تبیان، دستیار زندگی

رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق

آیا اصولا بدون اعتقاد به خداوند اخلاق امكان داره؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق

حضور سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا سلام الله علیها

حضرت زهرا (س) همزمان با وظایف دینی ، خانوادگی و ... ، به هنگام ضرورت حضوری اثربخش در عرصه های سیاسی و اجتماعی جامعه داشتند و بدین وسیله به تناسب جایگاه خویش در این امور مشارکت داشتند، نقش آفرینی های تاثیرگذار حضرت زهرا (س) برای مردان و زنان مؤمن نمونه هایی برای سرمشق گیری است، به ویژه برای زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی جامعه.

حقوق همسایگی در سبک زندگی فاطمی

همسایه در سبک زندگی فاطمی آنچنان جایگاهی دارد که دعا برای خود رنگ می بازد و هر چه هست دعا برای همسایه است.
سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)

از ویژگی های مهم حضرت فاطمه (س) این بود که آن بزرگوار بهترین یار و یاور شوهرش علی (ع) در اجرای فرامین الهی بود. پیامبر(ص) از علی(ع) سوال کرد: همسرت را چگونه یافتى؟ و علی(ع) پاسخ گفت: نِعْمَ الْعَوْنُ على‏ طاعَةِ اللَّهِ (بهترین یار و یاور براى اطاعت و بندگى خدا).
درمان رذایل اخلاقی
سؤال شما در حقیقت راجع به روش تخلق به ارزش های اخلاقی است. این بحث از اساسی ترین و گسترده ترین مباحث علم اخلاق است.
منزلت و نام های حضرت فاطمه علیها السّلام
منزلت و نام های حضرت فاطمه علیها السّلام

بسم الله الرّحمن الرّحیم
نماز و عبادت حضرت زهرا سلام الله علیها
حضرت على (ع) در شب ازدواج ، همسرش را نگران دید و علت آن را پرسید حضرت زهرا (س) فرمود: " پیرامون حال و وضع خود اندیشیدم و پایان عمر و منزلگاه قبر را به یاد آوردم و انتقال - از خانه پدر - به منز
ساده زیستی حضرت زهرا سلام الله علیها
دوران زندگی بانوی آب و آیینه هر چند کوتاه اما سراسر درس زندگی بود تا ما با بهره برداری از سبک زندگی فاطمی، سعادتمندی را برای خود و اطرافیانمان به ارمغان بیاوریم.
گناه و نماز
منطق قرآن این است كه یكى از عوامل مهم فحشاگریزى، نماز و انس و رابطه با خداست و هر اندازه این عامل تقویت، با كیفیت بالاترى انجام گیرد، قدرت فحشاگریزى و فحشاستیزى آن نیز بیشتر است.
اهمیت علم از دیدگاه پیامبر
در گفتار و رفتار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) اهمیت به علم چگونه بوده است؟
حضور سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا سلام الله علیها

