تبیان، دستیار زندگی

رواج قارچ‌گونه ارزهای دیجیتالی

2 ارز سلطنتی! +اینفوگرافی

موضوع پول‌شویی، امری است که اکثر دولتمردان کشورهای مختلف جهان با آن روبرو بوده و تمام توان خود را برای مبارزه با این فساد مالی به‌کار گرفته‌اند، اما هر روز شاهد میان‌بری جدید در این حوزه هستیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ارز دیجیتالی
دیگر امروزه کم‌تر کسی را مشاهده می‌کنیم که نام "بیت کوین" (Bitcoin) را نشنیده باشد. ارزی دیجیتالی و فراگیر، که طی چند ماه گذشته با حواشی فراوانی همراه شد. بیت کوین، پول دیجیتالی است که با حذف زنجیره‌های معاملاتی، منبع و مقصد را ناشناس گذاشته و همین مهم باعث افزایش طرفداران آن شده است. این ارز، راه میان‌بُر خوبی برای افرادی محسوب می‌شود که قصد پول‌شویی دارند.

باید توجه داشت که تفاوت اصلی "بیت‌کوین" با ارزهای سنتی، غیرمتمرکز بودن آن است. در واقع "بیت‌کوین" روی یک پایگاه داده غیرمتمرکز به نام بلاک‌چین (BlockChain) فعالیت می‌کند.

به زبان ساده در جهان امروز بیش از ۸۰ درصد امور روزمره ما به شرکت‌ها و سازمان‌های واسطه‌ای، وابسته است. وقتی شما در بانکی حساب باز می‌کنید یا وارد ایمیل شخصی خود می‌شوید، در حقیقت از سازمان‌های واسطه کمک گرفته‌اید. شرکت‌ها و سازمان‌های واسطه بر تمام اطلاعات شما کنترل دارند. مثلاً وقتی به دوست خودتان در اینستاگرام پیام می‌فرستید در حقیقت این پیام را ابتدا برای پایگاه‌های داده اینستاگرام ارسال می‌کنید و پایگاه داده اینستاگرام آن را برای دوست شما می‌فرستد. در پایگاه‌های داده‌ی بلاک‌چین، اطلاعات و داده‌ها بین میلیون‌ها کامپیوتر توزیع شده‌اند و هیچ‌کس قادر به کنترل داده‌ها نیست، به این پروسه، بلاک‌چین گفته می‌شود.(1)

آنها در دنیایی جدید با قراردادهای به ظاهر رسمی، امور خود را دنبال کرده و تدریجا دنیای اقتصادی انحصاری را رقم زده که زمینه‌ساز نابودی اقتصاد جهانی خواهد شد.



بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال

موضوع پول‌شویی، امری است که اکثر دولتمردان کشورهای مختلف جهان با آن روبرو بوده و تمام توان خود را برای مبارزه با این چرخه‌ی هنجارشکنانه‌‎‌ی مالی به‌کار گرفته‌اند. اما بیت کوین، راه این عمل نامطلوب اقتصادی را بار دیگر هموار ساخته و کمک چشم‌گیری به افرادی با هدف دور زدن‌های مالی کرده است که گواه آن، فناوری "بلاک‌چین" می‌باشد.


البته بیت کوین تنها ارز دیجیتالی موجود در جهان نبوده و بسیاری ارزهای دیجیتالی دیگر نیز در این فضا فعالیت می‌کنند اما بیت کوین که از سال 2009 راه‌اندازی شده، از جایگاه ویژه و طرفداران فراوانی برخوردار است. بیت کوین بنا به تغییرات خاصی که در چند ماه اخیر اقتصاد جهانی را درگیر کرده، به یک‌باره از ارزش خاصی برخوردار شد. در این چند ماه، معاملات بر پایه‌ی این ارز دیجیتالی، نوسانات فراوانی را به خود دید اما ارزش آن چند برابر دلار شد، تاجایی که به آن لقب "پادشاه ارزهای دیجیتالی" را دادند و همین موضوع نیز باعث افزایش نرخ این ارز شد.

بیت کوین
اینفوگرافی بیت کوین و تاثیرات آن

رقیب بیت کوین

از یکه‌تازی بیت کوین چندی نگذشته بود که ارز دیجیتالی جدیدی در عرصه‌ی فضای مجازی نمایان شد. "اتریوم" (Ethereum)، با هدف هوشمندسازی برنامه‌های مالی غیرمتمرکز از سال 2015 راه‌اندازی و در سه ماه گذشته بیش از پیش خودنمایی کرده و رقابت تنگاتنگی را با بیت کوین به نمایش گذاشت. "اتریوم" توسط یک تیم از جوانان روسی و با فناوری بلاک‌چین وارد فضای مجازی شد.

در واقع "اتریوم" بنا به مزایای بیشتر و مختلفی که نسبت به دیگر ارزهای دیجیتالی داشت، توانایی رقابت با بیت کوین را پیدا کرد. یکی از این مزیت‌ها، سرعت 10 تا 15 ثانیه‌ای تراکنش و نیز امکان ایجاد قراردادهای هوشمند است. "قراردادهای هوشمند"، فناوری نوینی است که بر مبنای آن قراردادهای میان سازمان‌ها، ارگان‌ها و حتی افراد حقیقی، با رمزگذاری‌های خاصی ساماندهی می‌شود و بر مبنای آن داد و ستد خودکار و بدون منبع ثبتیِ خاصی صورت می‌پذیرد. در این روند، تمامی امور بصورت خودکار انجام می‌شود.

در این حالت علاوه بر ناشناس بودن و عدم توانایی در پیگیری معاملات و قراردادهای اقتصادی، این روند نیز غیر قابل کنترل و نظارت می‌شود؛ از این رو فاجعه‌ی عظیمی فضای اقتصاد جهانی را در بر خواهد گرفت. این جریان، چرخه‌ی اقتصاد جهانی را از هرگونه نظارتی دور ساخته و مسیر تاخت و تاز مفسدان اقتصادی را هموار می‌سازد.

آنها در دنیایی جدید با قراردادهای به ظاهر رسمی، امور مالی را دنبال کرده و تدریجا دنیای اقتصادی انحصاری را رقم می‌زنند که زمینه‌ساز نابودی اقتصادِ جهانی خواهد شد. پیش‌تر نیز چند کشور جهان از جمله روسیه این هشدار را داده و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند را دستگیر کرده است. امید آن می‌رود دیگر کشورها نیز با جدیتی بیش از پیش با این قبیل مفاسد مالی مبارزه شود.

پی‌نوشت:

1. بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال، مجله اینترنتی واوک، پاییز 1396