تبیان، دستیار زندگی
امروز ، ششم اردیبهشت ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 8 ربیع الثانی 1428 هجری قمری و 26 آوریل 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروزدرتاریخ(6اردیبهشت86)

امروز ، ششم اردیبهشت ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 8 ربیع الثانی 1428 هجری قمری و 26  آوریل 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***

پیشنهاد صلح روم به ایران

1727 سال پیش در چنین روزی در سال 280 میلادی ، در پی چند شكست نظامی روم از ایران و قتل دو امپراتور این كشور كه در صدد جنگی دیگر با ایران بر آمده بودند ، « ماركوس پروبوس » امپراتور تازه روم به بهرام دوم شاه ساسانی ایران ( که  در ابتدای پادشاهی خود مردی ستمگر و خونریز بود و چون سعی بر، بر کناری او کردند رفتار خود را تغییر داد ) پیشنهاد امضای یك پیمان صلح داد . بهرام به سبب مشكلاتی كه در خاور ایران داشت در این روز این پیشنهاد را پذیرفت، اما قراردادی امضاء نشد .

دلیل آن این بود كه پروبوس در یك توطئه به قتل رسید و «كاروس» فرمانده گارد وی خود را امپراتور موقت خواند.

كاروس برای این كه توجه سنای روم و مقامات دیگر را به تایید خود جلب كند به ایران لشكر كشید و بهرام را كه در سیستان گرفتار بود و انتظار چنین حمله ای را نداشت غافلگیر كرد .

كاروس تا تیسفون پیش آمد كه در اینجا به مرگ ناگهانی از این دنیا رفت و از آن پس بهرام دوم ، دیگر به اشارات صلح آمیز رومیان توجه نمی كرد و راه خود را می رفت.

***

ولادت امام حسن عسگری (ع)

ولادت امام حسن عسگری (ع)

1196 سال پیش در چنین روزی در سال 232 ه.ق ، حضرت امام حسن عسگری (ع) ، جهان را به قدوم خود منور کردند .(1)

پدر آن حضرت امام هادی (ع) و مادر وی حدیث یا حدیثیه یا سوسن یا سلیل بوده است . (2)

آن حضرت در مدینه متولد شدند و مشهورترین القاب آن حضرت زکی ، نقی ، و کنیه حضرتش ابومحمد است .

ایشان بیست و دو ساله  بودند  که پدر ارجمندش به شهادت رسیدند .  دوران امامت آن امام همام برابر بود با سختگیری و ظلم بیش از حد عباسیان علیه علویان . چنانکه در دوران امامت آن  حضرت  دو تن از سادات علوی به نام های عیسی بن محمد و علی بن زید در کوفه  علیه حکومت وقت دست به طغیان زدند . حکام وقت با درک موقعیت بر جسته علمی و سیاسی   آن امام همام هرچه بیشتر سعی خود را بر محدود کردن آن امام قرار دادند  چنانکه آن حضرت زمان بسیاری از عمر گرانقدر خویش را در محدودیت به سر می بردند  .

وی را در محل سکونت سپاهیان ترک تبار دریار عباسی مسکن داده بودند ؛ و از همین جاست که به آن حضرت عسگری گویند . (3)

***

در گذشت ابن مقسم

1083 سال پیش درچنین روزی در  سال 345 ه.ق ، «ابن مقسم» از مشهور ترین مفسران قرآن کریم در جهان اسلام دار فانی را وداع گفت . وی آثار مختلفی در حوزه علوم قرآنی از خود به یادگار نهاده  است که از میان آنها می توان به  احْتِجاجُ القرائات اشاره کرد .

***

انتشار نخستین روزنامه جهان در آلمان

377سال پیش درچنین روزی در سال 1630 میلادی ، نخستین روزنامه جهان در آلمان بنام «لوز» چاپ و منتشر شد. در حال حاضر تنها چند نسخه از این روزنامه باقی است. كه در موزه ها ی بزرگ دنیا نگهداری می شود .

***

تولد لوودیویک ویتگنشتاین ، فیلسوف بنام اتریشی

118 سال پیش در چنین روزی در سال 1889 میلادی ، لوودیویک ویتگنشتاین فیلسوف اتریشی دیده به جهان گشود .

آنچه که امروزه به او جایگاه ویژه‏اى در قلمرو فلسفه اروپایى بخشیده، تالیفاتى است که به صورت مجموعه آثار پس از مرگش جمع‏آورى و انتشار یافته است. این مجموعه متشکل از یادداشت‏ها و دستنویس‏هایى است که عمدتا در دوره عمر او به نگارش آمده است. از جمله مهم‏ترین این آثار «پژوهش‏هاى فلسفى‏» ، است که در سال 1953به چاپ سپرده شد.

در طول حیات و هستى دنیوى، تنها یک کتاب از او تحت عنوان «رساله منطقى - فلسفى‏» به چاپ رسید. عمده محققان معتقدند که آراى ویتگنشتاین در این کتاب موجب تقویت و قوت نظریات پیروان پوزیتویسم منطقى را فراهم آورده است.

نوشتارهاى ویتگنشتاین عمدتا به بررسى مسائل منطقى و مفهومى مى‏پردازد. او به شکل‏گیرى فلسفه علمى عصر حاضر کمک شایانى نمود و اصولا به تحلیل‏هاى منطقى - کلامى عنایتى ویژه داشت.

على‏رغم گرایش و حساسیت فردى و درونى‏اش نسبت‏به مسائل و مفاهیم ماورالطبیعه (خدا، روح، حیات، هستى و. . . ) متاسفانه نتوانست و یا نخواست که این‏گونه مفاهیم را در قلمرو فلسفه‏اش معنا بخشد.

درک و فهم آراء، اعمال و رفتار ویتگنشتاین به غایت غامض است. اما پیچیدگى نظریات و عقاید او ابتداء تعلق به درونمایه آثار او ندارد، بلکه حکایت از روح بحران‏زده‏اى مى‏نماید که تن رنجورش را هر زمان به جایى مى‏کشاند: گاهى به کمبریج، زمانى به نروژ، گاهى به جبهه جنگ و. . .

به سادگى و تنهایى عشق مى‏ورزید و بدان تا پایان عمر وفادار ماند. اغراق‏آمیز نخواهد بود اگر بگوییم که چنین ویژگى‏هاى روحى و روانى موجب گریز و انزجار او از نمودهاى اخلاقى - اجتماعى فرهگ غرب شد.

وی  در سال 1951 در کمبریج دیده از جهان فرو بست.

***

علاء از انگلیسی ها ترسید و كنار رفت! 

دكتر مصدق

56 سال پیش در چنین روزی در سال 1330 ه.ش ،  دولت انگلستان به ایران اخطار داد كه پافشاری در اجرای قانون ملی كردن نفت عواقب بس ناگوار برای این كشور در برخواهد داشت.

چند ساعت بعد حسین علاء از نخست وزیری كناره گیری و روز بعد مجلس به نخست وزیر شدن دكتر مصدق ابراز تمایل كرد و رئیس دولت شد و اجرای قانون ملی شدن نفت، برقراری حكومت قانون، رعایت آزادی ها و حقوق انسانی ایرانیان، اصلاح قانون انتخابات، آزادی زندانیان، اصلاح امور اداری و انتصابات بر پایه كارشناسی و شایستگی، قطع هرگونه اعمال نفوذ و توصیه و تشبث (پارتی بازی) در امور دولتی و ... را سرلوحه برنامه های خود اعلام داشت.

***

برکناری مك آرتور ، توسط  هری ترومن

56 سال پیش در چنین روزی در سال 19511 میلادی ، هشت ماه پس از آغاز جنگ كره و بعد از چند پیروزی كمونیستها و ورود داوطلبان چینی به خاك كره برای كمك به شمالی ها و دلایل دیگر ، هری ترومن رئیس جمهوری وقت آمریكا ژنرال مك آرتور سرفرمانده نیروهای مسلح این كشور در خاور دور را از همه سمتهای نظامی اش بركنار و ژنرال ریجوی را به جای او به این سمت گمارد. مذاكرات صلح در سال 1952 آغاز شد.

مك آتور درجریان جنگ با ژاپن سرفرمانده نیروهای آمریكا بود . وی پس از تسلیم شدن ژاپن آن را به اشغال خود در آورد و در تنظیم یك قانون اساسی برای ژاپن اعمال نظر كرد و .... هنگام بازگشت مك آرتور از خاور دور به آمریكا استقبال بی نظیری از او به عمل آمد.

آمریكایی‌ها توانستند از جنگ سرد آسیا،  برای خود كشورهای دوست به دست آورند و در برابر گسترش كمونیسم از منطقه دفاع كنند به این اتحاد عنوان سازمان پیمان جنوب شرقی آسیا یا «سیتو» اطلاق شد و آمریكا‌یی‌ها با كشورهای خاورمیانه در این مورد متحد شدند. منظور اصلی آن بود كه دور مرزهای جنوبی شوروی یك سلسله پایگاه‌های نظامی ساخته شود تا از گسترش كمونیسم به جنوب جلوگیری كنند و از مخازن نفت كه مورد نیاز كشورهای غربی بود، حفاظت كنند.

***

در گذشت آیت الله شریعت اصفهانی

47سال پیش درچنین روزی در  سال 1339 ه.ق ، آیت الله شریعت اصفهانی دیده از جهان فروبست . وی از برجسته ترین فقهای جهان تشیع به شمار می رود . او در دوران زندگی خویش  علاوه بر تربیت شاگردان بسیار  ، کتبی چند نیز به رشته تحریر در آورد که از میان آنها می توان به  حاشیه فصول  قاعده صدور و قاعده لاضرر اشاره کرد .

***

وقوع حادثه چرنوبیل

39 سال پیش درچنین روزی در  سال 1968 میلادی ، واقعه هسته ای  چرنوبیل در اوکراین رخ داد  . شهر چرنوبیل ، شهری با 12500 نفر جمعیت در اوکراین می باشد . نام نیروگاه اتمی 1.5 کیلومتری در سمت شمال شرقی این شهر نیز از نام این شهر گرفته شده است.

در فاصله 3 کیلومتری از رآکتور هسته ای شهر پریپت قراردارد با 45000 نفر جمعیت که اکثر آنان را کارکنان و پرسنل نیروگاه تشکیل می داده است.

در تاریخ مذکور بر اثر یک انفجار هسته ای ناشی از احتراق یک  راکتور اتمی در  شمال کی اف ، این منطقه به تلی از خاک بدل شد  و چند صد نفر جان خود را از دست دادند .

این حادثه در سالهای پایانی جنگ سرد را می توان پایان کار شوروی سابق در انجام پروژه های نو و جهانی دانست . تاثیر و ابعاد منفی تکنولوژی هسته ای برای بشر ناشناخته  و هراس انگیز بود. شوروی سابق با تلاش در کم اهمیت نشان دادن ضایعات این حادثه سعی داشت سرپوشی بر پوسیدگی تکنولوژیک و بروکراسی فلج کننده اش گذاشته باشد و از طرفی دولتهای  غربی به منظور سست کردن پایه های نظام در هم پیچیده شوروی ،  طبعات زیست محیطی و انسانی این حادثه را هر چه عمیقتر نشان میدادند.

از این حادثه به عنوان یکی از تلخ ترین وقایع جهان یاد می کنند . گفته می شود این انفجار مهیب ناشی از خطای گردانندگان این راکتور هسته ای بوده است .

***

مالت و قانون اساسی

مالت و قانون اساسی

35 سال پیش در چنین روزی در سال 1972میلادی ، مالت صاحب قانون اساسی شد . جمهوری مالت کشوری جزیره‌ای در جنوب اروپا در دریای مدیترانه است. پایتخت آن والتا نام داد.

این کشور در 96 كیلومتری جنوب سیسیل واقع شده و از سه جزیره  كومینو -مالت و«گوزو» تشكیل شده است. آب و هوای مالت، مدیترانه ای با زمستانهای معتدل و تابستانهای گرم و خشك است و میانگین بارش سالانه آن، به 51 سانتی متر می رسد.40 درصد سطح این كشور زیركشت  گندم، سیب  زمینی، گوجه فرنگی و انگور می باشد. واله تا، مهمترین بندر کشوراست و صادرات آن كه عمدتاً شامل: ماشین آلات،  تنباكو –گل – صنایع چرمی انگور و سیب زمینی است ، از این بندر به خارج حمل می شود. از دیگر منابع ارزی مالت می توان به صنعت روبه رشد توریسم، اشاره نمود.

***

شهادت حجت الاسلام والمسلمین مهدی شاه آبادی

شهادت حجت الاسلام والمسلمین مهدی شاه آبادی

23 سال پیش درچنین روزی در سال 1363 ه.ش ، حجة الاسلام والمسلمین مهدی شاه آبادی از علما و چهرهای سر شناس انقلاب اسلامی ایران و حوزه علمیه در سفری به جبهه های جنگ حق علیه باطل به شهادت رسید.

شهید شاه آبادی در زمان حكومت ستمگر پهلوی بطور فعال در مبارزات اسلامی مردم شركت داشت، ماموران ساواك اورا چندین بار دستگیر وزندانی كردند اما سرانجام با پیرزوی انفلاب از زندان آغاز شد و ازجمله نمایندگان منتخب مردم در دوره اول مجلس شورای اسلامی بود .

***

کره شمالی دارای سلاح هسته ای 

4 سال پیش در چنین روزی در سال 2003 میلادی ، جمهوری خلق كره رسما اشاره كرد كه دارای سلاح انمی است و با این عمل دولتهایی را كه می كوشند آن دولت را از تولید چنین جنگ افزاری باز دارند در برابر كار انجام شده قرار داد . وزیرامور خارجه آمریكا در نخستین واكنش خود گفت كه كره شمالی نمی تواند آمریكا را بترساند و باج خواهی كند.

پیش از آن ، مدتها بود كه احنمال داده می شد كره شمالی دارای سلاح هسته ای و یا در آستانه تولید این نوع سلاح باشد.

پی نوشت :

1- اعلام الوری :ج2

2-ریاحین الشریعه :ج3

3-تتمةالمختصر فی اخبار البشر :ج1

منابع :

1- مهر

2- صداو سیما

3- روزنامک

4-ویکی پدیا

5- سایت مرکز توسعه تجارت کیش

6- مجله فصلنامه مفید ، شماره 19

7-  روزنامه ایران

8- فصلنامه معرفت ، شماره 12

9- سایت اخبارایرانیان

10- سایت محراب نور

11- تقویم شیعه