تبیان، دستیار زندگی

سلاحی که از موشک و بمب اتم مؤثرتر است

از نتانیاهو چه می‌ توان آموخت؟

هدف او از این پیشنهادات این است که رقص و آواز هنرپیشگان بالیوود در خیابان های تل آویو و اورشلیم صدای ضجه مادران غزه را بپوشاند. او در صدد است با صنعت سرگرمی و لهو لعب فکر و زندگی انسان ها را از مسیر حق و شناخت حقایق منحرف کند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اخلاق حرفه ای، نتانیاهو، اخلاق و عرفان اسلامی، اخلاق رسانه، اختلاط حق و باطل، جنگ نرم، شناخت حق
این روزها با سکانسی از عکس ها و فیلم هایی مواجه هستیم که رییس بزرگترین کارخانه آدم‌کشی یعنی نتانیاهو به کشوری که از لحاظ ساخت فیلم‌های عاشقانه خوب توانسته دنیا را سرگرم خود کند سفر می‌کند و با بزرگان هنری آن کشور عکس سلفی می اندازد؛ چرا که او می داند جنگ تصویرها به اندازه جنگ موشک ها مهم است. او می‌داند تصویرها می توانند حق را باطل نشان دهند.
و این درست همان رفتاری است که قرآن کریم به خطر آن هشدار داده است: «وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (1) و حق را با باطل نپوشانید و حقیقت را كتمان نكنید، با آنكه مى ‏دانید.
كه نتیجه این نوع رویکرد و رفتار چنین خواهد بود که مردم دچار جهل و غفلت یا شك و تردید مى ‏شوند و این بزرگ‌‏ترین ظلمى است كه به بشریت می شود.
در این رابطه امیرمؤمنان على علیه‌السلام مى‌‏فرماید: اگر باطل، خالصانه مطرح شود، جاى نگرانى نیست (چون مردم باطل بودن آن را مى ‏فهمند و خود آن را ترك مى ‏كنند)، و اگر حق نیز خالصانه مطرح شود، زبانِ مخالف بسته مى ‏شود و مردم آن را مى ‏پذیرند، خطر آنجاست كه حق و باطل چنان به هم آمیخته شود كه مردم سرگردان شده و زمینه تسلّط شیطان فراهم گردد. (2)
و این درست نقطه ای که است که می خواهیم در ادامه در جایی از کلام به آن بپردازیم.
نتانیاهو  به هنرمندان بالیوود وعده سرمایه گذاری مالی می‌دهد و از آنها می‌خواهد فیلم‌‌های خود را در اسراییل فیلمبرداری کنند.
هدف او از این پیشنهادات این است که رقص و آواز هنرپیشگان بالیوود در خیابان های تل آویو و اورشلیم صدای ضجه مادران غزه را بپوشاند. او در صدد است با صنعت سرگرمی و لهو و لعب فکر و زندگی انسان ها را از مسیر حق و شناخت حقایق منحرف کند. (3)

اهمیت جنگ نرم و جنگ سخت

نکته ی دیگری که در رفتارها و مدیریت او نمایان است، اهمیت دادن به جنگ نرم است؛ او اهمیت جنگ نرم را با جنگ سخت برابر می داند؛ جنگ نرم را در مسیر تولید خبر و فیلم سازی و تصویر و ابلاغ داشته ها و برای آنچه که می خواهد خوراک ذهن ها و زندگی های مردم بکند برنامه‌ریزی‌های کلان کرده است؛ و این همان نکته ی اصلی است که باید از او در مسیر تحقق آرمان خود از او یاد بگیریم.
امروز مهم ترین ابزار جنگ بین قدرت‌ها در دنیا، رسانه است. حتی قدرت های بزرگ هم با رسانه‌ها کار می کنند. امروز تاثیر رسانه‌ها و تلویزیون‌ها و هنرها و این شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانی اینترنتی از سلاح و موشک و بمب اتم بیشتر است . (4)
نتانیاهو و بسیاری از هم فکرانش در بزرگترین کارخانه تولید تصویری جهان یعنی هالیوود سهام عمده‌ را به خود اختصاص داده اند. صاحبان بسیاری روزنامه ‌های اصلی غربند و در خبرگزاری های مهم نفوذ جدی دارند.
امروز بسیاری از شبکه‌ها و خبرهایی که دست به دست میلیارها انسان رد و بدل می شود از منشأ نفوذ این شبکه هاست و همین شبکه ها شده اند مرکزی برای مخلوط شدن حقایق و باطل‌ها، زمینه‌هایی برای تشویش و تردیدهای مردم و در نتیجه تسلط شیطان؛ همان نکته‌ای که امیرمؤمنان علی علیه‌السلام به آن اشاره داشته است.


در مسیر ابلاغ رسالت؛ چقدر در جهان نقش داشته و داریم؟

به واقع ما چقدر در جایگاهی که قرار داریم توانسته‌ایم از طریق صدای رسانه، بر رسانه هایی که الان بر جهان حاکمیت دارند غلبه داشته باشیم؟
آیا این همان ابلاغی نیست که خداوند این گونه اهمیت آن را به پیامبر اسلام بیان کرده اند؛ «ما عَلَی الرَّسُولِ إِّلَا اْلَبَلاغُ وَالَّلهُ یعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَمَاَ تکْتُمُونَ؛ بر پیامبر [خدا وظیفه ای] جز ابلاغ [رسالت ] نیست و خداوند آنچه را آشکار و آنچه را پوشیده می دارید می داند.»(5)
آیا در مسیر ابلاغ حقایق و معرفی باطل‌ها موفق بوده‌ایم؟ در این مسیر، اعتماد مخاطبان حقیقت طلب را جلب کرده‌ایم؟ چقدر استواری و سدید بودن کلام را در رسانه هایمان به الگوگیری از کلام الله مجید به کار برده ایم؟!؛ (وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیدًا) (6)؛ سخن استوار بگویید. چقدر در بیان اخبار از دروغ و تزویر و پنهان کاری های بیهوده به دور بوده ایم؟
آیا غیر از این است که رسانه دین مدار نیازی به استفاده از ابزارها و شیوه های غیر متقن و غیر حق و دروغگویی ندارد؟ و استفاده از شیوه های تبلیغی نادرستی چون: انواع مغالطات، شارلاتانیسم مطبوعاتی و هیاهو و غوغا سالاری مطبوعاتی، ایجاد فضاهای روانی مجازی، قلب واقعیت ها و واژگون نمایی حوادث، تحلیل های غلط و غرض آلود و ده‌ها حقه مطبوعاتی و رسانه ای، از نشانه‌های رسانه‌هایی است که بر محور دین نیستند؟
به واقع ما که ادعای داشتن رسانه دین مدار هستیم، این گونه عمل کرده ایم؟

کلام آخر

در جنگ های برون مرزی، جنگ بر سر خاک و جان و حریم فیزیکی مملکت و کشورها خوب، جانانه و شجاعانه مبارزه و دفاع می کنیم اما جنگ نرم که می رسد، گویی در برزخی قرار می گیریم که نمی دانیم چه می کنیم و چه باید بکنیم...
آیا فراموش کرده ایم که به حکم بیان قرآن کریم دشمنان همواره در جنگ با ما هستند: و لایزالون یقاتلونكم حتی یرّدوكُم عَنْ دینِكُم إن استطاعُوا" (7) (واژه لایزالون، دلالت بر استمرار دارد و گویای این است كه دشمنان همیشه با شما در جنگ هستند منتهی بسته به شرایط مكانی و زمانی نوع این جنگ ممكن است متفاوت باشد. گاهی جنگ، جنگ نظامی است و گاهی جنگ فرهنگی و نرم.)

پی نوشت:
1-  بقره، 42
2- نهج ‏البلاغه، كلام 49
3- به نقل از علی علیزاده
4- امام خامنه ای ۱۳۸۳/۲/۲۸
5- مائده: 99
6- احزاب: 70
7- بقره: 217

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.