تبیان، دستیار زندگی

امام علی (ع) و معاویه در جنگ صفین

در جنگ صفین، چرا امام علی(ع) به مالك اشتر گفت كه برگرد. اگر درآن لحظه، خوارج امام را شهید می كردند به ضرر مسلمین میشد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امام علی (ع) و معاویه در جنگ صفین
 پاسخ: در جواب این سوال باید به چند نكته توجه كرد :
1- حضرت علی علیه السلام امام معصوم و رفتارهایش برای همه حجت است و اگر دست به عملی زد آن عمل؛ عمل درست خواهد بود .
2- هدف اصلی از جنگ صفین این نبود كه فقط معاویه كشته شود بلكه هدف اصلی این بود كه ریشه فساد از بین برود و این هدف محقق نمی شود مگر با شكست كامل دشمن و اگر دشمن بطور كامل شكست نخورد نمی توان به این هدف رسید و شكست كامل با شكست تفكر است نه یك شخص .
3- معاویه نماینده تفكر خاصی است و تا آن تفكر هست همواره معاویه هایی هم هست و چنین نیست كه با كشته شدن یك معاویه آن تفكر از بین برود .
علی علیه السلام هم نماینده تفكر خاصی است و با كشته شدن او این تفكر از بین نمی رود بلكه پس از او افراد دیگری به جای او می نشینند .
تفكری كه معاویه نماینده آن بود تا آخر دوران حاكمیت امویان ادامه یافت و تفكری كه علی علیه السلام نماینده آن است تا امروزادامه یافته است .
پس با كشته شدن یك نفر؛ مكتب و تفكر از بین نمی رود.
4- مالك اشتر سر سوزنی راضی به كشته شدن حضرت علی علیه السلام نبود و برای همین؛ فوری دست از جنگ كشید و نزد امام آمد . نه تنها مالك اشتر بلكه یاران باوفای دیگر امام هم راضی به كشته شدن امام نبودند و آنان همواره حافظ و مراقب جان امام بودند تا كوچكترین صدمه به امام نرسد .
5- ما نمی توانیم بگوییم كه اگر مالك اشتر به جنگ ادامه می داد و امام هم در این سمت با نیروهای خودش می جنگید ؛ معاویه كشته می شد بلكه اگر امام با نیروهای خود درگیر می شد در این صورت مالك برای كمك به امام به سمت امام بر میگشت ودر نتیجه باز هم معاویه نجات می یافت .
6- این نكته را هم به خاطر داشته باشیم كه چنین نیست كه حضرت علی علیه السلام به تنهایی شر دشمن را از این افراد كوتاه كند بلكه آنان باید خودشان سرنوشتشان را تعیین كنند نه ایكه انان بنشینند و امام كار آنان را انجام بدهد . حالا كه اینهمه نیرو جنگ را نمی خواهند امام نمی تواند جنگ را ادامه بدهد . امام وقتی می تواند بجنگد كه نیروهایش بخواهند و اگر نخواهند نمی تواند بجنگد گرچه او می تواند به قدرت خدایی دشمن را در یك چشم برهم زدن نابود كند ولی امام این كار را نمی تواند بكند بلكه آن حضرت بر اساس ظاهر عمل می كند نه بر اساس قدرت غیبی.
7- در اینگونه حوادث باید توجه داشته باشیم كه همه چیز در اختیار انسان نیست بلكه اراده و خواست خدا هم در میان است گرچه ما وظیفه داریم بر پایه تدبیر خودمان حركت بكنیم .

منبع : پرسمان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .