تبیان، دستیار زندگی

گناهان جنسی بعد از ازدواج

نیاز جنسی همانند نیاز به غذا یکی از نیازهای فیزیولوژیکی انسان است که برای ارضاء مطلوب خویش به سراغ ازدواج می‌رود؛ اما در این میان افرادی هستند که علارغم متاهل شدن برای ارضاء نیاز جنسی خود به دنبال راه‌های نامطلوبی از قبیل نگاه‌های حرام به دیگران، خوش و بش و ارتباط با نامحرم، نت گردی‌های جنسی، پرنوگرافی، خودارضایی و... می‌روند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گناهان جنسی بعد از ازدواج

نیاز جنسی همانند نیاز به غذا یکی از نیازهای فیزیولوژیکی انسان است که باید ارضاء شود؛ اما همانطور که انسان گرسنه برای سیر شدن به دنبال غذای مناسب می‌رود و از غذاهای فاسد دوری می‌کند، در ارضاء نیاز جنسی نیز برای ارضاء مطلوب خویش به سراغ ازدواج می‌رود.
اما در این میان افرادی هستند که علارغم متاهل شدن برای ارضاء نیاز جنسی خود به دنبال راه‌های نامطلوبی از قبیل نگاه‌های حرام به دیگران، خوش و بش و ارتباط با نامحرم، نت گردی‌های جنسی، پرنوگرافی، خودارضایی و... می‌روند. در اینجا چند مسئله قابل طرح است؛ اول اینکه چه عواملی باعث می‌شود که فرد بعد از ازدواج به سراغ ارضاء نیاز جنسی از غیر همسر خود برود؟ دوم اینکه چرا بعضی ها با این که ازدواج می‌کنند بی‌حیاتر و بی‌دین‌تر می‌شوند و حال آنکه انتظار این است که عکس این عمل اتفاق بیافتد؟ و سوم اینکه برای رهایی از این مسئله چه کاری باید کرد؟ و چهارم اینکه دیگران با این افراد چگونه باید برخورد کنند؟ این مسائل را در ضمن پاسخگویی به سوالی که یکی از کاربران با عنوان «ازدواج و بی حیایی» در انجمن مطرح کرده است بررسی خواهیم کرد.
سوال: سلام چرا بعضی‌ها بعد از اینکه ازدواج می‌کنند، بی‌حیاتر و بی‌دین‌تر می‌شوند وحال آنکه باید عکس این باشد. بااین جور آدمها که غرق در هوای نفس هستند چطوری باید برخورد کرد؟
پاسخ:سلام علیکم
سوال شما در دو بخش پاسخ داده می‌شود:
بخش اول:
چرا بعضی‌ها بعد از اینکه ازدواج می‌کنند، بی‌حیاتر و بی‌دین‌تر می‌شوند وحال آنکه باید عکس این باشد ؟
پاسخ:
در نگاه اول توقع بر این است که وقتی فردی متاهل شد غریزه جنسی‌اش به نحو صحیح ارضا شده و بتواند نسبت به شهوات خود کنترل داشته باشد و در نتیجه بر حیا و عفت و دینداری‌اش افزوده شود و از آنجا که در روایت داریم که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ، فَلْیَتَّقِ‏ اللَّهَ‏ فِی‏ النِّصْفِ‏ الْبَاقِی[1]؛ هر كس ازدواج كند نیمى از دین خویش را نگاه داشته است، پس باید در حفظ نیمه دیگر آن تقوى پیشه كند» این مسئله بیشتر مورد انتظار قرار خواهد گرفت. اما با دقت در همین روایت و واقعیت های موجود، نکات زیر می‌تواند تعدیل کننده و تکمیل کننده این توقع باشد:
1- درسته که با ازدواج شهوت از راه صحیح ارضا می‌شود و زمینه گناهان مرتبط با این مسئله را کاهش می‌دهد؛ اما منظور از نگه داشتن نصف دین فقط مسایل جنسی نیست بلکه برخی امور مثلا عبور از منیت و خود خواهی و خودبینی به دیدن دیگری(همسر و فرزندان) و یا تلاش برای امرار معاش برای خانواده و نیز خانه داری همسر که اجر جهاد در راه خدا را دارد و ...نیز شامل می‌شود. همه این امور که از مصادیق دینداری است با ازدواج ایجاد می‌شود و کسی که ازدواج نکرده باشد نمی‌تواند این بخشها از دین داری را برای خود داشته باشد.
2- با توجه به اینکه کامل انسان با آزادی اراده و اختیار او شکل می گیرد و انسان در هر لحظه و در همه شرایط (از جمله مسایل جنسی در دوران تاهل) در حال آزمایش است لذا در قسمت دوم روایت به تقوی سفارش شده است.
3- در این میان نباید از نقش برخی عوامل از جمله تماشای فیلمها و تصاویر تحریک آمیز در از بین بردن حیا و دین غافل شد.
4- یکی از علتهایی که برخی افراد حتی بعد از ازدواج نمی‌توانند حیا و عفت خود را حفظ کنند و دچار برخی مسایل غیر اخلاقی می‌شوند عدم آشنایی با مهارتهای زناشویی اعم از مهارتهای ارتباطی و خصوصا مهارتهای خاص اتاق خواب همسران است، حتی در بعضی از مراجعین مشاهده شده است که برخی اختلالات جنسی خود یا همسر و عدم پیگیری جهت درمان آن باعث شده که فرد برای ارضاء نیاز جنسی به مسایل خلاف شرع رو بیاورد.
5- از آنجا که انسان با ازدواج کردن چشم و گوشش نسبت به مسایل جنسی بیشتر باز شده و با این مسئله بیشتر روبرو می‌شود؛ لذا همین مسئله باعث می‌شود که گفتگو و بیان مسایل جنسی برایش عادی‌تر و راحت‌تر شود، بنابراین نقش تقوی در این زمینه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و چنانچه تقوا و خویشتن داری نباشد بی‌حیایی بیشتر خواهد بود.
در مورد بخش دوم سوال:
بااین جور آدمها که غرق در هوای نفس هستند چطوری باید برخورد کرد؟
پاسخ:
در برخورد با اینگونه افراد وظیفه شما این است که با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر و از سر دلسوزی و مهربانی او را راهنمایی بفرمایید. حتی در برخی موارد لازم است فرد به مشاور روانشناس مراجعه کند، که در این صورت باید او را راهنمایی کنید. اما به صورت کلی و اجمالی باید بگوییم که اینگونه افراد در مرحله اول باید علل و عوامل روی آوری به سمت ارضاء نیاز جنسی از راه غیر همسر را که در نکات گفته شده اشاره شد را شناسایی و از آنها دوری کنند .
موفق باشید.
پی نوشت:
[1]. الأمالی، شیخ طوسی، دار الثقافة، قم،1414 ق، ص،518.
منبع:
سایت رهروان ولایت



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.