تبیان، دستیار زندگی
آیا شما هم گرفتار سرعت بالا و روابط پیچیده ی زندگی امروز شده‌اید؟ شما هم در پیک ‌نیک‌ها خوراکی‌های آماده، مثل سوسیس و کالباس و همبرگر را ترجیح می ‌دهید؟ کیف بچه‌ها را هم از نان‌هایی که لای آن از این ‌جور چیزها گذاشته شده، پر می ‌کنید؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوسیس علیه ریه

آیا شما هم گرفتار سرعت بالا و روابط پیچیده ی زندگی امروز شده‌اید؟ شما هم در پیک ‌نیک‌ها خوراکی‌های آماده، مثل سوسیس و کالباس و همبرگر را ترجیح می ‌دهید؟

کیف بچه‌ها را هم از نان‌هایی که لای آن از این ‌جور چیزها گذاشته شده، پر می ‌کنید؟ شکی نیست که آماده کردن و خوردن یک ساندویچ کالباس خیلی سریع‌ تر و راحت‌ تر از تهیه ی یک وعده آبگوشت است و احتمالاً، متاسفانه بچه‌ها هم از ساندویچ استقبال بیشتری می ‌کنند.

اما هیچ شده به زیان‌ها و خطرهای این رژیمی ‌که به آن عادت کرده‌اید، فکر کنید؟ به ‌تازگی محققان هشدارهای جدیدی درباره ی زیان‌های این‌گونه فرآورده‌های گوشتی آماده داده‌اند.

سوسیس

البته تا به حال هشدارهای زیادی درباره ی خطر فرآورده‌های گوشتی، مانند همبرگر،‌ هات‌داگ، سوسیس، کالباس و مشابه آن شنیده بودیم، اما بیشتر این خبرها حول این محور می‌ چرخید که مواد نگهدارنده ی موجود در این فرآورده‌ها می ‌تواند احتمال بروز انواع سرطان‌ها را زیاد کند، به‌خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش.

چندی قبل هم هشداری از محققان شنیدیم درباره ی بالا رفتن احتمال ابتلا به سرطان سینه در افرادی که از این فرآورده‌های گوشت قرمز بیشتر استفاده می ‌کنند.

این بار محققان هشدار داده‌اند که نیتریت موجود در فرآورده‌های گوشتی می ‌تواند احتمال بیماری "انسداد مزمن ریوی" را بالا ببرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، محققان دانشگاه كلمبیا در آمریکا می ‌گویند حتی حذف عوامل خطرساز دیگر، مانند سیگار كشیدن، رژیم غذایی ناسالم و نیز بالا رفتن سن هم اثری در این نتیجه‌ گیری نداشت و باز هم می ‌توان گفت احتمال ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی در افرادی كه دست ‌كم  14بار در ماه، فرآورده‌های گوشتی مصرف می ‌كردند، 78 درصد بیشتر از افرادی بود كه این فرآورده‌های گوشتی را مصرف نمی‌ كردند.

در بیماری انسداد مزمن ریوی، که به آن "برونشیت مزمن" هم می‌ گویند، عملکرد ریه تا حدی پایین می ‌آید و فرد به ‌طور مداوم دچار سرفه و تنگی نفس می شود. اغلب این بیماران که سیگاری هم هستند، لب‌ها و انگشتان کبودی دارند که نشان دهنده ی پایین آمدن اشباع اکسیژن خون آنها به دلیل ناکارآمدی مجاری ریوی ‌شان است.

به گفته ی این محققان، نیترات‌ها كه برای پیشگیری از خراب شدن گوشت و رنگ ‌دار كردن به فرآورده‌های گوشتی اضافه می‌ شوند، می ‌توانند به بافت ریه آسیب بزنند. لازم به توضیح است که در صنایع غذایی، در تهیه ی اغلب غذاهای آماده و کنسروی، از این نوع مواد نگهدارنده، برای حفظ طعم و تازگی خوراکی‌ها، به ‌طور گسترده استفاده می‌ شود.

با این حال به نظر می ‌رسد هنوز اعلام نظر قطعی جامعه ی پزشکی، پیرامون این اتهام جدید علیه همبرگر و سوسیس و کالباس، خیلی زود باشد.

خود این محققان تاكید كرده‌اند ملاحظات و محدودیت‌هایی در این مطالعه وجود دارد که نمی‌ توان از آن یک نتیجه ی قاطع و صد در صد، علیه نیتریت‌ها و فرآورده‌های گوشتی گرفت.

برای این کار نیاز است که موضوع در گروه‌های جمعیتی مختلف و نمونه‌های بیشتری مطالعه شود.

البته شرط احتیاط و عقل آن است که تا اعلام نتیجه ی قطعی این مطالعه، از غذاهای تازه و همچنین گوشت سفید مرغ و ماهی بیشتر در رژیم غذایی‌ مان استفاده کنیم و مصرف مقادیر کافی از میوه و سبزیجات را فراموش نکنیم، چرا که به هر حال فایده‌های این مواد غذایی مشخص شده است.

این تحقیق در آخرین شماره ی نشریه ی "بیماری‌های تنفسی و مراقبت‌های ویژه" آمریکا منتشر شده است.

منبع: همشهری

*مطالب مرتبط:

رابطه دیابت با مصرف زیاد سوسیس و كالباس

اثرات مضر غذاهای آماده

غذاهای آماده و فوری(Fast Foods) را کم بخورید

از مصرف میوه و سبزی غافل نشوید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.