تبیان، دستیار زندگی

بریده شدن سر امام حسین (ع)

آیا روایت بریده شدن سر امام حسین (ع) توسط شمر و هم چنین روایت بوسه حضرت محمد (ص) و حضرت زینب (س) به جای مادرش حضرت زهرا (س) و عمل نكردن خنجر از جلو و بریده شدن سر امام حسین (ع) از قفا صحت دارد؟لطفا تمامی روایت ها و صحت و قابل استناد بودنشون رو تشریح كنید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بریده شدن سر امام حسین (ع)
 

پاسخ: در پاسخ به سوال شما باید گفت: با توجّه به آن كه كهن‎ترین و معتبرترین منابع و نیز اكثر آنها، قاتل امام†را سنان دانسته‎اند، به نظر می‎رسد كه بُرندة سر مطهّر امام†، سنان بن‌انس بوده است، امّا شمر در مقام فرمانده بخشی از لشكر، سنان را كه به تعبیر گزارش‎های تاریخی، فردی احمق و جسور[1] بوده است، مأمور این كار كرده است و او این مأموریت را پذیرفته و اجرا كرده است. چنان كه یكی از مورخان مشهور به نام «ابن‌اثیر» پس از نقل برخی اقوال در این باره، گفته است: صحیح آن است كه حسین بن‌علی ‡را سنان بن‌انس، كشت. [2]
از این‎رو اگر در زیارت عاشورا و امثال آن، شمر مورد لعن قرار گرفته است، می‎تواند به اعتبار دستور مستقیم وی به سنان برای انجام این كار و سایر خصومت‌های او، و نیز مخالفت وی با پیشنهاد مصالحه‎آمیز عمر‌سعد به امام حسین ـ ع ـ و تحریك وی عبیدالله بن‌زیاد را مبنی بر عدم پذیرش پیشنهاد عمرسعد در بارة به پایان رساندن این نزاع از طریق مذاكره و مصالحه، باشد.[3]
در ادامه درباره «روایت بوسه حضرت محمد (ص) و حضرت زینب (س) به جای مادرش حضرت زهرا (س) و عمل نكردن خنجر از جلو» پرسیده بودید كه در این‌باره باید گفت: روایت یا منبع معتبری كه دلالت بر این مطلب كند در میان منابع كهن و معتبر وجود ندارد. به نظر می رسد اولین كسی كه این مطلب را نقل كرده است محمدمهدی حائری مازندرانی (1300ـ 1385 ق) در كتابش به نام: معالی السِّبْطَیْن فی احوال السِّبْطَیْن الامامَیْن الحسن و الحسین†، می‌باشد و قبل از ایشان این مطلب در كتاب دیگری وجود ندارد.[4]

در باره بریدن سر از قفا نیز باید گفت:

یكی از مسائلی كه در بارة چگونگی شهید كردن امام حسین† مطرح است، بریدن سرِ امام† از قفا است. گرچه گزارشی در این باره، در منابع اولیه وجود ندارد، اما در منابع قرن ششم به بعد این مطلب تصریحاً یا تلویحاً بیان شده است: خوارزمی اگرچه تصریح به این امر ندارد، اما بنابر نقل وی و برخی دیگر، وقتی نگاه حضرت زینبƒ به بدن مطهَّر برادرش امام حسین† افتاد، امام† را سربریده از قفا توصیف كرد[5]، و امام سجّاد† در خطبه‎اش در شام نزد یزید، خود را فرزند كسی دانست كه سرش از قفا بریده شده است[6]

[1] . طبری، تاریخ الامم و الملوك، ج5، ص454.
[2] . اسد الغابة فی معرفة الصحابة، ج1، ص 498.
[3] . طبری، تاریخ الامم و الملوك، ج5، ص414.
[4] . محمّدمهدی حائری مازندرانی، مَعَالِی السِّبْطَیْن فی احوال السِّبْطَیْن، ج2، ص24.
[5] . ... و صاحت زینب یا محمداه صلی علیك ملیك السماء ... هذا ابنك محزوز الرأس من القفا ... . (خوارزمی، مقتل‌الحسین، ج2، ص 39؛ ابن‌شهرآشوب، مناقب آل‌ابی‌طالب، ج 4، ص122؛ سید‌بن‌طاووس، اَلْمَلْهُوف عَلیٰ قَتْلَی الطُّفُوف، ص 181).
[6] . ... انا ابن‌المقتول ظلماً انا ابن‌مجزوز الرأس من القفا ... (ابن‌شهرآشوب، پیشین، ج4، ص182؛ مجلسی، بِحار الانوار، ج45، ص174).

منبع : پرسمان


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .