تبیان، دستیار زندگی

اثری از گاز متان در مریخ نیست!

مریخ نورد “کنجکاوی” که مشغول پیمایش مریخ است، تاکنون فقط آثار ناچیزی از گاز متان را در جو این سیاره کشف کرده است. در حالی که فقدان متان بطور کلی امکان وجود حیات در سیاره سرخ را از بین نمی‌برد، اما تردیدهایی را در فرضیه‌ های دانشمندان به وجود خواهد آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
اثری از گاز متان در مریخ نیست!
به گزارش ایرنا از پایگاه خبری نیو ساینتیست، داده های جدید مریخ نورد کنجکاوی دانشمندان علوم فضایی را متعجب کرد. این داده ها نشان می دهد در محیط سیاره مریخ گاز متان وجود ندارد. این در حالی است که داده های قبلی که توسط دانشمندان آمریکایی و بین المللی گزارش شده بود، از وجود متان در مریخ حکایت داشت. به گزارش ناسا وجود متان در سیاره مریخ سال ها مورد توجه دانشمندان بوده است. زیرا این گاز می تواند نشانه بالقوه زندگی بر سطح سیاره سرخ باشد. به همین دلیل دانشمندان آزمایش های زیادی را برای جست و جوی آثار متان در مریخ انجام دادند.
۱۰ سال پیش مشاهدات تلسکوپ های زمینی و فضاپیمایی در مدار مریخ نشان‌دهنده توده‌هایی از گاز متان در بخشهای خاصی از این سیاره بودند اما خوانش های کنجکاوی این بررسی‌ها را بی‌ارزش کرده است. در زمین ۹۵ درصد از متان موجود در جو توسط موجودات میکروبی تولید شده است. محققان امیدوار بودند که این نشانه مولکولی در مریخ شاید از وجود حیات در آن خبر بدهد.
مایکل مایر یکی از محققان پروژه اکتشاف مریخ در این مورد گفت : این یافته جدید احتمال وجود میکروب های ناشی از تولید متان در سطح مریخ را کاهش می دهد ولی باید گفت بسیاری از انواع میکروب های زمینی دیگر در این سیاره وجود دارد. به گفته دانشمندان، کاوشگر کنجکاوی (Curiosity) نمونه های اتمسفر مریخ را برای وجود متان ۶ بار از اکتبر ۲۰۱۲ تا ماه ژوئن  ۲۰۱۳ مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و براین اساس در هیچ یک از این آزمایش ها نشانی از این گاز یافت نشده است.
سفر انسان به سیاره مریخ همواره دستمایه گمانه ‌زنی ‌ها و مطالعات دانشمندان بوده ‌است. زیرا شرایط سطحی این سیاره و وجود آب در آن سبب شده تا بتوان آن را قابل زیست‌ ترین مکان پس از کره زمین در منظومه شمسی دانست.
جزییات این یافته جدید در نشریه (Science Express) منتشر شده است.


منبع: http://bigbangpage.com