تبیان، دستیار زندگی

در حاشیه سریال جدید تلویزیون های اینترنتی

بازگشت یانگوم بزرگ!

بعد چند سال از بازگشت جومونگ به ایران اینبار یانگوم پایش به تلویزیون‌های اینترنتی باز شده است با یک دوبله بسیار خوب!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جومونگ
"جواهری در قصر"، "امپراتور دریا"، "تاجر پوسان"، "افسانه جومونگ"، "متشکرم"، "امپراتور بادها"، "دونگی"، "دو دوست"، "ایسان"، "سرزمین آهن" و "سرنوشت"؛ سریال های کره‌ای هستند که در طی ده سال اخیر از قاب رسانه ملی به نمایش در آمدند.

بیشتر سریال های نام برده، تاریخ یا افسانه های کُره را به تصویر کشیده‌اند. "یانگوم" دختر آشپزی است که مَحرم اسرار پادشاه و پزشک مخصوص وی می شود. "جومونگ" قهرمانی ملی است که کشورش را نجات می دهد و بنیانگذار گوگوریو می شود، دونگی دختر خدمتکاری است که به درجه‌های بالای دربار می رسد.

ایرانی ها همواره به دلیل علاقه به داستان های قهرمان‌محور، شباهت فرهنگی میان دو کشور و لذت هم‌ذات پنداری با قهرمانان این داستان ها از سبک سریال‌های کره ای رسانه ملی حمایت کرده اند.

در آخرین اقدام، این بار تلویزیون های اینترنتی به سراغ سریال های کره ای رفته و بار دیگر تب این سریال‌های تاریخی را زنده کرده اند. لی یونگ ئه یکی از شخصیت های معروف و محبوب این سریال ها  با«سایمدانگ» برگشته است. این سریال که چند قسمتی از آن هم منتشر شده است محصول سال 2017 کره جنوبی است، این سریال که همراه با بازگشت یانگوم بعد از 14 سال بوده روایت زندگی پرافتخار و عاشقانه "سایمدانگ" یکی از شخصیت های معروف تاریخی این کشور است که در دو دوره زمانی مختلف روایت می‌شود.

این تنها ایرانی ها نیستند که طرفدار یانگوم و جومونگ هستند بلکه این شخصیت ها طرفداران پر و پا قرص خود را در کشورهای بسیاری به ویژه کشورهای شرق آسیا دارند. در کشور ما این علاقه حاشیه ها و مختصات مخصوص خود را داشته است همانطور که جومونگ هم در حضور خود در ایران گفت:" فکر نمی کردم در ایران این میزان طرفدار داشته باشم."


استقبال عجیب از جومونگ در فرودگاه و محل کنفرانس مطبوعاتی وی در ایران، خلوتی خیابان ها در ساعت پخش سریال جومونگ،خبر خودکشی جوان یاسوجی به خاطرسوسانو و تکذیب آن، درخواست برای تغییر نام به جومونگ، تولید لوازم تحریر با تصاویر جومونگ و یانگوم، کمک یانگوم به زلزله زده های کرمانشاه  از حاشیه های سریال های کره ای بوده است.

علاقه مردم به این سریال ها باعث شده است که مسئولین رسانه فارغ از پیام های این حواشی، پخش آنها را در جهت جذب مخاطبان همواره در لیست برنامه های خود داشته باشند.

قطعا نداشتن یک یانگوم یا جومونگ ایرانی با مختصات نام برده شده بعد از یک بازه سی ساله جای تاسف و تامل دارد.



یک بازه تقریبا سی ساله میان پخش سریال اوشین تا سایمدانگ وجود دارد اما نام چند سریال تلویزیونی یا فیلم سینمایی را می توانید نام ببرید که نام شخصیت ها یا فرهنگ ایرانی یا اسلامی را به گونه ای مطرح کرده اند که نه تنها  بازپخش های آن پر مخاطب بوده بلکه بازیگران آن به  نام نقش خود معروف شده اند و پیوست های فرهنگی آنها در بازارتولید و فروش داشته اند و باز فراتر از این موارد توانسته اند در کشورهای دیگر محبوبیت پیدا کرده و نقش سفیر فرهنگی را بازی کنند؟

موفق ترین مصداق برای پرسش های بالا سریال های یوسف پیامبر و مختار بوده اند که آنها هم از جمع امتیازات اشاره شده به چند مورد محدود بوده اند. در همین راستا سریال های تاریخی ملی مانند سریال معمای شاه یا فیلم سینمایی چ به مراتب امتیاز پایین تری را کسب خواهند کرد.

قطعا نداشتن یک یانگوم یا جومونگ ایرانی با مختصات نام برده شده بعد از یک بازه سی ساله جای تاسف و تامل دارد.

چندی پیش سفیر کره جنوبی در یک مصاحبه گفت "کره تنها در جومونگ و یانگوم خلاصه نمی‌شود، کره فراتر و بیشتر از این موارد است"(1) این نشان می دهد سریال های کره ای با جذابیت خود توانستند در معرفی فرهنگ و تاریخ کره موفق بوده و نقش یک سفیر فرهنگی را در حد بضاعت خود ایفا کند اما ما با کدام سریال یا فیلم سینمایی سفیر فرهنگ اسلامی ایرانی خود را به جامعه و خانه های سایر کشورها فرستادیم؟

سفیر ما در جشنواره های خارجی، فیلم های سینمایی است که قصه شان از ایران، فقر، رنج، محدودیت، خیانت و.. هستند؛ ما حتی برای خانه های ایرانی خودمان چراغی گرمابخش و روشنی ساز نداریم. آنچه ما با" یوسف پیامبر" ، "معمای شاه" و "چ" در راستای قهرمان سازی و بیان تاریخ  و ترویج فرهنگمان انجام داده ایم برای دیگران با تاریخ هایی که بخشی از آن صرفا افسانه است، تنها یک شوخی محسوب می شود!

تاریخ را ورق بزنید؛ کاری به قهرمانان و داستان های افسانه‌گونه 8 سال دفاع مقدس نداریم، حتی سراغی از داستان های جذاب شاهنامه نمی گیریم؛ صدها واقعه و چهره دیگر در تاریخ وجود دارند که هر کدام برای کمپانی هایی چون هالیوود دستمایه تولیداتی درجه یک هستند که ملت ها برای افتخار و صدور فرهنگ خود آرزوی داشتن آنان را دارند اما: آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم. در کنار این، مرغ غاز نمای همسایه و بی هنری ما باعث شده است باز هم بازگشت یانگوم و جومونگ فضای مخاطب و رسانه ما را عوض کند.

سی سال بعد از پخش "اوشین" باز باید منتظر یانگوم باشیم، یکبار 7 سال گذشته و بار دیگر 4 سال پیش بود که درباره بازگشت جومونگ و فقدان یک سریال و شخصیتی ایرانی با چنین مختصاتی در زندگی و اذهان مخاطبان تلویزیون و سینما نوشتیم و از خواست جامعه در این رابطه و توان ملی برای پاسخ به آن گفتیم اما بز همان آش است و همان کاسه.
 
پی نوشت:
1- "کره فقط جومونگ و یانگوم نیست" ، تسنیم، اردیبهشت 1395