تبیان، دستیار زندگی

حجاب در زمان حكومت امام علی (ع)

ایا در زمان حكومت امام علی (ع) حجاب به زور به غیر مسلمان ها تحمیل می شد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجاب در زمان حكومت امام علی (ع)

پاسخ: با سلام. در آن عصر حجاب در میان زنان (حتی غیر مسلمانان) امری مسلم و غیر قابل انكار بود كه اسناد آن در ادامه می‌آید. لذا لزومی نداشت حضرت كسی را مجبور كند. چرا كه بسیاری از مبانی حجاب به صورت ذاتی و به عنوان اصلی قطعی در زندگی اجتماعی مردم آن عصر رعایت می‌شد.
توضیح بیشتر آن‌كه:
برهنگی حاكم بر جوامع امروزی هرگز در زمان قدیم وجود نداشته است. غالب جوامع بشری پوشش كامل بانوان را یكی از امور مسلم و بدون تردید در جوامع خود می‌دانستند.
توجه به برخی سریال‌های ساخته شده مربوط به دوران‌های قدیم توسط كارگردانان و نویسندگان دقیق، می‌تواند مطالب فوق را برای شما به خوبی تداعی نماید. اگر بخواهیم نمونه‌ای غیر ایرانی از این دست سریالها را مثال بزنیم شاید برخی سریال‌های كره‌ای كه در این اواخر در ایران پخش می‌شوند، مصداق نستبا مناسبی باشند. پوشش كامل بدن و بدن‌نما نبودن لباس‌ها از موارد قابل توجه می‌باشند هر چند با مراجعه به تصاویر بر جای مانده یا طراحی شده توسط انسان‌های قدیم این پوشش را تا حدودی –و نه به گستردگی پوشش كامل بدن- در ناحیه سر و موی زنان نیز شاهدیم. از این مسئله كلی دو گروه مستثی بودند گروه اول برخی قبایل بدوی ساكن در قاره آفریقا و دوم زنان هرزه و بی‌بند و بار در هر جامعه.
مراجعه به كتاب‌های نوشته شده با موضوع تاریخ تمدن و مشاهده عكس‌های موجود در آن می‌تواند به عنوان مؤیدی بر سخنان ما باشد. این تصاویر دو دسته‌اند. اول عكسهای بسیار قدیمی و دوم نقاشی‌های بر جای مانده از نقاشان از صورت انسان‌های واقعی (و نه نقاشی‌هایی كه نقاش آن ها را با الهامات ذهنی خود كشیده است).
به عنوان نمونه ر.ك: تاریخ تمدن: از كهن‌ترین روزگار تا سده ما/ هنری لوكاس؛ ترجمه عبدالحسین آذرنگ.- تهران: كیهان، ‎۱۳۶۹.
برخورد با زنان بد حجاب حتی در میان سایر ادیان و ملل گذشته نیز وجود داشته است به عنوان مثال ویل دورانت راجع به قوم یهود می نویسد «اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت: چنانكه مثلا بی آنكه چیزی بر سرداشت به میان مردم می رفت یا با مردان درد دل می كرد و یا ... مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد».[1]
همین نویسنده به وجود حجاب در ایران قدیم هم اشاره می كند.[2] و از مطالبش استفاده می شود كه حجابی كه در قوم یهود و ایران باستان معمول بوده است از حجاب اسلامی بسی سخت تر و مشكل تر بوده است.
جهت كسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ر.ك:
شهید مطهری،‌ مجموعه آثار، جلد 19، مسئله حجاب

[1] . ویل دورانت، تاریخ تمدن علمی فرهنگی، جلد 12، ص30.
[2] . پیشین.

منبع : پرسمان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .