنس متفاوتی از بازیش را به‌تماشا خواهیم نشست؛ تفاوت به‌معنای خاص بودن. به‌زعم امین حیایی، سوژه‌ای خاص و متفاوت لاجرم بازی متفاوتی را از او طلب کرده، آن‌هم زمانی‌که حمید نعمت‌اله سکان این کشتی «شعله‌ور» را در‌دست داشته است. حضور همزمان حیایی پدر و پسرش دارا حیایی از دیگر ویژگی‌های این فیلم است. بعد از گذشت مدت‌ها این بازیگر برای ایفای نقش در فیلم «شعله‌ور» و حضور آن در جشنواره سی‌وششم فیلم فجر به گفت‌و‌گو نشسته است و از لایه‌های متعدد و مختلف نقش خود در این فیلم می‌گوید. صحبت‌های خواندنی امین حیایی در‌خصوص فیلم «شعله‌ور» پیش‌روی شماست؛ مطالعه این گپ‌و‌گفت متفاوت را از‌دست ندهید.
 
سینمای حمید نعمت‌اله بیش از سایر كارگردان‌ها روی درونیات كاراكتر فوكوس دارد؛ آنچنان كه در «شعله‌ور» هم ضعف درونی شخصیت اصلی موقعیتی را به‌وجود می‌آورد. با‌توجه به این نكته که شما یك اتفاق درونی را كاملا به‌صورت بیرونی ایفا كردید، رسیدن به این نقطه و زاویه‌دید نسبت‌به كاراكتر چطور اتفاق افتاد؟‌

آن انعطاف‌پذیری‌ای كه داشتم باعث شد زودتر به نقش و ویژگی‌های آن برسم و آن‌چیزی كه حمید نعمت‌اله از من می‌خواست را اجرا كنم. البته به‌دست‌آوردن این انعطاف‌پذیری هم برای من بسیار زمان‌بـر بود و سال‌ها كار سبب شد تا آن را به‌دست بیاورم. فكر می‌كنم میسر نشدن فرصت قبلی همكاری من با حمید نعمت‌اله در «بی‌پولی» شاید به این علت بود كه من ظرفیت و آمادگی كامل را برای اجرای كامل نقش و بازی جلوی دوربین او را نداشتم. اما در «شعله‌ور» با تعامل با یك‌دیگر به نقش رسیدیم. این‌بار خودم را كاملا در‌اختیار كارگردان گذاشتم و سعی كردم آن‌چه كه آقای نعمت‌اله از نقش دیده و در‌نظر دارد را اجرا كنم. به‌هر‌حال نقش و خصوصیات اخلاقیش خیلی از من فاصله داشت و یا بهتر است بگویم اصلا در من وجود نداشت. من نه آدم حسودی هستم و نه عقده‌ای؛ اما باید آن را بازی می‌كردم و با تعامل و مشورت‌هایی كه با حمید نعمت‌اله در‌زمان تولید و پیش‌تولید داشتیم نقش را پیدا کردیم و به آن رسیدیم.‌

بازیگر یك فیلم بودن امكان این تجربه را برای یك‌فرد ایجاد می‌كند كه سناریو را قبل از ساخت بخواند، در مواجهه اولتان با فیلمنامه چه‌چیزی بیشتر از سایر مولفه‌های آن توجه شما را جلب كرد؟‌‌

فیلمنامه از ابتدا برایم جذاب بود و به‌نظرم یك‌كار خاص انجام دادیم. چرا‌كه فكر می‌كنم تا‌به‌حال در سینمای ما به موضوع حسادت، عقده و تمرکز روی خصوصیات بد اخلاقی یك كاراكتر تا آن‌جایی كه به‌خاطر دارم پرداخته نشده و احساس می‌كنم این اتفاق در «شعله‌ور» به‌خوبی افتاده است.

خیلی‌ها «شعله‌ور» را یك اثر خاص و جدا از جریان روتین سینما می‌دانند. چقدر با اطلاق واژه خاص به این فیلم موافقید؟ با قبول این ویژگی برای «شعله‌ور» فكر نمی‌كنید كه احتمال آن هم وجود دارد كه عموم مردم را با خود همراه نكند؟

بله، كار خاصی است. به‌نظرم منتقدین، فیلم را دوست خواهند داشت و برای مردم هم پند‌آموز است. «شعله‌ور» می تواند روی اخلاق و رفتار مخاطب بسیار تاثیر بگذارد؛ به‌خصوص كسانی‌كه از جنس كاراكتر اصلی این فیلم هستند. شاید مخاطبی خودش را جای كاراكتر بگذارد و خصوصیت‌های خودش را در آن ببیند و در برخورد اول پس بزند اما در این‌مورد هم به‌نظرم باز آن دسته از مخاطبان هم تحت‌تاثیر فیلم قرار می‌گیرند و شاید تغییری در خود ایجاد كنند. به‌نظرم «شعله‌ور» اثری پند آموز و در جهت اصلاح فرهنگ است.

