تبیان، دستیار زندگی

چگونگی نماز خواندن در زمان خلافت امیرالمؤمنین(ع)

مسلمانان زمان خلافت امیرالمؤمنین(ع) طبق احكام ایشان نماز می‌خواندند یا بدعت های عمر ؟ یعنی مثلا تكتف می‌كردند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی نماز خواندن در زمان خلافت امیرالمؤمنین(ع)
 

پاسخ: دست بسته نماز خواندن ؛ از نظر اهل سنت واجب نیست بلكه مستحب است و شیعه دست بسته نماز نمی خواند و در زمان خلیفه دوم هم نه امام و نه شیعیان دست بسته نماز نخواندند حتی گرچه در نماز جماعت به خلیفه اقتدا كرده باشند .
اگر دست بسته نمازخواندن سنت بود, در این صورت , همه آن طور می خواندند و كسی در آن اختلاف نمی كرد. از خصوصیات شیعه پای بندی به سنت پیامبر است . اگر پیامبر اسلام دست بسته می خواندند: اولا- شیعیان دست بسته می خواندند در حالی كه هیچ كدام از امامان معصوم شیعه نگفته اند كه پیامبر دست بسته نماز می خوانده است (مستند العروه , آیت الله شیخ مرتضی بروجردی , ج 4, ص 445). ثانیا - اگر عمل پیامبر می بود, اهل سنت نیز دست بسته خواندن را واجب می دانستند در حالی كه هیچ كدام از چهار فرقه فقهی اهل سنت این عمل را واجب نمی دانند حتی مالكی ها آن را مستحب هم نمی دانند(الفقه علی المذاهب الخمسه , مغنیه , ص 109)
كسی كه اولین بار دست بسته نماز خواندن را رسم كرد فكر كرد كه این، یك نوع تواضع در برابر خداوند است و برای همین , دستور داد كه از آن به بعد در نمازها دست بسته باشند. . بنابراین , اهل سنت نیز این عمل را عمل پیامبر نمی دانند, بلكه عمل صحابه پیامبر بعد از رحلت نبی اكرم (ص ) می دانند و داستان آن را چنین آورده اند كه وقتی كه اسیران ایرانی را نزد عمر بن خطاب آوردند, عمر بن خطاب آنها را دست بسته دید و پرسید: چرا چنین كرده اید؟ گفتند: رسم ما ایرانیان این است كه در برابر پادشاهانمان چنین می ایستیم . عمر بن خطاب از این حالت خوشش آمد و دستور داد از این پس در نماز چنین بایستند و مردم هم مطابق دستور عمل كردند و به این ترتیب , تكتف, سنت شد(مستند العروه , ج 4, ص 445 - جواهر, ج 11, ص 19)
شیعیان حضرت علی (ع ) براساس روایاتی كه از امامان معصوم رسیده , به تكتف معتقد نیستند . برخی از روایات چنین است :
1-به امام صادق (ع ) یا امام باقر(ع ) گفته شد: كسی دست خود را روی دست دیگر می گذارد و نماز می خواند, حكم این چیست ؟ جواب داد: این , تكتف است و انجام نشود .
2-حضرت علی (ع ) فرمود: مسلمان با گذاشتن دست خود روی دست دیگر, خود را به مجوس تشبیه نمی كند.
3-امام باقر(ع ) فرمود: در نماز تكتف نكن كه این كار مجوس است .( همان )

منبع : پرسمان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .