تبیان، دستیار زندگی
این مدارك كه به مجموعه آنهاMCP (Microsoft Certified‏‏ ‏Professional) گفته می‌شود، طی امتحانات استانداردی، به افرادی داده می‌شود كه در به كارگیری یا پیاده كردن یكی از محصولات یا فناوری‌های مایكروسافت مهارت كافی كسب كرده‌اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه چیز درباره مدارك مایكروسافت

از وقتی موسسات داخلی بسیاری كلاس‌هایی را برای دریافت این مدارك برگزار و برای آن تبلیغ كرده‌اند. اسامی این مدارك بیش از پیش سر زبان‌ها افتاده است. اما این مدارك چیست؟

این مدارك كه به مجموعه آنها(Microsoft Certified‏‏  Professional) ‏MCP گفته می‌شود. طی امتحانات استانداردی، به افرادی داده می‌شود كه در به كارگیری یا پیاده كردن یكی از محصولات یا فناوری‌های مایكروسافت مهارت كافی كسب كرده‌اند. كسب این مدارك، نشان دهنده آن است كه صاحب مدرك در به كارگیری آن محصول، محصولات یا فناوری‌ها از نظر شركت مایكروسافت تخصص كافی دارد. از سوی دیگر، صاحب مدرك می‌تواند به بعضی اطلاعات فنی موجود روی سایت مایكروسافت دسترسی مستقیم داشته باشد. مایكروسافت صاحبان این مدارك را به كنفرانس‌ها و سمینارهای فنی خود دعوت می‌كند و مجله‌ای را هم ویژه این افراد منتشر می‌كند.

انواع مختلف این مدارك كدامند؟

• مدرك MCSA: مدرك ‏System Administor‏ Microsoft Certified‏ به افرادی داده می‌شود كه در زمینه مدیریت شبكه و محیط‌های سیستمی مبتنی بر سیستم عامل‌های ویندوز، مهارت كافی داشته باشند.

درحال حاضر، این مدارك روی ویندوز 2000 داده می‌شود و برای كسب آن باید از توانایی مدیریت این سیستم عامل و مدیریت شبكه با استفاده از آن برخوردار بود. كسی نامزد دریافت این مدارك می‌شود و برای كسب آن در آزمون شركت می‌كند. باید 6 تا 12 ماه تجربه پیاده كردن و مدیریت یك سیستم عامل روی رایانه شخصی، پیاده كردن و مدیریت یك سیستم عامل روی شبكه و مدیریت شبكه‌هایی با بیش از 200كاربر را داشته باشد.

 microsoft certified systems engineer

• مدرك MCSE: افرادی كه به تحلیل نیازهای یك طرح تجاری، طراحی و پیاده كردن یك زیرساخت مبتنی بر محصولات و سیستم عامل‌های مایكروسافت می‌پردازد و بر این اساس ، راه حل‌هایی را به كارفرمایان ارائه می‌دهند. مدرك Systems Engineer Microsoft Certified را به عنوان تایید توانایی‌هایشان اخذ می‌كنند. در واقع، این مدرك برای مهندسان سیستم، مهندسان پشتیبانی فنی، تحلیلگران سیستم، تحلیلگران شبكه و مشاوران فنی مناسب است. این مدرك، از پرطرفدارترین و معروف‌ترین مدارك فنی به حساب می‌آید. كسی كه برای كسب این مدرك اقدام می‌كند، باید دست كم تجربه‌ای یك ساله در پیاده كردن و مدیریت یك سیستم عامل تحت شبكه با 2000 كاربر و در 5 نقطه فیزیكی داشته باشد. علاوه بر آن، نامزد MCSE باید دست كم یك سال تجربه در زمینه پیاده كردن و مدیریت سیستم عامل روی رایانه شخصی و طراحی زیرساخت شبكه داشته باشند.

• مدرك MCDBA: مخفف عبارت Database Administrator Microsoft Certified به مدیران پایگاه داده‌های (SQL DATABASE) اختصاص دارد. كه به طراحی، پیاده سازی و مدیریت این كارگزار (Server) مشغولند. در حال حاضر، این مدرك روی SQL Server 2000 ارائه می‌شود.

• مدرك MCT: دارندگان مدرك Microsoft Certified Trained، استادانی هستند كه از سوی مایكروسافت، برای تدریس و آموزش دوره‌های مایكروسافت تاییده شده‌اند. برای دریافت این مدرك باید یكی از دیگر مدارك MCP را داشت.

• مدرك MCDA: كه مخفف عبارت Microsoft Certified Application Developer می‌باشد. مدركی است برای كسانی كه از فناوری‌های مایكروسافت برای توسعه و نگهداری برنامه‌های كاربردی، برنامه‌های تحت وب و سرویس‌های داده ایاستفاده می‌كنند. افرادی كه به XML یا.NET تسلط دارند و از آنها برای ارائه برنامه‌های مختلف استفاده می‌كنند. در این گروه قرار می‌گیرند. كسانی كه برای دریافت این مدرك، نامزد می‌شوند باید یك یا 2سال تجربه در این زمینه داشته باشند. برنامه نویسان، تحلیلگران برنامه و تولیدكنندگان نرم‌افزار می‌توانند برای كسب این مدرك اقدام كنند.

• مدرك MCSD: دارندگان مدرك Microsoft Certified Solution Develper افرادی هستند كه با فناوری‌ها، سیستم‌های عامل و معماری ویندوز، راهكارهای مناسبی را برای صاحبان صنایع و تجارت طراحی كرده و توسعه می‌دهند. دست كم یك تجربه 2ساله كاری برای خواستاران این مدرك لازم است. مهندسان نرم‌افزار. تحلیلگران و تولیدكنندگان برنامه‌های كاربردی و مشاوران فنی كسانی هستند كه داشتن این مدرك را به آنها توصیه می‌كنیم.

microsoft office specialist

مدرک Microsoft Office Specialist:  به كسانی داده می‌شود كه در كار با مجموعه نرم‌افزارهای Office یعنی Word,Excel, outlook,powerpoint, Access و MS project مهارت كافی داشته باشند. از آنجا كه مجموعه Office در بیش از 100كشور و با 18 زبان در اختیار كاربران قرار می‌گیرند. MOS را فراگیرترین مدرك مایكروسافت دانست. بد نیست بدانید كه ماهانه 32هزار نفر در سراسر دنیا این مدرك را دریافت می‌كنند.

•  مدرك Specialist Master Instructor Microsoft Office: این مدرك به كسانی داده می‌شود كه برای تدریس بخش‌های مختلف Office مهارت كافی داشته باشند. خواستاران این مدرك باید دست كم از 2 سال تجربه تدریس این نرم‌افزارها بهره مند باشند.

نحوه کسب مدرک مایکروسافت

حال كه با مدارك مختلف مایكروسافت و كاربرد هریك آشنا شدیم. پرسش بعدی در ذهن ما جرقه می‌زند: چگونه می‌توانیم یك مدرك مایكروسافت دریافت كنیم؟ مایكروسافت، 6 مرحله و گاه برای شركت موفق در امتحان و كسب مدرك ذكر می‌كند:

1.  ابتدا تصمیم بگیرید كدام مدرك برای شما مناسب است. در این تصمیم گیری، باید تجربه‌ها و مهارت‌های كاری خود را دخیل كنید و با توجه به شناختی كه از كاربرد هر یك از مدارك دارید تصمیم بگیرید.

2.  تجربه كافی كاری كسب كنید. همانطور كه اشاره كردیم، مدارك MCDBA, MCSAو MCSE دست كم یك تجربه یك ساله و MCDA, MCSA و MCT یك تجربه 6 تا 12 ماهه كاری لازم دارند. پس عجله نكنید و به تمرین عملی بپردازید.

3.  تجربه‌های خود را با دوره‌های آموزشی تكمیل كنید. دوره‌های آموزشی مختلف با استفاده از منابع معتبری همانند (MSDN (Microsoft Developer Network یا (‏‏Microsoft Officicial ‎Curriculum‏) ‏ برگزار می‌شوند. گذراندن این دوره‌ها به كامل شدن تجربه‌های شما كمك می‌كند.

4.  راهنمای آزمون را در سایت مایكروسافت مطالعه كنید.

5.  در یك آزمون غیررسمی برای كنترل توانایی‌های خود شركت كنید.

6.  برای شركت در امتحان شركت كنید.

رعایت این گام‌ها و مراحل، شما را در كسب مدرك مورد علاقه‌تان یاری می‌كند. اما به یاد داشته باشید كه هریك از این مراحل در شرایط مناسب می‌توانند نقش مثبتی در این روند داشته باشند. به طور مثال تكمیل تجربه‌ها با استفاده از دوره‌های آموزشی زمانی موفق است كه این دوره‌های آموزشی از سوی موسسات معتبر و استادانی كه از MCT برخوردارند، ارائه شوند. استادانی كه خود موفق به كسب این مدرك نشده‌اند، نمی‌توانند راهنمای خوبی برای شما به حساب آیند. انتخاب و شركت در آزمونی برای كنترل توانایی‌ها نیز در صورتی موفق و موثر است كه آزمون‌ها با پرسش‌های استاندارد و با توجه به نكات مدنظر مایكروسافت برگزار شوند. پس دقت كنید كه چه مدركی برای شما مفید است و دوره‌های آموزشی آن را كجا فرا می‌گیرد.

منبع:  جام جم

مطالب مرتبط:

روش تایپ 10 انگشتی با صفحه كلید

پدیده‌ انقلابی Ajax

RSS چیست ؟

ترفند : حذف کلماتی که قبلا جستجو کرده اید

معرفی یك مجموعه از سایت های رایگان آپلود فایل