تبیان، دستیار زندگی

رحم اجاره‌ای معضلی برای اجتماع

رحم اجاره‌ای!

پیشرفت‌های علم‌پزشکی در حوزه ناباروری به جایی رسیده که تقریبأ برای بسیاری از دلایل عدم فرزند‌آوری راه‌کارهایی را ارائه می‌دهند که برخی از این مسائل نیازمند فرهنگ سازی و اعمال تدابیر بیشتر قانونی هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری رفعتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رحم اجاره ای
آرزوی همیشگی اغلب انسان‌ها از ابتدا تا‌کنون چشیدن طعم شیرین و حس مطلوب پدر یا مادری است. اما گاهی اوقات والدین آینده همه روش های ممکن را انجام می دهند ولی شاید قسمت نیست که فرزندی از وجود آنها متولد شود. دنیای پزشکی امروز تمام تلاش خود را در جهت افزایش سلامت جامعه بکار می گیرد و سعی دارد که با استفاده از روش های نوین، چاره کار برای هر بیماری باشد، البته در شرایطی این علم توانایی درمان ندارد و آنوقت است که راهکارهای جانبی دیگری را پیشنهاد می دهد.

زمانی که زن و شوهر بعد از انجام آزمایش های پزشکی و ... از نظر علم پزشکی نابارور تلقی می شوند، می توانند به دنبال راه‌کارهای جایگزین مانند "تخمک اهدایی" بروند که استفاده از آن برای زنانی مناسب است که رحم سالم با قابلیت نگهداری جنین داشته اما قابلیت تخمک سازی را ندارند.

قانون جنین اهدایی در سال 1382 از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب و در سال 83 رسمأ جهت ابلاغ به دستگاه های مربوطه اعلام شد و این قانون برای خانم هایی که به علت مشکلات خاص و نوعی بیماری مجوز حاملگی آنها توسط پزشک صادر نشده است، توصیه می‌شود.


رحم اجاره ای آخرین راه حل یا بهترین راهکار

معمولأ آوردن فرزند برای ادامه زندگی و ایجاد تغییراتی در آن می تواند برای هر کسی شادی آور و امری ضروری تلقی شود و این مسئله با توجه به افکار جامعه اسلامی ما و اعتقادات دینی مبنی بر پرورش نسل، کاری پسدیده است و دین الهی به پدران و مادران نوید تأمین روزی فرزندشان را می دهد تا از بعد اقتصادی نیز نگران نباشند.

سوی دیگر وقتی یک نفر رحم خود را برای فرزند آوری دیگران در قبال دریافت مبلغی اجاره می دهد با توجه به عدم فرهنگ سازی مناسب قطعأ از سوی جامعه مورد پذیرش قرار نگرفته و باید نگاهی سنگینی را به دوش کشید.



اما در دنیای امروز با توجه به پیشرفت علم پزشکی و ارائه راهکارهایی برای افرادی که به هر دلیل امکان آوردن فرزند را ندارند، مسائلی همانند رحم اجاره ای نیز باب شده و بسیاری را به خود جذب کرده است. از نظر کارشناسان حوزه  اجتماعی این امر بهترین راه برای فرزند آوری نیست ولی می تواند آخرین راه باشد از این سو باید فرهنگ سازی به گونه ای صورت پذیرد که زن و شوهر بجای انتخاب آن، به سمت پذیرش سرپرستی کودکانی که به هر دلیل از وجود والدین محروم هستند، سوق داده شوند. هر انسانی حق زندگی راحت و در آغوش گرم خانواده را دارد و اگر قرار باشد که همه به سمت مسائلی همچون جنین اهدایی، رحم اجاره ای و... بروند آنوقت چه کسی می تواند پاسخگوی آینده کودکانی باشد که بدون محبت والدین بزرگ شده و ممکن است در آینده به دلیل عدم تربیت و آموزش صحیح، خود تبدیل به والدینی بشوند که نسل آتی را نیز با مشکلات و معضلات اجتماعی روبرو سازند.

درآمد زایی از جنین و معضلات پیش رو

رحم اجاره ای و معضلات پیش روی آن شامل سؤالاتی می شود که ذهن بسیاری از کارشناسان حوزه اجتماعی، روان شناسی، پزشکی و حقوقی را به خود مشغول ساخته. یکی از اصلی ترین آنها این است که اگر درآمد زایی از اجاره رحم ملاک قرار بگیرد چه مشکلاتی در حوزه زندگی اجتماعی به وجود خواهد آمد؟ قطعأ هیچکس راضی نخواهد بود که بخشی از وجود خود را در قبال دریافت مبلغی ناچیز به دیگری واگذار نماید اما مشکل زمانی پدیدار می شود که این کار به نوعی شغل تبدیل گردد و عده‌ای سودجو نیز به عنوان معرف و واسطه (کسانی که بدون در نظر گرفتن آسیب و یا خیریت این کار صرفأ برای کسب منفعت به دنبال آن رفته و سودهای کلانی را به جیب بزنند) در آن فعالیت نمایند.

اگر اهدای جنین، رحم اجاره ای و... قرار است ادامه دار باشد، باید قانون حد و حدود بیشتری برای آن تعیین کند تا تبدیل به حرفه درآمدزا نشود. از سوی دیگر روانشناسان نیز معتقدند که وقتی فردی از این طریق به دنیا بیاید و در آینده متوجه شود که با این روش متولد شده و والدین وی در قبال پرداخت پول و یا دریافت مبلغی او را مورد معامله قرار داده اند دچار معضلات و عقده های روانی می شوند که مشکلاتی را برای خود و جامعه به وجود خواهند آورد. در حوزه حقوقی نیز به سوء استفاده های احتمالی این روش اشاراتی شده که باید مد نظر افرادی باشد که آن را انتخاب می نمایند.

عدم فرهنگ سازی یکی از مشکلات این بخش

از سوی دیگر وقتی یک نفر رحم خود را برای فرزند آوری دیگران در قبال دریافت مبلغی اجاره می دهد با توجه به عدم فرهنگ سازی مناسب قطعأ از سوی جامعه مورد پذیرش قرار نگرفته و باید نگاهی سنگینی را به دوش کشید. به طور کلی از نظر پزشکی این روش یکی از راهکارهای درمان ناباروری و پذیرفته شده این بخش است و طی نظر مراجع اسلام نیز مشکلی از نظر شرعی در صورتی که موازین مد نظر رعایت شود، ندارد. پس اگر این روش مورد پذیرش دین و یا علم بوده قطعأ نیازمند فرهنگ سازی بیشتری خواهد بود.