تبیان، دستیار زندگی

در روز نخست جشنواره فجر چه گذشت؟

نخستین روز از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر همراه با حواشی بسیار بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشنواره فیلم فجر

 نخستین روز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر روز جمعه در حالی در پردیس ملت برای اهالی رسانه آغاز به کار کرد که خالی از حواشی نبود.

نخستین فیلمی که در پردیس ملت برای اهالی رسانه به نمایش درآمد، "کامیون" ساخته کامبوزیا پرتوی بود که با 20 دقیقه تاخیر روی پرده رفت. پس از نمایش فیلم نوبت به نشست خبری آن رسید که محمود گبرلو عهده دار این بخش در ایام جشنواره است.

در این نشست کامبوزیا پرتوی، سعید آقاخانی، رامین راستاد، تورج اصلانی، نسرین مرادی به عنوان بازیگران و عوامل تولیدکننده این اثر پرتوی را همراهی کردند.

پرتوی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره شباهت فیلمش با "فِراری" علیرضا داودنژاد و ورود یک غریبه به شهر تهران توضیح داد: این موضوع را خیلی قبول ندارم چون فیلم‌های مختلفی با این مضمون و حتی قبل از انقلاب ساخته شده است اما این فیلم داستان دیگری داشت ‌که به سال ۶۷ و سر فیلم "گلنار" در جنگل‌های ۲۰۰۰ برمی‌گردد که آنجا کار می‌کردیم؛ آن زمان آقای سجادی حسینی دستیارم بود و برای خانواده‌اش مسئله‌ای پیش آمده بود که با وسایلشان در کامیون مانده بودند ‌ و ماجرای فیلم هم به همان زمان مربوط است.

پرتوی همچنین به ایزدی‌هایی که در فیلم به آن پرداخته شد اشاره کرد و گفت: اگر زمان حمله به ایزدی‌ها را بخواهم تعریف کنم باید یادآوری کنم که آنها شرایط خیلی سختی داشتند و ما شرایط را برعکس کردیم یعنی به جای گرمایی که آن زمان مطرح بود برف را انتخاب کردیم. اما نکته مهم برای خودم در این فیلم به این معنا بود که ما برای همدیگر امن و پناه باشیم. 

او درباره خبرهایی که برای حضور بهروز وثوقی در این فیلم منتشر شده بود نیز اظهار کرد: بعد از "افسانه دو خواهر" ممنوع الکار شدم و تصمیم داشتم فیلمسازی را جای دیگری امتحان کنم. در این مسیر با آقای وثوقی هم توافقی شد تا شاید امکان کار با بازیگران غیر ایرانی فراهم شود، اما بعد شنیدم ممکن است مجوز بازی آقای وثوقی در ایران گرفته شود ولی در نهایت میسر نشد و روند کارم تغییر کرد.

سعید آقاخانی هم که در نشست حاضر بود، درباره بازی خود در این فیلم که با لهجه کردی همراه بود، گفت: بازی در چنین موقعیتی را تجربه نکرده بودم و فیلم‌ نامه آنقدر خوب نوشته شده بود که در کنار گریم خیلی مرا هدایت کرد در صورتی که آقای پرتوی ابتدا خیلی گریم نمی‌خواستند.

پس از این نوبت به فیلم دوم رسید ."جاده قدیم" ساخته منیژه حکمت که پس از 12 سال دوری از فضای کارگردانی با این فیلم در مقام کارگردان برای اولین بار فیلمش را راهی جشنواره فیلم فجر کرده است. ضمن اینکه حکمت امسال تنها کارگردان زنی است که در جشنواره حضور دارد. 

فیلم او نیز با بیش از 10 دقیقه تاخیر به روی پرده رفت و پس از آن در نشست خبری فیلم، حکمت در اولین صحبت‌هایش گفت: فکر می‌کنم سناریوی این جشنواره از قبل نوشته شده، متاسفانه همه بلیت‌های سینماهای مردمی که من روز گذشته به آنها سر زده‌ام به ارگان‌ها فروخته شده و سهمیه هر سینما برای مردم حدود 10 بلیت است. جایزه مردمی نوش جان کسانی که چنین سناریویی برای جشنواره نوشتند. باید بگویم این فیلمنامه‌ای که از قبل نوشته شده، خوب دارد پیش می‌رود. من همین جا اعلام می‌کنم که دیگر در جشنواره حضور پیدا نمی‌کنم و به خاطر این حضورم می‌گویم اشتباه کردم که به این جشنواره آمدم.

او همچنین در پاسخ به سوالی گفت: من فیلم ضد مرد بلد نیستم، بسازم و در این فیلم مثل فیلم‌های قبلی‌ام از شعار پرهیز کردم. در فیلم برخورد متفاوت شخصیت‌ها را با یک معضل نشان داده‌ام.

در ادامه حکمت در پاسخ به سوال خبرنگاری  که درباره رنگ لباس مشکی از اواسوال پرسید، بیان کرد:  مشکی پوشیده‌ایم و زمان اکران آن را کامل می‌کنیم. اجازه بدهید در آن زمان برای شما یک سوپرایز داشته باشیم.

در ادامه این نشست از مهتاب کرامتی درباره نقشش در این فیلم سوال شد که او پاسخ داد: تجربه کردن را دوست دارم و فکر می‌کنم برای یک بازیگر شگفت‌انگیز است که پیشنهاد چنین نقشی به او بشود.

او افزود: برای انجام این نقش تحقیقات میدانی داشتم، ضمن اینکه خانم حکمت اطلاعاتی را که در خصوص این نقش داشتند در اختیار من گذاشتند. خود من با کسانی که تجربه‌هایی شبیه به اتفاقاتی که برای نقش می‌افتد حرف زدم و فکر می‌کنم که تعداد بی‌نهایت سوژه در این زمینه داریم که با آنها صحبت نمی‌شد.

منیژه حکمت درباره موضوع فیلم، گفت: تم فیلم پنهان‌کاری است و پنهان‌کاری در جامعه ما به قدمت تاریخ ماست و در اندرونی‌های همه ما وجود دارد و از دوران‌های گذشته این پنهان‌کاری آسیب‌زننده بوده است. مساله دوم فیلم تجاوز است و پلان آخر فیلم است. معتقدم تا وقتی با صدای بلند هر نوع خشونت و تعرض را اعلام نکنیم سونامی خواهد آمد و آقایان را در بر می‌گیرد.

حکمت همچنین در پاسخ به سوالی که درباره سرمایه‌گذاران فیلم از او شد، گفت: ما در این فیلم اسپانسری نداشتیم.

در ادامه نشست از حکمت درباره موضوع فیلم و جسارت‌آمیز بودن این موضوع سوال شد که او در جواب گفت: مسئولان از ارائه داده‌های مربوط به معضل‌ها و ناهنجاری‌هایی که در جامعه وجود دارد خودداری می‌کنند، بنابراین تحقیقات ما برای این فیلم با همه بایدها و نبایدها باید میدانی صورت بگیرد.

آخرین فیلم از نخستین روز جشنواره به تنها انیمیشن حاضر در جشنواره "فیلشاه" ساخته هادی محمدیان اختصاص یافت که می‌توان گفت این انیمیشن نسبت به کار قبلی این گروه سازنده یعنی "شاهزاده روم" با یک پله صعود در جایگاه بالاتری قرار گرفته است.

از سوی دیگر، در دومین روز اکران‌های مردمی در حالی که گروه سازنده فیلم "به وقت شام" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در مشهد به سر می‌بردند، ابراهیم حاتمی کیا نمایش فیلم جدیدش را در جشنواره فجر مشهد به خاطر فیلمبرداری تماشاگران با عصبانیت، متوقف کرد و پس از دقایقی این مشکل برطرف شد. همچنین همسر یکی از کارکنان نفتکش سانچی از ابراهیم حاتمی‌کیا خواست درباره ماجرای این نفتکش فیلم بسازد.

منبع: هنر آنلاین