حضرت زهرا (س) همزمان با وظایف دینی ، خانوادگی و ... ، به هنگام ضرورت حضوری اثربخش در عرصه های سیاسی و اجتماعی جامعه داشتند و بدین وسیله به تناسب جایگاه خویش در این امور مشارکت داشتند، نقش آفرینی های تاثیرگذار حضرت زهرا (س) برای مردان و زنان مؤمن نمونه هایی برای سرمشق گیری است، به ویژه برای زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی جامعه.
داستان توبه داوود طایی |
خانه
رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق
سلام آیا اصولا بدون اعتقاد به خداوند اخلاق امكان داره؟
ایمان از مصدر باب افعال و از ریشه آمن"امنیت یافتن" است كه به معنای جایگیر شدن اعتقاد در قلب، یا تصدیق چیزی با اطمینان و نیز وثوق به چیزی یا كسی است كه هر دو در معنا، مفهوم ایمنی در كار است. شخص با ایمان چنان دلگرمی و اطمینان دارد كه هرگز در اعتقاد خویش شك و تردید نمی كند و به تعبیری از شك و تردید ایمن است.
اولین اثر ایمان این است كه پشتوانه اخلاق است، یعنی اخلاق كه خود یك سرمایه بزرگ زندگی است بدون ایمان اساس و پایه درستی ندارد. زیربنای همه اصول اخلاقی و منطق همه آنها بلكه سر سلسله همه معنویات، ایمان مذهبی یعنی ایمان و اعتقاد به خداست. كرامت، شرافت، تقوا، عفت، امانت، راستی، درستكاری، فداكاری، احسان، صلح و سلم بودن با خلق خدا، طرفداری از عدالت، از حقوق بشر و بالاخره همه اموری كه فضیلت بشری نامیده می شود و همه افراد و ملت ها آنها را تقدیس می كنند و آنهایی هم كه ندارند تظاهر به داشتن آنها می كنند،مبتنی بر اصل ایمان است، زیرا تمام آنها مغایر با اصل منفعت پرستی است و التزام به هر یك از اینها مستلزم تحمل یك نوع محرومیت مادی است.
آدمی باید دلیلی داشته باشد كه رضایت به یك محرومیت بدهد و موقعی که رضایت می دهد كه محرومیت را محرومیت نداند. این امر وقتی میسر است كه به ارزش معنویت پی برده و لذت آن را چشیده باشد. زیر بنای هر اندیشه معنوی ایمان به خداست. حداقل اثر ایمان به خداوند حکیم این است كه یك مومن عادی مطمئن می شود كه كار خوب و صفت خوب در نزد خدا از بین نمی رود: "ان الله لایضیع اجرالمحسنین".
بشر واقعا دو راه بیشتر ندارد یاباید خودپرست و منفعت پرست باشد و به هیچ محرومیتی تسلیم نشود و یا باید خداپرست باشد و محرومیت هایی را كه به عنوان اخلاق متحمل می شود محرومیت نشمارد. انسانیت و گذشت و احسان اگر بر پایه تقوای الهی نباشد می تواند پرتگاه خطرناكی باشد. قرآن در سوره توبه آیه 109 می فرماید؛ آیا آن كس بهتر است كه بنای كار خود را بر تقوا و رضای خدا قرار داد یا آن كس كه بنای كارخود را بر لب پرتگاهی قرار داده كه زیرآن خالی است و مشرف به سقوط است؟
كسی كه تكیه گاه اخلاق و شخصیتش غیر از خدا باشد، مانند این است كه بر پرتگاه مشرف به سقوط گام بر می دارد و احتمال سقوط دارد. قرآن در سوره عنكبوت آیه 41می فرماید: مثل آنان كه دوستان و سرپرستانی غیر خدا انتخاب كرده و به آنها اتكا كرده اند مثل عنكبوت و خانه عنكبوت است، سست ترین خانه ها خانه عنكبوت است. این آیه ناظر به این است كه غیر خدا را نمی توان تكیه گاه قرار داد، اگر غیر خدا تكیه گاه قرار بگیرد سست و بی پایه است. با تقلید و تلقین و ایجاد عادت موقتا می توان افرادی فداكار و با گذشت تربیت كرد اما این نوعی اغفال است همه را برای همیشه از راه نادرست نمی توان برد. سوره ابراهیم آیه 27 می فرماید: خداوند اهل ایمان را بر سخن حق و درست برای همیشه در دنیا و آخرت ثابت و پابرجا و تزلزل ناپذیرنگه می دارد.
و همچنین راجع به بی ایمانی در سوره ماعون آیه 1-3 می فرماید آیا دیدی آن كس را كه دین را دروغ می داند؟ او همان كس است كه با بی رحمی یتیم را از خود طرد می كند، عنایتی ندارد به اینكه فقرا سیر بشوند، دیگران را به سیر كردن گرسنگان و بینوایان وادار نمی كند. این آیات می خواهد بیان كند آن كه پشت به دین كرده به همه فضیلت ها پشت كرده است، آنكه عاطفه دینی و ایمانی را كه مبنا و اساس و پشتوانه و منطق انسانیت است از دست داده انسانیت و عواطف انسانی را از دست داده است.
منبع:پرسمان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .