تبیان، دستیار زندگی

شیوع عمل‌های جراحی زیبایی در میان پسران

پسران پلاستیکی!

عمل‌های زیبایی در طی چند سال گذشته، بتدریج بین آقایان مشاهده و با سرعتی غیرقابل تصور، پله‌های عمل‌های بینی، لب، گونه، کشیدن پلک و ... را طی نموده و وارد فاز جدیدتری تحت عنوان عمل‌های زیبایی داخلی شد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عمل زیبایی
"زوج پلاستیکی"، " زیباترین پسر اینستاگرام"، و ده‌ها عنوان اینچنینی دیگر را به راحتی می‌توانید در فضای مجازی، به‌ویژه اینستاگرام مشاهده کنید. این بار صحبت از دختران و انواع عمل‌های زیبایی نیست، بحث امروز ما، ماجرای پسرانِ زن‎نمایی است که هر روز بر تعداد آن‌ها و طرفدارانشان افزوده می‌شود!

پسران و عمل‌های زیبایی

مدتی است که تصاویر و کلیپ‌های فراوانی از به ظاهر زوج‌های جوان در فضای مجازی در حال انتشار است که ظاهر این افراد بسیار بحث برانگیز است. افرادی با ظاهری غیرمعمول و به دور از عرف جامعه که در نگاه اول می‌توان به چند نمونه‌ی کوچک از عمل‌های به اصطلاح زیباییِ آن‌ها پی بُرد. اما نکته اصلی این تصاویر و کلیپ‌ها، پسرانی هستند که با کاشت گونه، پروتز لب، تتوی ابرو و ... توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند.

پسرانی که نه تنها شباهتی به یک مرد نداشته که بیش از هر چیز به سمت و سوی چهره‌های زنانه کشیده شده و حتی در مواردی به اندازه‌ای شباهت بین دختر و پسرها در تصاویر یافت می‌شود که مخاطبان را وادار به سوالاتی خاص و دور از عرف از آنان می‌کند.


متاسفانه، تغییر سبک زندگی (Life Style) و نیز موج غیرقابل کنترل تهاجم فرهنگی، امروزه ارمغانی برای جامعه ما داشته که می‌توان از آن تحت عنوان پدیده‌ی مردان عروسکی نام بُرد. مردانی که نه تنها از اصل خلقت خود دور شده‌اند، بلکه سعی بر اِعمال تغییراتی عمده برای بیشتر دیده شدن دارند. دیده شدن! اما به چه قیمتی؟!

ربودن گوی سبقت از بانوان

تا چندی پیش شاهد افزایش چشم‌گیر جراحی‌های زیبایی بانوان بودیم، تاجایی که این موضوع از چارچوب خود خارج شده و به عمل‌های خاص تبدیل شد، عمل‌هایی که گاه با شکستن دنده‌ی آخر اندام فرد به باریک‌تر شدن کمر و با برداشتن بخش‌هایی از لب‌ها به زیگ‌زاگی شدن لب‌ها می‌انجامید.

گزارش‌های بسیاری وجود دارد که حکایت از انواع داروهای تقلبی، که آسیب‌های غیر قابل جبرانی را به افراد وارد کرده و پزشک معالج به گرفتن امضای عدم تضمین نتیجه از زیر بار آن فرار کرده است. هر چند که عدم فرار این افراد هم درد خاصی را دوا نمی‌کند بجز جلوگیری از تکرار این قبیل فاجعه‌ها. 



اما موضوع به همین جا ختم نشد و در طی چند سال گذشته، بتدریج در میان آقایان نیز مشاهده و با سرعتی غیرقابل تصور، پله‌های عمل‌های بینی، لب، گونه، کشیدن پلک و ... را طی نموده و وارد فاز جدیدتری تحت عنوان عمل‌های داخلی شد. این افراد با سپردن اندام خود به تیغ جراحی سعی بر تغییر شکل ظاهری برخی اعضای بدن خود همچون؛ حجیم‌تر کردن بخش فوقانی بدن و متفاوت سازی بخش‌های دیگر دارند. فاجعه‌ی این روند آنجا است که تصاویر قسمت‌های مورد جراحی قرار گرفته را در صفحات اینستاگرام گذاشته و علاوه بر جذب حداکثری فالوئر، از مخاطبان خود نظرخواهی می‌کنند! به راستی این همه حرمت‌شکنی و اعمال خارج از عرف، به چه دلیل و به چه قیمتی است؟!


عمل‌های زیبایی در ایران

متاسفانه از نخستین سال‌های ورود انواع عمل‌های زیبایی به کشور ما، شاهد عدم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی درست این روند بوده‌ایم، روندی که شاید در کم‌تر کشوری مشاهده شده باشد. اغلب افرادی که در آن سال‌ها به عمل‌های زیبایی به ویژه، جراحی بینی رو می‌آوردند، به واقع نیازی به این قبیل عمل‌ها نداشته و تنها از سر ایجاد تغییر و بیشتر دیده شدن، دست به چنین کاری می‌زدند.

تبلیغات و جراحی‌های زیبایی

جدای از بحث فرهنگ و عدم آگاهی و نیز بیماری روانی خویشتن بینی، نباید از تبلیغات خوش رنگ و لعاب این جریان، ساده گذشت. متاسفانه امروزه، انواع تبلیغات با به تصویر کشیدن تغییراتی خاص و بی‌نظیر، هر فردی را می‌تواند جذب خود کرده و با تحریک حس کنجکاوی و اصل "تافته‌ی جدا بافته" شدن، افراد را به دام این قبیل جراحی‌ها بکشد.

البته موضوع به همین سادگی‌ها هم نیست که فرد با داشتن هزینه‌ی جراحی زیر تیغ رفته و با زیبایی منحصر به فردی زندگی جدیدی برای خود داشته باشد. گزارش‌های بسیاری وجود دارد که حکایت از  انواع داروهای تقلبی، که آسیب‌های غیر قابل جبرانی را به افراد وارد کرده و پزشک معالج به گرفتن امضای عدم تضمین نتیجه از زیر بار آن فرار کرده است. هر چند که عدم فرار این افراد هم درد خاصی را دوا نمی‌کند بجز جلوگیری از تکرار این قبیل فاجعه‌ها.

بیایید با نگاهی همه جانبه به خود و ارزش‌های انسانی، از عمل‌ها و جراحی‌های بی مورد، دوری کرده و به جای پذیرش ریسک‌های بالا برای جذب نگاه دیگران، فرهنگ اصیل ایرانی را حفظ کرده و قدمی در مسیر پیشرفت کشورمان برداریم و در این روند پیشرو و یکه‌تاز شویم.