تبیان، دستیار زندگی

به‌ مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران

انقلاب اسلامی از نگاه رهبران جهان

انقلاب اسلامی دگرگونی بزرگی در سطح سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور ایران بوجود آورد و باعث تاثیر عمیقی در سطح جهان شد. با وجود اینکه انقلاب‌های زیادی در جهان به‌وقوع پیوسته ولی انقلاب اسلامی ایران به‌ نوبه‌ی خود منحصر به فرد بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انقلاب اسلامی
در سال های آغاز انقلاب اسلامی و برپایی اصول اسلام در ایران، هدف اصلی توسعه‌ی مبانی اسلام و استحکام این انقلاب بر پایه‌ی دین بود. انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 و با مشارکت اقشار مختلف مردم از جمله؛ روشنفکران و دانشجویان و ... به پیروزی رسید. نظام پادشاهی ایران سرنگون و زمینه روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) فراهم شد. این انقلاب به نام انقلاب بهمن 57 در سراسر جهان شناخته می شود.

نکته‌ی قابل توجه این انقلاب و آنچه که آن را از دیگر انقلاب‌های سراسر جهان متمایز می‌کرد، ایجاد دگرگونی بزرگی در سطح سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بود که باعث ایجاد تاثیرات عمیقی در سطح جهانی شد. با وجود اینکه انقلاب های زیادی در جهان به‌وقوع پیوسته بود، اما به گفته اندیشمندان و سیاست‌مداران جهان، انقلاب ایران به نوبه‌ی خود منحصر به فرد و بی‌نظیر بوده و هست و به همین خاطر این انقلاب، مورد توجه، تجزیه و تحلیل، استقبال و حمایت بزرگان و انقلابیون جهان قرار گرفت. در ادامه به نظرات برخی سیاست‌مداران شاخص سراسر جهان درباره‌ی انقلاب ایران اشاره‌ای خواهیم داشت.

فیدل کاسترو (رئیس جمهور اسبق کوبا)

"انقلاب شما (خطاب به نمایندگان ایران) در جهان نمونه است، زیرا شما بدون اسلحه جنگیدید و قدرت عظیم شاه و آمریکا را در هم کوبیدید، رمز پیرزی شما اسلام بود. اسلامی که دارای روحانیت و معنویت است، ما متاسفانه از داشتن چنین معنویتی محروم هستیم."

مردم ایران که با انقلاب به پا خاستند و شاه و رژیم قرون وسطای وی را کنار گذاشتند، ضربه مهلکی به امپریالیسم زدند. این جریان یک شکست مهم سیاسی بود که آمریکا نمی‌تواند آن را با استفاده از روش‌‌های دیپلماتیک، باج‌های اقتصادی و یا دخالت نظامی مانند آنچه در طبس انجام داد، جبران کند.



بن بلا (نخستین رئیس جمهور الجزایر)

"ملل عرب باید زنده شدن اسلام را در قرن بیستم، مدیون انقلاب اسلامی ایران بدانند. این انقلابی است که دنیای غرب را اجباراٌ دگرگون خواهد ساخت و بسیاری از رژیم های موجود در جهان عرب دیر یا زود سقوط خواهند کرد؛ زیرا آوای نهضت خمینی در دورافتاده ترین نقاط جهان اسلام به گوش می رسد. در دور افتاده ترین قبایل صحاری آفریقا سخن از روحی تازه است که انقلاب ایران در قرن بیستم به اسلام داده است."

هنری کسینجر (مشاور رئیس جمهوری آمریکا)

"آیت الله خمینی غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد‌،  تصمیمات او آن چنان رعد آسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه‌‌ریزی را از سیاست‌مداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت. هیچ کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند‌،  او با معیار‌‌‌‌های دیگری غیر از معیار‌‌‌‌های شناخته شده دردنیا سخن می‌گفت وعمل می‌کرد‌،  گویی از جای دیگر الهام می‌گرفت‌،  دشمنی آیت الله خمینی با غرب بر گرفته ازتعالیم الهی او بود اودر دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت."(1)

حافظ اسد (رئیس جمهور اسبق سوریه)

"دشمنان ملت عرب و ملل تحت ستم دنیا و حتی خود رژیم اشغالگر قدس بارها و بارها از انقلاب اسلامی ایران به وحشت افتاده و بارها از اربابش یعنی آمریکا گله کردند که چرا نمی تواند جلوی نفوذ و تأثیر انقلاب اسلامی ایران را که منجر به پیروزی فلسطین می شود بگیرد."

انور خوجه (رهبر اسبق آلبانی)

"مردم ایران که با انقلاب به پا خاستند و شاه و رژیم قرون وسطای وی را کنار گذاشتند، ضربه مهلکی به امپریالیسم زدند. این جریان یک شکست مهم سیاسی بود که آمریکا نمی تواند آن را با استفاده از روش های دیپلماتیک، باج های اقتصادی و یا دخالت نظامی مانند آنچه در طبس انجام داد، جبران کند."

اسقف خلیل ابى نادر (یکى از رهبران مسیحى لبنان)

"اسقف خلیل ابى نادر  در خصوص اثرگذارى گفتمان و برقرارى ارتباط با جامعه مسیحى مى گوید: امام خمینى در من تأثیر بسیارى بر جاى نهاده است. اگر چه من به عنوان یک روحانى مسیحى نمى توانم دینم را ترک کنم، امّا با این حال اندیشه و افکار من از رسالت دینى وى بسیار تأثیر گرفته است. او خواهان وحدت مسلمانان بود و مسلمانان ایران را با اراده و اهداف و آرمان‌هایشان وحدت داد. من به عنوان یک روحانى مسیحى، جمهورى اسلامى ایران را درک مى کنم."(2)

پی نوشت:

1- نظر اندیشمندان غربی درباره انقلاب اسلامی، خبرگزاری تسنیم، بهمن 1392
2- بررسی عظمت انقلاب اسلامی ایران از دیدگاه اندیشمندان مبارز دنیا، پایگاه اطلاع رسانی پیام انقلاب، 1394