تبیان، دستیار زندگی

قرآن و ماه رمضان

هدایت كامل متقین، وابسته به بهره مندى از قرآن است: «الم ذلِكَ الْكِتابُ لارَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ»[2] ؛ «الم این كتابى است كه در [ حقانیت] آن هیچ تردیدى نیست [ و] مایه هدایت تقواپیشگان است».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


قرآن و ماه رمضان

قرآن و ماه رمضان

 با استفاده از آیات و روایات، به روشنى ثابت مىشود: روزه اگر چه عبادت مهمى است و داراى ثواب بسیار است؛ اما مقدمهاى براى رسیدن به مرحله تقوا است: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» «اى كسانى كه ایمان آوردهاید! روزه بر شما مقرر شده است، همانگونه كه بر كسانى كه پیش از شما [ بودند] مقرر شده بود، باشد كه پرهیزگارى كنید».
هدایت كامل متقین، وابسته به بهرهمندى از قرآن است: «الم ذلِكَ الْكِتابُ لارَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ» «الم این كتابى است كه در [ حقانیت] آن هیچ تردیدى نیست [ و] مایه هدایت تقواپیشگان است».
از این رو فضیلت مهم ماه رمضان، به نزول قرآن در این ماه است: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنّاسِ» ماه رمضان [ همان ماه] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است كه مردم را راهبر است».
از این رو رابطه خاصى بین قرآن و ماه رمضان وجود دارد. همان طور كه در فصل بهار، عالم طبیعت و انسان شادابى خاص و حیات مجددى پیدا مىكند، قرآن نیز بهار دلها است كه با خواندن و یادگیرى و فهمیدن معارف آن، دلها همواره زندگى ویژهاى مىیابد. امام على علیهالسلام مىفرماید: «تعلّموا كتاب الله تبارك و تعالى، فانه احسن الحدیث و ابلغ الموعظة، و تفقهوا فیه فانه ربیع القلوب» «كتاب خداوند ـ تبارك و تعالى ـ را یاد بگیرید؛ زیرا آن زیباترین گفتار و رساترین موعظهها است و فهم در قرآن پیدا كنید؛ زیرا آن بهار دلها است». بنابراین رابطه قرآن با ماه رمضان، خیلى عمیق است و انسان با خواندن و یادگیرى قرآن و تدبیر و تعمیق در آن، در این ماه مىتواند به حیات طیبه رسیده و شب قدر را ـ كه با حقیقت قرآن متّحد است ـ درك كند و بنابر فرمایش رسول خدا صلىاللهعلیهوآله (در خطبه جمعه آخر ماه شعبان)، خواندن یك آیه از قرآن در ماه رمضان، معادل با ثواب یك ختم قرآن، در ماههاى دیگر است
منبع:پرسمان
 
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .