تبیان، دستیار زندگی

طرح مسکوت شده ازدواج آسان

بهانه های بی دلیل دم بخت ها

حساب و کتاب هزینه های ازدواج، کاری با جوانان و حتی خانواده های آنها کرده است که به طور کلی قید زن گرفتن یا شوهر کردن را زده اند. به جایی رسیده ایم که می توانیم قید پیدا کردن شریک زندگی را بزنیم اما نمی توانیم از تشریفات پرهزینه برگزاری مراسم های ازدواج گذر کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ازدواج آسان


 سهل انگاری است اگر کاهش ازدواج را  فقط مختص به هزینه های یک شب مراسم عروسی در نظر بگیریم. جوانان فقط این یک شب را دلیلی برا ازدواج کردن نمی دانند، بلکه این را اول راه می دانند. به هزینه های بعد از مراسم عروسی، وام هایی که برای گرفتن تالار و پول پیش خانه از بانک و اقوام قرض گرفته اند هم فکر می کنند. و همه این ترس های مالی مانع ازدواج آنها شده است.

این مراکز در پی برگزاری یک جشن ساده آبرومندانه برای جوانانی بود که در گرفتن مراسم های ازدواج دچار مشکل هستند.زوج هایی که به این کانون مراجعه می کنند، معمولا می توانند تمام نیازهایشان را در این طبقه رفع کنند و اگر هم بیش از این می خواهند می توانند با پرداخت مبلغی بیشتر مراسمی باب سلیقه خود برگزار کنند


 حرف های زیادی از برگزاری ازدواج آسان شده است. عده ای آن را مساوری برگزاری جشن عروسی با تعداد مهمان های کم در خانه پدری و عده ای دیگر نگرفتن عروسی و رفتن به یک سفر می دانند.
همه پدر و مادرها آرزو دارند یک روز دخترشان را در لباس عروس و پسرشان را در لباس  دامادی ببینند و همچنین خود دختران و پسران نیز این آرزو را دارند و در ذهن خود برای چنین شبی برنامه ریزی های مختلفی می کنند. عرف جامعه به صورتی درآمده است که عروس و داماد یک شب مراسمی را برگزار کنند و یک شام به اقوام و خویشاوندان خود بدهند و اگر قرار است فامیل هدیه ای به آنها بدهد در هماان شب تقدیم کنند. اما کم و کیف برگزاری آن در مناطق و خانواده های مختلف متفاوت است. در جامعه طبقاتی ایران که عده ای حساب بانکی بالایی دارند و برگزاری یک مراسم عروسی در هتل های گران قیمت با ریخت و پاش های فراوان حقوق یک ماه فرد هم نمی شود مرجعی برای کسانی شده است که باید حقوق یک یا چند سال خود را جمع کنند تا بتوانند یک مراسم ساده برگزار کنند.

سازندگان یک شب خاطره انگیز
 با کاهش ازدواج و دلایلی که جوانان بر سر راه آن می دانستند، در سال 1383 تعداد 5 نفر از کسبه بازار که دستی در کار خیر داشتند، تصمیم به تاسیس موسسه‌ای خیریه به منظور تشویق جوانان به ازدواج کم‌خرج و رفع موانع پیش روی آنها در امر ازدواج گرفتند. اقدامات این موسسه که به نام پیوند دو گل ثبت شده بود در راستای تامین جهیزیه برای نوعروسان و برگزاری مراسم عروسی و نامزدی انجام می شد. مراجعه‌کنندگان با پرداخت 300 هزار تومان می‌توانستند تالار،‌ خنچه عقد، آرایشگاه، فیلمبردار و عکاس، کارت دعوت و ‌پذیرایی از 100 نفر با میوه و شیرینی در تالار را صرفا در استان‌های تهران و البرز برگزار کنند. از سوی دیگر درمورد سفر ماه‌عسل نیز، هزینه سفر سوریه و کربلا برای متقاضیان به صورت 20 درصد نقد و الباقی در اقساط 12 تا 24 ماهه دریافت می‌شد.  و از سال 91 به  منظور ترویج ازدواج آسان در بین جوانان نخستین تالارهای عروسی با هزینه های مناسب احداث شد.

این کانون ها با برخی از تالارهای عروسی، آتلیه ها، مزون ها، سالن های زیبایی و مراکز فروش لوازم خانگی قرارداد بسته اند. به همین دلیل اگر زوج های جوان از طریق این کانون ها برای برگزاری مراسم اقدام کنند؛ مشمول تخفیفات ویژه ای خواهند شد. از سوی دیگر خدمات این مراکز کاملا ساده و به دور از تشریفات مرسوم است. اتاق عقد و سالن ساده و به دور از تشریفات، منوی غذایی شامل تنها یک نوع غذا، آتلیه و عکاسی بدون آلبوم دیجیتال، لباس های عروس خریداری شده و آماده ی ارائه به متقاضیان، و سالن های آرایشی که با کانون طرف قرارداد هستند و هزینه های کمتری از زوج جوان درخواست می کنند.
جهیزیه هایی که از طریق این کانون ها ارائه می شود؛ تنها شامل اقلام ضروری زندگی آبرومند است و از هیچ گونه بریز و بپاش اضافی در آن خبری نیست.

از ابتدای شروع این طرح بسیاری از افراد معتقد بودند که چون برگزاری یک جشن عروسی با این هزینه کم امکان پذیر نیست، درنتیجه سطح کیفی برگزاری آن بسیار پایین است. عده ای که تمایل داشتند که سری به این مراکز برای گرفتن جشن عروسی خود بزنند، از اینکه اقوام متوجه این موضوع شوند خجالت زده و از این طرح استفاده نمی کردند. این افراد تنها قربانی تفکر اطرافیان راجع به خود می شوند! در واقع آنها به منفعت شخصی خود فکر نمی کنند!

تالارها و کانون هایی که متولی برگزاری چنین مراسم هایی بودند هیچ گونه لوگو یا حرفی مبنی بر اینکه جز طرح ازدواج آسان هستند سخنی به میان نمی آورند. و البته باید گفت که افراد به اندازه پولی که هزینه می کنند باید انتظار خدمات را نیز داشته باشند. زوجینی که به این مراکز مراجعه می کنند نباید توقع چندین نوع غذا و دسر ، فیلم برداری های سینمایی با کلیپ های لب ساحل از عروس و داماد را داشته باشند چرا که هدف اصلی آنها برگزاری یک جشن عروسی ساده برای جوانانی است که به بهانه های هزینه های آن از تشکیل خانواده سرباز زدند.

در شهرهای مختلف، جوانان زیادی از این طرح استقبال کردند چرا که با هزینه کم می توانند شب خاطره انگیز خود را بدون دغدغه های قسط های فردای آن با شادی سپری کنند.  همانند دیگر سالن ها و مراسم هایی که افراد با هزینه های گزاف شخصا برگزار می کنند اما باز هم دارای نواقصی است و از برخی برنامه های خود ناراضی هستند در این طرح هم افراد زیادی بوده اند که رضایت کامل ولی برخی هم از نوع غذا یا شکل برگزاری آن نارضایتی داشته اند. پس نمی توان به طور قطع این کانون برگزاری منفی و نامناسب دید.


ازدواج آسان؛ کمک رسان به جوانان
مدیر یکی از کانون های ازدواج آسان واقع در غرب تهران می گوید: در رابطه با تالارها باید بگویم که این کانون ها با برخی تالارها قرارداد دارند و در صورتی که جوانان از طریق این کانون ها اقدام کنند از آنها هزینه ورودی دریافت نمی شود البته این مبلغ برای یک نوع شام و اتاق عقد ساده است و در صورت تمایل جوانان به تغییر منو و سفره عقد باید مابه التفاوت آن را خودشان پرداخت کنند. حسنی ادامه می دهد: در صورتی که مهریه عروس بیشتر از ۱۴ سکه باشد، هزینه محضر را باید خودشان پرداخت کنند چراکه، به دلیل بالابودن مهریه مبلغ بیشتری باید پرداخته شود. او می افزاید: در رابطه با لباس عروس هم چون به صورت کلی خریداری می شوند هزینه کمتری بابت خرید آنها از سوی کانون پرداخت می شود.

علاوه بر این، معمولا کانون های ازدواج آسان با آرایشگاه های زیادی طرف حساب هستند که این آرایشگاه ها طبق قراردادی که با این کانون دارند مبلغ کمی بابت کار خود دریافت می کنند. او تصریح می کند: کانون ها گروه عکاس و فیلمبردار دارند که اگر عروس و داماد کار حرفه ای تری بخواهند یا مثلا درخواست آلبوم دیجیتال بدهند باید مابه التفاوت را خودشان پرداخت کنند.

این مراکز در پی برگزاری یک جشن ساده آبرومندانه برای جوانانی بود که در گرفتن مراسم های ازدواج دچار مشکل هستند.زوج هایی که به این کانون مراجعه می کنند، معمولا می توانند تمام نیازهایشان را در این طبقه رفع کنند و اگر هم بیش از این می خواهند می توانند با پرداخت مبلغی بیشتر مراسمی باب سلیقه خود برگزار کنند.

کانون های ازدواج آسان تمامی مواردی که در بالا از آنها یاد شد را با هزینه ای بسیار کم برای برگزاری مراسم یک زوج فراهم می آورند. این موسسات تنها برای افزایش آمار ازدواج چنین برنامه ریزی انجام می دهند.

بسیاری از عروس ها و داماد ها جشن ازدواج شان را در این تالارها گرفتند و به دور از هیچ افراطی به خانه بخت رفتند. اما در این میان دختران و پسرانی بوده و هستند که همچنان به دنبال برگزاری مراسم مجلل و فراتر از جشن هایی که در این تالارها برگزار می شود، می روند!

سوال ما این است که طرز فکر دیگران راجع به جشن ازدواج ما چقدر اهمیت دارد؟ ارزش اهمیت به طرز فکر دیگران به حدی است که سال های اول زندگی مشترک را با دادن قسط جشن ازدواج بگذرانید؟ آیا بهتر نیست هزینه های مازاد در جشن ازدواج برای آینده زندگی مشترک خرج شود؟


منابع: روزنو، عروسی، تابناک، فردانیوز


.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.