تبیان، دستیار زندگی

خسته نشدن از حفظ قرآن

در انتخاب قاری نیز ذوق و سلیقه شما نقش تعیین كننده ای دارد و هر صوتی كه بیشتر مورد پسند و علاقه شما واقع شد گزینش كنید هر چند حضور در جلسات قرائت قرآن و بهره مند شدن به طور حضوری از اساتید این رشته و مشورت كردن با آنها نقش زیاد و مؤثری در این زمینه خواهد داشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خسته نشدن از حفظ قرآن

خسته نشدن از حفظ قرآن

 تصمیم و علاقه شما به حفظ قرآن بسی مایه خوشبختی و سعادت است و لذا قبل از هر تدبیری از خدا بخواهید كه شما را در این راه پایدار و موفق بدارد و در قدم بعدی برای توفیق در این امر بهتر است به چند نكته توجه داشته باشید.
1- انگیزه عالی و خالصانه، برای این عمل فراهم آورید لذا با خواندن روایات مربوطه به ثواب حفظ قرآن و مانند آن سطح انگیزه خود را افزایش دهید.
2- روخوانی و روانخوانی قرآن را به صورت كامل و دقیق فرا گیرید.
3- تنظیم اوقات برای كارهای تحصیلی و اختصاص دادن وقت مناسب بعد از انجام فریضه صبح و كمی ورزش؛ مثلا هفته ای حداقل سه روز به مدت نیم ساعت تا یك ساعت به حفظ قرآن بپردازید در ضمن سعی كنید آرام ترین مكان را انتخاب نمایید.
4.استفاده كردن از یك نوع قرآن و بهترین نسخه‏ها و رسم الخطهای قرآن مجید .
5. به همراه داشتن یك قرآن جیبی از همان خط برای مرور در ایام فراغت .
6. توجه به معانی الفاظ قرآن و شروع كردن از سوره‏های كوتاه قرآن .
7. رعایت كردن اموری كه حافظه را تقویت می كند، مانند: زدن مسواك ، استعمال بوی خوش، داشتن وضو، نگاه به خط قرآن ، استنشاق، پرهیز از گناه، عمل به مستحبات، خوردن كشمش و پرهیز از اموری كه حافظه را كم می كنند؛ مانند: گناه، دروغ گفتن، گوش دادن به موسیقی، غرور، لجاجت و عصبانیت.
8. میزان مقطع حفظ را كم و كوتاه انتخاب كنید و اندك اندك اقدام كنید.
9. مقدار زیاد را برای حفظ بر خود تحمیل نكنید تا موجب خستگی شود.
10. همت و پشتكار شرط استمرار تا رسیدن به هدف است و باید آن را تحصیل كنید.
11. برای خطا نكردن در موارد مشابه باید از نشانه گذاری‏های مختلف استفاده كرد. یعنی، جمله متشابه را با یك مشخصه از موارد دیگر جداسازی كرده و آنها را مشخص نمود.
12. در انتخاب قاری نیز ذوق و سلیقه شما نقش تعیین كننده ای دارد و هر صوتی كه بیشتر مورد پسند و علاقه شما واقع شد گزینش كنید هر چند حضور در جلسات قرائت قرآن و بهره مند شدن به طور حضوری از اساتید این رشته و مشورت كردن با آنها نقش زیاد و مؤثری در این زمینه خواهد داشت.
منبع:پرسمان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .