تبیان، دستیار زندگی

تفاوت میان افراد با انگیزه و افراد معمولی

افراد با انگیزه چه خصوصیاتی دارند؟

افراد با انگیزه همیشه یک قدم از دیگران جلو هستند و سعی می‌کنند وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهند. موفقیت برای آن‌ها بالاترین اولویت را دارد. اعتماد‌به‌نفس و خودکفایی از دیگر ویژگی آن‌هاست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
افراد با انگیزه چه خصوصیاتی دارند؟
افراد با انگیزه همیشه یک قدم از دیگران جلو هستند، به نتایج بهتر و جالب‌تری دست می‌یابند و باعث شگفتی افراد معمولی می‌شوند. در واقع انگیزه‌ی قوی و روحیه‌ی مستحکم آن‌ها یک قابلیت و ویژگی محسوب می‌شود که البته دستیابی به آن کار ساده‌ای هم نیست.
البته تبدیل شدن به یک فرد با انگیزه کاری دور از دسترس و غیر قابل انجام هم نیست و فقط نیاز به تلاش دارد. در این رابطه باید گفت: افراد بی‌انگیزه، تنبل و افرادی که از انجام دادن وظایف خود بیزار هستند نیز می‌توانند با تلاش و تمرین، به فردی با انگیزه، کوشا و با پشتکار کافی تبدیل شوند.

ما در این مقاله تبیان به برخی از ویژگی‌های افراد با انگیزه خواهیم پرداخت و تفاوت‌های افراد با انگیزه با افراد معمولی را بررسی خواهیم کرد. 

1- افراد با انگیزه روی هدف خود متمرکز می‌شوند

این افراد معمولا هیچ عذر و بهانه‌ای را در انجام اهداف خود نمی‌پذیرند و همه‌ی آن‌ها را نادیده می‌گیرند و تمرکز خود را روی رسیدن به هدف و انجام وظیفه‌ی خود معطوف می‌کنند. بهانه‌های مثل امروز هوا بارانی است، سرد است، گرم است، گرسنه هستم، خسته هستم و یا بسیاری از سایر عذر و بهانه‌ها هیچ معنایی برای افراد با انگیزه ندارد و بالاترین اولویت خود را به اهداف خود

 شکست یک بخش جدانشدنی از موفقیت و پروسه‌ی رسیدن به موفقیت است. اگر شکست نباشد، موفقیتی هم نخواهد بود.

داده‌اند. یک فرد با انگیزه مثل یک انسان کور و کر، تمامی منطق‌ها، توجیه‌ها و بهانه‌ها را نادیده می‌گیرد و تنها برای هدفش تلاش می‌کند.

2- فقط بر روی انگیزه تکیه نمی‌کنند

اگر فکر می‌کنید افراد با انگیزه برای رسیدن به اهدافشان فقط بر روی انگیزه خود تکیه می‌کنند سخت در اشتباه هستید. افراد با انگیزه هم اگر بدون تدبیر و تعقل دست به انجام کاری بزنند به احتمال زیاد با شکست مواجه خواهند شد. در نتیجه داشتن انگیزه، شرط کافی برای رسیدن به موفقیت نیست. افراد با انگیزه برای رسیدن به هدف خود تمرین می‌کنند، نظم و انظباط خود را در انجام کارها و مراحل کار افزایش می‌دهند و از انگیزه خود برای رسیدن به بهترین نتیجه استفاده می‌کنند. پس یادمان باشد اگر برای انجام کاری، انگیزه داریم، از این انگیزه استفاده کنیم تا به بهترین نتیجه ممکن دست یابیم و مسیر درست را انتخاب کنیم.

3- روی اهداف دراز مدت تمرکز می‌کنند

تقریبا تمام افراد با تجربه می‌دانند که دستیابی به موفقیت و رسیدن به آن چیزی که می‌خواهیم، خیلی زود اتفاق نخواهد افتاد. در واقع اگر هدفی که در پی آن هستیم، هدفی ارزشمند و باشد، باید برای آن وقت گذاشت و تلاش فراوان کرد چرا که اگر رسیدن به آن آسان بود دیگر هدف نام نمی‌گرفت و تبدیل به یک کار معمولی و یا روزانه می‌شد.

خوب است بدانیم که افراد با انگیزه، رسیدن به دستاوردهای با ارزش اما طولانی مدت را ترجیح می‌دهند به خوشی‌ها و دستاوردهایی که سریع به‌دست می‌آیند و سریع هم از بین می‌روند. در واقع افراد با انگیزه قدرت صبر، تحمل و بینش خود را پرورش داده‌اند. یکی از بارزترین مثال‌ها برای افراد با انگیزه، کسانی هستند که دائما کار می‌کنند ویا به باشگاه‌های ورزشی می‌روند و ورزش می‌کنند. در مقابل آن‌ها هم، افرادی هستند که زمان خود را دائما در شبکه‌های اجتماعی هدر می‌دهند. این‌گونه افراد در پی انجام کاری هستند که نتیجه‌ی آن‌را همین حالا دریافت کنند و از صبر کردن برای رسیدن به هدف بیزار و عاجز هستند. در نتیجه معمولا به نتایج بزرگ دست نخواهند یافت.

4- از شکست برای رسیدن به موفقیت استفاده می‌کنند

شکست یک بخش جدانشدنی از موفقیت و پروسه‌ی رسیدن به موفقیت است. اگر شکست نباشد، موفقیتی هم نخواهد بود. بدیهی است تا زمانی که هدفی نداشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاشی هم نکنیم، نه شکستی در کار خواهد بود و نه موفقیتی. افراد سخت‌کوش می‌دانند که با انتخاب یک هدف و استارت رسیدن به آن هدف در واقع یک ریسک شکست خوردن را برای خود ایجاد کرده‌اند. اما واقعیت این است که هر تلاشی در این مسیر، شما را به هدفتان نزدیک‌تر و هر شکستی باتجربه‌تر خواهد کرد.

5- افکار و انرژی منفی را از خود دور می‌کنند

افکار و انرژی‌های منفی، باعث تخریب و نادیده گرفتن قابلیت‌ها و توانایی‌هایمان خواهد شد. در نتیجه این امر، انگیزه از بین خواهد رفت و اعتماد به نفس کاهش خواهد یافت. افراد موفق و با انگیزه، انرژی‌ها و افکار منفی را به خوبی مدیریت می‌کنند.

6- خودباور و خودکفا هستند

این خودکفایی و خودباوری باعث می‌شود افراد با انگیزه در زمان‌هایی که انگیزه کافی برای انجام کاری ندارند، صدمه ندیده و از این زمان‌ها به خوبی عبور کنند. همچنین برای داشتن انگیزه هیچ نیروی محرک ویا دلیل و بهانه‌ای نیاز ندارند و خود هدف برای رسیدن به هدف برایشان کافی است.

البته افراد با انگیزه خصوصیات متعدد دیگری نیز دارند که ما در اینجا به بیان بخشی از آن‌ها پرداختیم. شما می‌توانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران تبیان در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.