تبیان، دستیار زندگی
دیگر امروز نیازی به حدس و گمان درباره‌ی طرح‌ها و استراتژی‌های آینده‌ی كاخ سفید در عراق نیست زیرا واقعیت‌ها روشن‌تر از آفتاب است و در راس تمامی این واقعیت‌ها، واقعیت‌ تقسیم و تجزیه‌ عراق و ساخت دیوار حایل در این كشور است. امروز دیوار حائل در اعظمیه بغداد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیوار حایل اسراییل در عراق

منطقه اعظمیه بغداد

بالاخره واقعیت و ماهیت سیاست‌های  آمریكا در عراق خود را نشان داد. گرچه هدف اصلی آمریكا از همان آغاز جنگ عراق برای همگان كاملا روشن بود اما دیگر امروز نیازی به حدس و گمان درباره‌ی طرح‌ها و استراتژی‌های آینده‌ی كاخ سفید در عراق نیست زیرا واقعیت‌ها روشن‌تر از آفتاب است و در راس تمامی این واقعیت‌ها، واقعیت‌ تقسیم و تجزیه‌ عراق و ساخت دیوار حایل در این كشور است. امروز دیوار حائل در اعظمیه بغداد ساخته می‌شود و فردا دیوار حایل در حد فاصل فلوجه و مناطق جنوبی عراق ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران  روزنامه‌ی الشرق -چاپ قطر- با ارایه‌ی تحلیلی تحت عنوان "دیوار حائل اسراییل امروز در عراق" می‌نویسد: بیش از دو هفته است كه نیروهای اشغالگر آمریكا  مشغول  ساخت دیوار حائلی در منطقه‌ی اعظمیه‌ی بغداد هستند. این دیوار به طول پنج كیلومتر و ارتفاع سه و نیم متر به ادعای آمریكایی‌ها برای كاهش عملیات تروریستی، انتحاری و جدا كردن منطقه‌ی آشوب زده یا به عبارتی منطقه‌ی سنی نشین عراق در بغداد است. عراقی‌ كه تا صدها سال پیش حتی پیش از كشف قاره‌ی آمریكا با چنین مضامین و عباراتی آشنا نبود امروز به كجا سیر می‌كند؟ امروز عراق برای تامین امنیت جانی شهروندانش باید میان مناطق مختلف دیوار حایل بكشد. واقعیت وجود این دیوار پس از سیاست‌های پلید ایالت متحده‌ی آمریكا در عراق بوجود آمده است، سیاست‌هایی كه از همان آغاز جنگ به دنبال ایجاد فتنه میان طوایف مختلف عراقی و برانگیختن جنگ‌های داخلی و طوایفی در این كشور بودند.

در ادامه‌ی این تحلیل آمده است: امروز با ساخته شدن دیوار حائل در منطقه‌ی اعظمیه‌ می‌توانیم بگوییم كه بالاخره دسیسه‌های كاخ سفید به نتایج اولیه‌ی خود در عراق دست یافت. دیروز اسراییل با در پیش گرفتن سیاست نژاد پرستانه‌ی خود و با ادعای تامین امنیت جان یهودیان دیوار حائل را در سرزمین‌های اشغالی بنا كرد و امروز آمریكا با در پیش گرفتن همان سیاست در كشور اشغال شده عراق توسط سربازانش خواهان تامین امنیت جان شهروندان عراقی است، شهروندانی كه پیش از این با هیچ یك از معانی و مضامینی چون سنی، شیعی و كرد آشنا نبودند و همه یكدست در زیر پرچم عراقی واحد زندگی می‌كردند. جالب آن است كه در چنین اوضاعی كه آمریكا بی‌شرمانه ساخت دیوار حایل اعظمیه را تاكتیكی برای كاهش خشونت در بغداد عنوان می‌سازد، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریكا بی محابا از برقراری آشتی ملی در عراق، تقسیم ثروت‌های نفتی و عقب نشینی آمریكا از برخی سیاست‌های اولیه‌اش كه منجر به ایجاد اختلاف و شكاف میان طوایف مختلف عراقی شده است، سخن می‌گوید.

روزنامه‌ی الشرق در ادامه‌ی این تحلیل آورده است: امروز آن چه كه از هرج و مرج، كشتار، درگیری طوایفی و گسترش تروریسم در عراق می‌بینیم همگی نتایج سیاست‌های‌ اولیه‌ی كاخ سفید در عراق است، سیاست‌هایی كه از آغاز اشتباه بود و ادامه‌ی این اشتباهات منجر به وقوع فاجعه‌های انسانی در عراق شد. اسكات مكلیرن، یكی از فرماندهان آمریكایی این چنین اوضاع جاری در عراق را توصیف می‌كند: "وضعیت باور كردنی نیست، درست مثل یك فیلم هالیوودی خشن است، شیعیان عراق اهل تسنن عراق را در مناطق‌شان هدف قرار می‌دهند و اهل تسنن كه در پی انتقام هستند این حملات را با انجام عملیات انتحاری یا بمب گذاری در مناطق شلوغ شیعی یا در خیابان‌های عمومی جبران می‌كنند." این توصیف فرمانده‌ آمریكا‌یی از اوضاع عراق ما را یاد فیلم‌های هالیوودی می‌اندازد كه كارگردان‌ها و تهیه كنندگان آمریكا‌یی از جنگ‌های داخلی این كشور تهیه كرده‌اند، جنگ‌هایی كه خاطره‌ی تلخ آن هم چنان در ذهن ملت آمریكا باقی مانده است و نمونه‌ی واقعی این جنگ‌های داخلی آمریكایی در فیلم مشهور "گانگستر‌های نیویوركی" به تصویر كشیده شده است.

در این تحلیل هم چنین آمده است: واقعیت امر آن است كه حضور نظامی آمریكا نه تنها در عراق بلكه در كل منطقه آسیب‌ها‌ی زیان بار و فاجعه‌های جبران ناپذیری وارد ساخته است. گسترش حضور نظامی آمریكا در خلیج فارس و افزایش تعداد ناو‌های آمریكایی در آبهای خلیج فارس، این منطقه را نه تنها به منطقه‌ی حساسی كه ممكن است هر لحظه‌ با وقوع یك انفجار مهیب روبرو شود، تبدیل كرده بلكه این منطقه را به كثیف‌ترین و آلوده‌ترین منطقه نیز تبدیل كرده است. آسیبی كه از بازمانده‌ی سوخت مصرفی ناوهای آمریكا‌یی در خلیج فارس به منطقه وارد می‌شود در ارزیابی، معادل آسیبی شناخته شده كه ممكن است فعالیت 60 تا 70 نیروگاه هسته‌یی در منطقه باعث شود. شاید بسیاری از این واقعیت غافلند كه ناوهای بزرگ آمریكایی همگی با سوخت هسته‌یی كار می‌كنند، همان سوختی كه از سوی بسیاری از انجمن‌های حقوق بشر و محیط زیست نسبت به استفاده از آن جدا هشدار داده شده است.

روزنامه‌ی الشرق در پایان می نویسد: «بی‌شك سفر گیتس به منطقه و در راس آن عراق برای اصلاح بسیاری از اشتباهات دولت آمریكا انجام نگرفته است. درست است كه وزیر دفاع آمریكا در اعتراف غیر رسمی در این دیدار گفته است كه سربازان آمریكایی نمی‌توانند تا ابد در خیابان‌های عراق مستقر باشند اما واقعیت امروز در پس پرده پنهان است. كاخ سفید با توجه به تمامی هزینه‌های سنگینی كه در این جنگ داده است هرگز حاضر نخواهد شد كه بدون كسب غنیمت‌های جنگی عراق را ترك كند. هزینه‌ای كه عراق باید به آمریكا دهد همان تجزیه و تقسیم به كشورهای كوچك است، كشورها‌یی كه تا ابدالدهر برای حمایت و مصونیت خود نیازمند حمایت‌های آمریكا هستند. یك فرمانده آمریكایی در توصیف اولین دیوار حائلی كه در منطقه اعظمیه‌ی عراق ساخته می‌شود با لحنی طنز آمیز می‌گوید: "سربازان آمریكایی نام این دیوار را دیوار حائل بزرگ اعظمیه گذاشته‌اند زیرا این حادثه در نوع خود آن هم در كشور عراق بسیار بزرگ است. امروز عراق بهای حماقت‌های دولتمردان خود چون صدام را می‌دهد و فردا منطقه بهای سكوت و تسلیم خود در برابر سیاست‌های آمریكا را خواهد داد.»