تبیان، دستیار زندگی

«مرد دریا» و «دنیای بزرگ هلن» به دست نوجوانان رسید

کتاب‌های «مرد دریا» زندگی‌نامه ژاک کویستو فیلمساز، عکاس و کاوشگر اعماق دریا و «دنیای بزرگ هلن» زندگی‌نامه هلن کلر نوشته دورین راپاپورت با ترجمه شهاب‌الدین عباسی از سوی نشر نخستین به پیشخان کتابفروشی‌ها رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرد دریا» و «دنیای بزرگ هلن

کتاب‌های «مرد دریا» نوشته جنیفر برن و تصویرگری اریک پویبارت و «دنیای بزرگ هلن» نوشته دورین راپاپورت از مجموعه «من و مشاهیر جهان» با ترجمه شهاب‌الدین عباسی از سوی نشر نخستین برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

جنیفر برن در کتاب «مرد دریا» به زندگی ژاک کویستو می‌پردازد. ژاک کویستو انسانی فوق‌العاده و شخصیتی به راستی منحصر به فرد بود. او حامی سیاره زمین و آفریده‌های آن بود و مخترع و کاوشگری فعال، نویسنده‌ای شاعر و سخنگویی دلسوز برای دریاها. برن فیلمساز و عکاسی مبتکر بود و از همه مهم‌تر این‌که او زندگی را با نوعی حس و حال سرخوش کودکانه و کنجکاوی‌ای سیری‌ناپذیر دوست داشت.

جنیفر برن نویسنده‌ای گزیده‌کار با نثری شاعرانه و تاثیرگذار است و تا به‌حال چند کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته است.

«دنیای بزرگ هلن» نوشته دورین راپاپورت و تصویرگری مت تاوارس سرگذشت تاثیرگذار دختری است که در 9 ماهگی بینایی و شنوایی‌اش را از دست داده و به دنیایی تاریک و خاموش پناه می‌برد. اما دیری نمی‌گذرد که به کمک معلمی دلسوز که خود ضعف بینایی دارد بر دشواری‌های طاقت‌فرسای زندگی‌اش غلبه می‌کند و به چهره‌ای پیشرو و جهانی بدل می‌شود و ده‌ها کتاب و مقاله و چندین فیلم سینمایی و مستند از زندگی او ساخته می‌شود. هلن کلر با نیروی اراده، امید و اندیشه، خلوت تاریک و کوچک خود را به دنیایی بزرگ تبدیل کرد و نشان داد چه توانایی‌های فوق‌العاده‌ای دارد.

دورین راپاپورت کتاب‌های جایزه گرفته بسیاری برای کودکان و نوجوانان نوشته است مانند «کشتی آزادی» و «این مدرسه سفید نیست» که هر دو را کرتیس جیمز تصویرگری کرده و کتاب «سخن بزرگ مارتین: زندگی دکتر مارتین لوترکینگ» با تصویرگری برایان کالیئر که چندین جایزه معتبر ازجمله جایزه تصویرگری کالدکت را دریافت کرده است. راپورت علاقه زیادی به زندگی‌نامه‌نویسی دارد و درباره زندگی آبراهام لینکلن و جان اف کندی هم کتاب‌هایی برای نوجوانان منتشر کرده است.

«من و مشاهیر جهان» مجموعه‌ای جذاب و خواندنی است که به دست تصویرگرانی هنرمند و چیره‌دست و نویسندگانی خوش‌قلم و جست‌وجوگر شکل گرفته. از دیگر کتاب‌های این مجموعه می‌توان به «پسری که عاشق ریاضی بود: داستان زندگی ریاضی‌دان نابغه پل اردوش»، «آلفرد نوبل: بنیانگذار جایزه صلح نوبل»،‌«ستاره‌ها: سرگذشت گالیله» «دنیای بزرگ هلن کلر: زندگی هلن کلر»،‌«راشل: سرگذشت طبیعت‌گرای مشهور راشل کارسون» و «اعجوبه دنیای الکتریک: داستان زندگی نیکلا تسلا» اشاره کرد.

شهاب‌الدین عباسی تا به حال حدود 50 عنوان کتاب برای کودکان و بزرگسالان ترجمه کرده است که از جمله آنها می‌توان به «نیایش»، «انسان در جستجوی معنای غایی» و «سنگ‌تراش» اشاره کرد. او تا به حال سه بار برنده جایزه کتاب فصل و یک بار نامزد کتاب سال شده است.

انتشارات نخستین، کتاب «مرد دریا» را در قالب 32 صفحه مصور رنگی با شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 60 هزار ریال و کتاب «دنیای بزرگ هلن» را در قالب 40 صفحه مصور رنگی با شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 60 هزار ریال راهی بازار کتاب کرده است. 

منبع: ایبنا