تبیان، دستیار زندگی

انتقاد نجفی از وضعیت آشفته اکران

اعتصاب غذا برای یک فیلم

پس از آنکه فیلم مجید مجیدی که قرار بود تا انتهای سال روی پرده باقی ماند، به فیلم اکران نوروزی تبدیل شد، احمد نجفی تهیه کننده فیلم «من یک ایرانی‌ام» در اعتراض به این وضعیت راهی وزارت ارشاد شد. عصبانیت نجفی تا آنجا پیش رفت که گفت اگر این مشکل حل نشود اعتصاب غذا خواهد کرد! انتشار فیلمی از اعتراض نجفی در وزارت ارشاد این اتفاق را رسانه‌ای کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
احمد نجفی
در حالیکه پیش تر اخبار ضد و نقیضی در مورد اکران فیلم «آن سوی ابرها» مجید مجیدی در بسیاری از رسانه ها منتشر شده بود، روز گذشته سخنگوی شورای صنفی نمایش به طور رسمی از ثبت قرارداد دو فیلم «آن سوی ابرها» و «بدون تاریخ بدون امضا» خبر داد و اعلام کرد که این دو فیلم از 25 بهمن ماه در سینماهای کشور به نمایش درخواهند آمد و اگر کف فروش آنها حفظ شوند ادامه اکران آن به نوروز 97 هم خواهد رسید.
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش هفته پیش درباره اعتبار قراردادهای شورای صنفی نمایش تا ۲۷ اسفندماه توضیح داده بود: «آئین نامه شورای صنفی نمایش در سال ۹۴ دو ساله تنظیم شد و باید آئین نامه شورا دوباره تدوین شود. قرارداد فیلم‌ها براساس آئین نامه تدوین شده تا ۲۷ اسفندماه اعتبار دارد و هیچ فیلمی امکان اکران در نوروز را با آئین نامه فعلی ندارد. باید آئین نامه جدید تدوین شود تا بتوانیم قرارداد فیلم‌های نوروزی را به ثبت برسانیم».
فرجی که مدیر پخش سینماهای حوزه هنری است درباره اکران‌فیلم‌ها از ۲۵ بهمن گفته بود هر فیلمی در بهمن و اسفند اکران شود، به اکران نوروزی گره نمی‌خورد و صاحبان آثار از این که فیلم‌شان تا ۲۷ اسفندماه امکان اکران دارند مطلع هستند. او خبر از تدوین آئین نامه جدید شورای صنفی نمایش بعد از جشنواره فیلم فجر داده بود.
قبل تر نیز فرجی از ادامه داشتن اکران دیگر فیلم‌های روی پرده در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر گفته بود و اینکه اکران فیلم‌ها، در روزهای باقی مانده تا جشنواره و در زمان برگزاری جشنواره در سینماهایی که فیلم‌های این رویداد در آن‌ها نمایش داده نمی‌شود همچنان ادامه خواهد داشت.
اما ماجرا از اکران فیلم «آن سوی ابرها»ی مجیدی شروع شد. فرجی درباره اینکه آیا قرار است فیلم مجید مجیدی در اکران نوروزی گنجانده شود، گفته بود: «قراردادی که در حال حاضر ثبت شده است براساس تعداد هفته‌های نمایش و کف فروش فیلم خواهد بود. هر چقدر بفروشد طبق آیین‌نامه ادامه خواهد داشت. این فیلم در اسفند اکران می‌شود و ادامه فروش هر فیلم منوط به تعداد هفته و کف فروش است.»
در کنار این حواشی این نکته هم قابل توجه است که «آن سوی ابرها» فیلمی خارجی زبان است که در آن بازیگران هندی جلوی دوربین رفته اند و ا الان نمی شود پیش بینی قابل اعتمادی از فروش آن داشت.

عصبانیت نجفی تا اعتصاب غذا

پس از آنکه فیلم مجید مجیدی که قرار بود تا انتهای سال روی پرده باقی ماند، به فیلم اکران نوروزی تبدیل شد، احمد نجفی در اعتراض به این وضعیت تاکید کرد که اعتصاب خواهد کرد و از طریق دادگاه فرهنگ و رسانه پیگیر حق خود می شود.
بعد از پخش فیلمی از اعتراضات نجفی و رسانه ای شدن این اتفاق اودر گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «شورای صنفی نمایش هیچ کاری برای اکران فیلم ها انجام نمی دهد و من از شما می خواهم که بروید و ببینید از ابتدای سال گذشته تاکنون چه فیلم هایی اکران شده است.
وی ادامه داد: شورای صنفی نمایش می خواهد فیلم مرا نابود کند درحالیکه «من یک ایرانی ام» درباره غرور ملی است. البته اعتراض من فقط برای خودم نیست و برای همه فیلم ها اقدام کرده ام چرا که همه فیلم ها دچار نوعی مافیای اکران شده اند.
تهیه کننده فیلم «من یک ایرانی ام» درباره اعتراض خود عنوان کرد: این شورای صنفی نمایش باید ابطال شود و به ما ثابت شده است که هیچ گروهی به صورت خصوصی نمی تواند فعالیت سینمایی درستی برای این کشور انجام دهد و بهتر است این مساله هم دست خود وزارت ارشاد باشد. من رسما به آقای اسعدیان می گویم که جواب این ظلم را خواهید دید و از شورای صنفی نمایش شاکی هستم».

وساطت رئیس سازمان سینمایی

حضور احمد نجفی در سازمان سینمایی و دادخواهی نسبت به عملکرد شورای صنفی نمایش منجر به دیدار او با محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی شد.
در پی این دیدار مطرح شد که جلوگیری از اجحاف در حقوق هر یک از طرفین (صاحبان فیلم و صاحبان سینماها) یک ضرورت است و در مورد اخیر مقرر شد یکی از اعضای مطلع صنف به عنوان مرضی الطرفین مطالبات احمد نجفی را دنبال و نتیجه را اعلام کند.
در آخر هم  اعتراضات آشکار احمد نجفی تهیه کننده فیلم «من یک ایرانی ام» در شورای اکران و حمله به شورا به خاطر اینکه زمانی نامناسب را به اکران فیلمش اختصاص داده با قول پیگیری ماجرا توسط محمدمهدی حیدریان همراه شد.

چند واکنش

سیدضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان و از اعضای شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس: با نظر  رئیس سازمان سینمایی موظف به برگزاری جلسه‌ای با حضور احمد نجفی تهیه‌کننده  شدیم. به نکات مثبتی در جلسه دست یافتیم و با نظر مساعد تهیه کننده فیلم از ۱۸ بهمن ماه اکران می‌شود و هیچ شرطی برای نمایش فیلم قرار داده نشد.
می‌شد با مساعدت اعضای شورای صنفی نمایش این اعتراضات به وجود نیاید اما به هر حال با نظر به تولید فیلم در بخش خصوصی و این مهم که یک فیلم با مضمون ملی است امیدواریم به خوبی اکران شود و بتواند مخاطب را با خود همراه کند.
در پی این اتفاق مطرح شد که جلوگیری از اجحاف در حقوق هر یک از طرفین (صاحبان فیلم و صاحبان سینماها) یک ضرورت است و در مورد اخیر مقرر شد یکی از اعضای مطلع صنف به عنوان مرضی الطرفین مطالبات احمد نجفی را دنبال و نتیجه را اعلام کند.

همایون اسعدیان از اعضای شورای پروانه نمایش در گفت‌گو با خبرگزاری ایسنا: این موضوع واقعیت ندارد و اگر قرار باشد تصمیم جدیدی برای اکران این فیلم بگیریم در جلسه  بعدی شورای صنفی نمایش یا یک جلسه فوق العاده اتخاذ خواهد شد. رییس شورای صنفی نمایش تاکید کرد که مواضع رسمی این شورا از طریق سخنگوی آن اعلام می شود.


منابع: ایسنا/ مهر/ تابناک