تبیان، دستیار زندگی

خشک‌کن برقی میکروب‌ها را پخش می‌کند

دست خشک‌کن برقی؛ دشمن سلامت

پژوهش ها نشان می دهد دست خشک‌کن‌های برقی، باکتری ها را در هوا پخش می‌کنند و به افرادی که در همان نزدیکی قرار دارند، می‌رسانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دست خشک کن برقی
وقتی دستانتان را در یک سرویس بهداشتی عمومی با استفاده از یک خشک‌کن برقی خشک می‌کنید، ممکن است بدون اینکه بدانید باکتری‌های دستتان را در محیط اطراف خود پخش کنید. شاید هم باکتری‌هایی را از افراد دیگر دریافت کنید.
از سال 1990 که اولین خشک کن برقی وارد بازار شد تا امروز، متخصصان زیادی اعلام کرده اند خشک کن برقی که در سرویس بهداشتی رستوران ها، بیمارستان ها، سینما یا کافی شاپ ها قرار دارد، دشمن سلامت است و تنها دلیل استفاده از آنها کاهش هزینه در مقایسه با خرید دستمال های کاغذی توالت است.
بررسی ها نشان داده است افراد به طور کامل دستانشان را تمیز نمی شویند و همیشه میکروب هایی بین انگشتان باقی می ماند. لذا استفاده از خشک کن برقی باعث بلندشدن این میکروب ها از سطح پوست و حرکت آنها به سمت دهان و بلعیدن آنها می شود.

 پژوهشگران دانشگاه لیدز نشان دادند که دست خشک کن های برقی که با استفاده از هوای گرم دست افراد را بعد از شسته شدن در دستشویی های عمومی خشک می کنند بیشتر از حوله های کاغذی یکبار مصرف می توانند موجب انتشار میکروب ها در محیط شوند.


محققان بعد از مقایسه تکنیک های مختلف شستن دست و خشک کردن آن به این نکته اشاره می کنند که خشک کن های برقی آلوده ترین نوع خشک کن ها هستند و با به گردش در آوردن هوا مخصوصا در اماکن آلوده ای مثل بیمارستان ها، می توانند باعث انتقال بیماری شوند.
در واقع با شستن دست ها آلودگی را از روی آنها پاک می کنید و با گرفتن دست خیس زیر خشک کن برقی باعث آلوده شدن مجدد آنها می شوید.
از سوی دیگر، بیشتر افراد به اندازه کافی دستانشان را زیر خشک کن نگه نمی دارند و بعد از 30 ثانیه به خشک کردن دست خاتمه می دهند و با دست خیس از سرویس بهداشتی خارج می شوند. در حالی که باکتری ها و میکروب ها فضاهای مرطوب را بیشتر می پسندند و احتمال آلودگی مجدد دست مرطوب بیشتر است.

27 برابر آلودگی بیشتر
پژوهشگران دانشگاه لیدز نشان دادند که دست خشک کن های برقی که با استفاده از هوای گرم دست افراد را بعد از شسته شدن در دستشویی های عمومی خشک می کنند بیشتر از حوله های کاغذی یکبار مصرف می توانند موجب انتشار میکروب ها در محیط شوند.
محققان برای بررسی این موضوع نوعی میکروب بی ضرر را بر روی دست های عده ای فرد مورد آزمایش قرار دادند تا وضعیتی را بازسازی کنند که در آن فرد دست خود را در یک دستشوی عمومی شسته است ولی این کار را خوب انجام نداده و مقداری از میکروب ها همچنان بر روی دست وی باقی مانده اند. سپس دست آنها را در معرض باد ناشی از یک دست خشک کن برقی قرار دادند.
محققان مشاهده کردند که میزان باکتری های معلق در هوا در مکان هایی که خشک کن های جت ( jet-air dryers که هوا را با فشار بسیار زیاد به دست فرد می دمند) دارند، چهار و نیم برابر جاهایی است که از دست خشک کن های با هوای گرم استفاده می شود و 27 برابر مکان هایی است که برای خشک کردن دست از حوله های کاغذی یکبار مصرف استفاده می شود.
محققان می گویند این باکتری های معلق در هوا می توانند تا 15 دقیقه بعد از استفاده از دست خشک کن برقی در محیط باقی بمانند. نتایج این تحقیق در مجله Journal of Hospital Infection به چاپ رسیده است.
البته سازندگان دستگاه‌های خشک‌کن الکتریکی هم در برابر اعلام نتایج این تحقیق بی‌کار ننشسته‌اند. یکی از سخنگویان شرکت دایسون (معروف‌ترین شرکت سازنده این خشک‌کن‌ها) می‌گوید: «این پژوهش توسط صنعت دستمال‌کاغذی انجام شده است. آن‌ها دست‌های پوشیده شده با دستکش را آزمایش کرده بودند که به‌طور غیرطبیعی با مقادیر بالایی از باکتری آلوده شده بودند و ضمناً شسته هم نشده بودند».

دستمال کاغذی بهتر از خشک کن برقی
تحقیقات انجام شده در دانشگاه وست مینستر نیز نشان داده است که دستمال کاغذی 90 درصد رطوبت دست را طی 10 ثانیه می گیرد، در حالی که میزان رطوبت باقیمانده روی دست بعد از 40 ثانیه نگه داشتن دست زیر خشک کن برقی 53 درصد است.
از سوی دیگر، دستمال کاغذی باعث پاک شدن 51 تا 76 درصد باکتری های بین انگشتان می شود، در حالی که خشک کن های برقی میزان باکتری ها و میکروب ها را تا 194 درصد افزایش می دهند.
سازمان جهانی بهداشت نیز استفاده از دستمال کاغذی را توصیه و استفاده از خشک کن های برقی حداقل در بیمارستان ها را ممنوع کرده است.
دست خشک کن برقی
در حال حاضر نسل جدیدی از خشک کن های برقی وارد بازار شده (تصویر بالا) که ادعا می کنند میکروب ها را کاملا از بین می برند و در کمتر از 10 ثانیه رطوبت را کاملا می گیرند و چون دست ها در محفظه خاصی قرار می گیرد، هوای بیرون را به گردش در نمی آورند. تحقیقات در زمینه کارآمد بودن این نوع خشک کن ها هنوز در دست انجام است و نتایج آن اعلام نشده است.

توصیه های بهداشتی
- دستانتان را با صابون مایع 20 ثانیه کامل بشویید (استفاده از صابون جامد و صابون های کاغذی بهداشتی نیست).
- فراموش نکنید زیر ناخن ها و لای انگشتان را بشویید و انگشترتان را درآورید.
- ژل ضدعفونی کننده جایگزین مناسبی برای صابون نیست و نباید مرتب استفاده شود.
- در اماکن عمومی برای خشک کردن دست از دستمال کاغذی استفاده کنید.

نگذارید بچه ها از خشک کن برقی استفاده کنند
باید به کودکان نحوه صحیح شستن دست ها مخصوصا قبل از غذاخوردن و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی را آموزش دهیم. آموزش روش صحیح انجام این کار اهمیت زیادی دارد. به کودک یاد دهید کامل رو و کف دست و بین انگشتان و زیر ناخن هایش را بشوید و آب بکشد و در نهایت با حوله تمیز یا با دستمال کاغذی آن را خشک کند.
صدای خشک کن های برقی شاید باعث ترس کودک شود و بچه با دست های خیس از سرویس بهداشتی خارج شود یا خشک کن را وسیله بازی بداند و چند ثانیه دستش را زیر آن بگیرد، بنابراین تا حد ممکن از دستمال به جای خشک کن برقی استفاده کنید.
در سرویس بهداشتی عمومی که احتمال انتقال بیماری و میکروب ها بالاست، هرگز اجازه ندهید کودکان تنها به دستشویی بروند و هنگام شستن دست و خروج از توالت، شیر آب و دستگیره را با دستمال برایشان باز کنید.

منابع:
خبرآنلاین
مجله سلامت
ایران ارتوپد
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.