تبیان، دستیار زندگی

مریخ‌نورد کنجکاوی یک بستر آب قدیمی را روی مریخ یافت

به گفته دانشمندان NASA JPL شکل این سنگریزه‌ها نشان می‌دهد که قبلا حرکت داده شده‌اند، و اندازه‌شان (از دانه شن تا اندازه توپ گلف) نشان می‌دهد که حرکت آنها توسط باد نبوده و آب آنها را حرکت داده است. قبلا مدارکی مبنی بر وجود H2O در مریخ کشف شده بود، اما این تصاویر اولین شواهدی هستند که از وجود بستر رودخانه روی مریخ خبر می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مریخ‌نورد کنجکاوی یک بستر آب قدیمی را روی مریخ یافت

مدارک و شواهد حاکی از آن است که شاید هزاران سال پیش در مریخ، آبراهه‌های پرآبی در جریان بوده است. مریخ‌نورد مشهور کنجکاوی این موضوع را کشف کرده است.


مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا که مدت زیادی از شروع ماموریتش در مریخ نمی‌گذرد توانسته شواهدی از یک بستر رودخانه روی این سیاره پیدا کند که زمانی جریان پرآبی داشته است. تصاویر دو برآمدگی صخره‌ها که توسط دوربین این مریخ‌نورد در جایی میان دهانه آتشفشان گیل و کوه شارپ ثبت شده‌اند، نشان می‌دهند که در لایه‌ای از جوش‌سنگ‌ها، شن و ماسه وجود دارد.

به گفته دانشمندان NASA JPL شکل این سنگریزه‌ها نشان می‌دهد که قبلا حرکت داده شده‌اند، و اندازه‌شان (از دانه شن تا اندازه توپ گلف) نشان می‌دهد که حرکت آنها توسط باد نبوده و آب آنها را حرکت داده است. قبلا مدارکی مبنی بر وجود H2O در مریخ کشف شده بود، اما این تصاویر اولین شواهدی هستند که از وجود بستر رودخانه روی مریخ خبر می‌دهند.

بنا به سخنان ویلیام دایتریچ، یکی از محققین علمی پروژه کنجکاوی، تخمین زده می‌شود آبی که هزاران میلیون سال پیش در این منطقه از سیاره سرخ در جریان بوده، با سرعت سه فوت در ثانیه (۰.۹۱۴۴ متر بر ثانیه) در جریان بوده است.


جان گروتزینگر، دانشمند پروژه آزمایشگاه علمی مریخ می‌گوید:


یک بستر جریان آب طولانی می‌توانسته محیط بسیار خوبی برای سکونت جانداران بوده باشد، البته اگر بخواهیم موجودات زنده را در شرایط مناسبی قرار دهیم مطمئنا یک رودخانه خروشان پرآب بهترین گزینه ما نخواهد بود. این اکتشاف در واقع اولین گام ما برای پیدا کردن محیط قابل سکونت بالقوه روی مریخ است.

منبع: زومیت

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .