تبیان، دستیار زندگی
مواد لازم: 2 لیوان آرد 2 لیوان شكر 250 تا 300 گرم كره نصف فنجان گلاب یك قاشق چایخوری زعفران سائیده 50 گرم خلال بادام كمی پودر پسته و دارچین طرز تهیه: شكر را با 4 لیوان آب می گذاریم بجوشد. سپس آن را صاف كرده، زعفران حل شده و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كاچی

مواد لازم:

2 لیوان

آرد

2 لیوان

شكر

250 تا 300 گرم

كره

نصف فنجان

گلاب

یك قاشق چایخوری

زعفران سائیده

50 گرم

خلال بادام

كمی

پودر پسته و دارچین

طرز تهیه:

شكر را با 4 لیوان آب می گذاریم بجوشد. سپس آن را صاف كرده، زعفران حل شده و گلاب را به آن اضافه می كنیم و آن را كنار می گذاریم. كره را در یك قابلمه ریخته، پس از آب شدن كره آرد را كم كم اضافه می كنیم. بعد با قاشق چوبی آن را مرتب به هم می زنیم. شعله را ملایم كرده و به هم زدن آن ادامه می دهیم تا رنگ آرد طلایی شود ( برای تهیه كاچی نیاز به سرخ كردن آرد نمی باشد). در این مرحله نصف قاشق چایخوری نمك اضافه كرده و قابلمه را از روی حرارت برمی داریم و شربت را كم كم به آن اضافه می كنیم و مرتب به هم می زنیم تا مایع صاف و یك دست شود. خلال بادام را هم اضافه می كنیم و ظرف را مجدداً روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا كاچی جا بیفتد . در صورتی كه كاچی كمی سفت شد، می توانیم یك لیوان آب به آن اضافه كنیم و می گذاریم كاچی به روغن بیفتد.

در بعضی از نقاط ایران به كاچی چند عدد تخم مرغ اضافه می كنند و در آن را می گذارند تا تخم مرغ ها خودش را بگیرد. معمولاً این نوع كاچی را برای خانم های تازه زایمان كرده، می پزند.

برای تزئین روی كاچی می توانیم از پودر دارچین و پودر پسته استفاده كنیم.

نكات تغذیه ای :

كاچی یك دسر ایرانی می باشد، ولی می توان آن را در شام به عنوان غذا به همراه نان میل كرد. كاچی به علت دارا بودن آرد و كره دارای انرژی زیادی می باشد و با افزودن تخم مرغ این انرژی بیشتر می شود. به عنوان مثال، انرژی حاصل از كره و آرد، به تنهایی، با مقادیر داده شده در تهیه این كاچی ، 3115 كالری می باشد كه انرژی قابل توجهی است. به همین دلیل برای افراد لاغر و كسانی كه دچار ضعف می شوند، دسر مناسبی می باشد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.