تبیان، دستیار زندگی

حذف اعتبارات توسعه مترو پایتخت

حذف ردیف اعتباری 1500 میلیارد تومانی توسعه مترو که با هدف کاهش آلودگی هوای کلانشهرها پیش‌بینی شده بود، در جریان بازنگری لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق، لطمه‌ای جدی به طرح ها و برنامه‌های گسترش شبکه حمل و نقل ریلی درون‌شهری وارد می‌سازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مترو
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه ایران، پس از آن‌که کلیات لایحه بودجه در مجلس رأی نیاورد و برای بازنگری به کمیسیون تلفیق ارجاع شد، بخش‌هایی از ردیف‌های پیش‌بینی شده حذف و جابه‌جا شد و لایحه بودجه سال آینده با تغییرات جدید اینک بار دیگر به صحن مجلس خواهد رفت تا در صورت تصویب کلیات، بند به بند آن در صحن بررسی و به رأی‌گیری گذاشته شود.

برخی از تغییرات اعمال شده از سوی کمیسیون تلفیق مسیر طرح‌های عمرانی و اقتصادی را تا حد زیادی از آنچه در کمیسیون‌های تخصصی ترسیم شده بود، منحرف کرده است. یکی از این موارد کاهش اعتبارات پیش‌بینی شده برای شبکه قطارهای شهری در کلانشهرها بود که در صورت تصویب نهایی، حرکت طرح‌های توسعه مترو را با وقفه مواجه می‌سازد.

علی امام مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) و رئیس هیأت مدیره اتحادیه قطارهای شهری در‌خصوص اصلاحات اعمال شده از سوی کمیسیون تلفیق مجلس در لایحه بودجه سال آینده و حذف و کاهش ردیف‌های اعتباری توسعه مترو در کلانشهرها به خبرنگار «ایران» گفت: رویکرد کمیسیون عمران مجلس به ردیف‌های اعتباری طرح‌های عمرانی مترو مثبت بود و حتی اعتبارات بیشتری نسبت به آنچه در لایحه دولت ارائه شده بود برای طرح‌های توسعه مترو پیش‌بینی کرد که در نوع خود رویکردی توسعه‌محور و تحول‌زا بود.

وی گفت: از جمله این موارد الحاق چند بند از سوی کمیسیون عمران به تبصره پنج لایحه بودجه بود که در یکی از بندها به شهرداری تهران اجازه داده شده بود با هدف کاهش آلودگی هوا و از طریق عرضه و فروش یک‌هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت با تضمین پرداخت اصل و سود از سوی سازمان برنامه و بودجه، نسبت به اجرای طرح‌های گسترش مترو اقدام نماید که فرصت‌سازی مناسبی در این حوزه به شمار می‌آمد، اما این بند به طور کامل در مرحله بازنگری لایحه از سوی کمیسیون تلفیق حذف شد.

مترو تهران بعد از پایان ساعت فعالیت خود در پایان روز فعالیت خود را تا صبح افزایش داد و در حل مشکل جابه‌جایی مسافران به فرودگاه امام و برعکس نقش حیاتی ایفا نمود. در حال حاضر نیز در تهران روزانه 2 میلیون سفر درون‌َشهری با مترو انجام می‌شود که بخش قابل توجهی در حمل و نقل درون شهری به شمار می‌آید.



وی گفت: در واقع کمیسیون عمران اعتبار 65 میلیاردی کمک به توسعه متروی تهران در لایحه دولت را با بهره‌گیری از فرصت فروش اوراق مشارکت به 1500 میلیارد تومان افزایش داده بود همچنین اعتبار مترو برای کلانشهرهای دیگر همچون شیراز، اصفهان، کرج و مشهد که در لایحه اولیه نسبت به اعتبارات سال گذشته کاهش یافته بود از سوی کمیسیون عمران به میزان قابل توجه ترمیم و افزایش یافته بود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران همچنین به تغییر رخ داده در تبصره 18 لایحه بودجه از سوی کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: در این تبصره برای اجرای طرح‌های تولیدی، ایجاد اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها 17 هـــــــــــزار و 400 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود که بخشی از آن با هدف ایجاد اشتغال می‌توانست در اختیار طرح‌های توسعه مترو قرار گیرد اما در کمیسیون تلفیق ضمن 20 درصد کاهش این ردیف صرفاً برای طرح‌های توسعه راه‌آهن، کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، کمک به اشتغال کولبران و اجرای طرح‌های نوسازی بافت فرسوده اختصاص یافته و دست مترو از برخورداری از این ردیف اعتباری نیز به طور کلی کوتاه شده است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه قطارهای شهری با اشاره به اینکه در حال حاضر بر‌اساس تغییرات اعمال شده از سوی کمیسیون تلفیق تنها 4 هزار میلیارد تومان برای توسعه طرح‌های قطار شهری کلانشهرها در بند دال تبصره پنج اختصاص یافته، گفت: به این ترتیب وقفه قابل توجهی در طرح‌های توسعه مترو در تهران و کلانشهرهای کشور ایجاد می‌شود و تبعات آن تداوم روند افزایش آلودگی هوا در پایتخت و شهرهای بزرگ است.

وی تأکید کرد: این رقم حتی در سال 96، پنج هزار میلیارد بوده است که به جای افزایش با روند کاهشی مواجه شده است.

وی برخورداری کلانشهرها از مترو را ضروری خواند و در‌خصوص مزایای متنوع قطارهای درون‌شهری گفت: به عنوان مثال در شب برفی تهران در حالی که مسیر زمینی دسترسی به فرودگاه امام مسدود بود، مترو تهران بعد از پایان ساعت فعالیت خود در پایان روز فعالیت خود را تا صبح افزایش داد و در حل مشکل جابه‌جایی مسافران به فرودگاه امام و برعکس نقش حیاتی ایفا نمود. در حال حاضر نیز در تهران روزانه 2 میلیون سفر درون‌َشهری با مترو انجام می‌شود که بخش قابل توجهی در حمل و نقل درون شهری به شمار می‌آید.
منبع: روزنامه ایران