این خاص بودن از كجا می‌آید؟ فارغ از تازگی موضوع و موقعیت روایت شده در فیلم، این خاص بودن به نوع نگاه کارگردان و نویسنده هم بر‌می‌گردد؟

فیلم‌های خاص معمولا از ذهنیت خاص كارگردان نشات می‌گیرد. هر كارگردانی ممكن است در پرونده كاری خود كارهایی را داشته باشد كه مخاطب‌عام را به‌خوبی جذب كرده و از‌طرفی آثاری هم ساخته باشد كه توجه و كار روی برخی از ویژگی‌ها آن را خاص كرده باشد و فقط برای عده‌ای از مخاطبان جذاب باشد.

حمید نعمت‌اله در سینما به ریزبینی و دقت روی جزئیات شهره است این ویژگی و بالطبع حساسیت‌های او در گرفتن پلان‌هایش برای شما به‌عنوان بازیگر سخت نبود؟

حمید نعمت‌اله در دقت روی جزئیات به‌موقع فیلمبرداری به‌خصوص در حوزه بازیگری بسیار تبحر دارد و تا پلانی را كه می‌خواهد نگیرد، عقب نمی‌كشد و به‌نظرم برای هر بازیگر اتفاق فوق‌العاده‌ای است كه بتواند مقابل دوربین او بازی كند. كار سختی است اما از آن نوع چالش‌هایی به‌حساب می‌آید كه بعد از بیرون آمدن از آن برایت لذت‌بخش است و می‌دانی كار مثبت و ماندگاری در كارنامه خودت ثبت كردی.

در كارنامه حرفه‌ایتان تجربه بازی در تیپ‌ها و شخصیت‌های بی‌شماری را داشتید. كاراكترتان در دو اثر «شعله‌ور» و «داركوب» چقدر متفاوت است؟ مخاطب با جلد و بازی تازه‌ای از امین حیایی مواجه می‌شود؟

در «داركوب» و «شعله‌ور» دو‌كاراكتر كاملا متفاوت از نقش‌هایی كه تا به امروز برعهده داشتم را تجربه كردم. هر‌كدام شخصیتی با یك جهان، فرهنگ و طبقه اجتماعی متفاوت از هم هستند و برای هر‌كدام تا اندازه‌ای كه ممكن بود انرژی گذاشتم. خوشبختانه كارگردان و تهیه‌كننده هر‌سه‌پروژه‌ی «داركوب»، «درخونگاه» و «شعله‌ور» كار بلد بودند و امیدوارم اتفاق خوبی برای همه این آثار بیفتد. تك‌تك بچه‌های گروه تلاش خود را كردند تا بهترین خروجی حاصل شود و به‌نظرم این اتفاق افتاد. بعد از تجربیاتی كه داشتم به‌خوبی می‌توانم سر صحنه فیلم بفهمم كه چه فیلمی خروجی قوی و چه فیلمی خروجی ضعیفی خواهد داشت. این دو فیلم، آثار متفاوت و خاصی هستند و اطمینان دارم در كارنامه حرفه‌ای من جایگاه ویژه‌ای دارند و همیشه به آن‌ها افتخار خواهم كرد.

فوكوس قصه «شعله‌‌ور» روی یك جهان مردانه است. به‌نظرتان می‌شود به این تعریف رسید كه «شعله‌ور» فیلمی مردانه است؟ به‌طور‌كلی با این برچسب‌زنی‌ها موافق هستید؟

«شعله‌ور» هم برای مردان است و هم زنان، به‌نظرم از این‌جهت مخاطب خاصی ندارد. به‌علاوه این‌كه كاراكتر زن این قصه‌ هم نقش بسیار تاثیر‌گذاری دارد. برخی كارگردانان گرایش‌هایی این‌چنینی دارند و فوكوس می‌كنند روی دنیای زنان و مشكلاتشان در خانواده، زندگی زناشویی و جامعه و یا حتی كارگردانی متمركز می‌شود روی دنیای مردان و ابعاد مختلف آن، به‌هر‌حال هیچ‌كدام از این اتفاق‌ها بد نیست.

در «شعله‌ور» دارا حیایی، پسرتان، نقش مقابل شما را بازی می‌كند این اتفاق پیشنهاد چه‌كسی بود و چقدر از خروجی قرارگیریتان كنار هم راضی هستید؟

آقای نعمت‌اله دوست‌داشت كه دارا پسرم در فیلم هم نقش فرزندم را بازی كند. واقعیت این است كه نمی‌دانستم دارا از‌پس این كار بر‌می‌آید یا نه، چون غیر از یك‌مورد كه در بچگی تجربه كرده بود سابقه‌ای در این حوزه نداشت. اما خوشبختانه خیلی پر انرژی ظاهر شد و توانست نظر حمید نعمت‌اله را جلب كند. دارا هم علاقه‌مند به بازیگری‌ است و در حال‌حاضر دوره‌های بازیگری را می‌گذراند و از پایه در این حوزه تحصیل می‌كند

منبع: خبرگزاری صبا